Forum > Geluid

Hoe bedraad (230V) ik veilig een flightcase?

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-1-2005 12:27
Hallo,

Daar ik binnen kort tot aanschaf over ga naar een flightcase, en zo alles netjes wil gaan bedraden, rees bij mij de vraag hoe moet ik alles nu netjes en veilig bedraden.
De aansluitingen van mijn apparatuur zijn "Euro" (versterker, dubbele cd-speler en toekomstige EQ) en eentje met een adapter (Numark RM-6). Ik kan me voorstellen dat met een stekkerblok en Euro apparaatsnoeren in één flightcase het een beetje vol en rommelig wordt. En alle Euro snoeren vastsolderen op een Powercon lijkt mee ook een beetje prullen. En dan zit ik nog met die ellendige adapter van de RM-6.

Hoe bedraden jullie zo'n flightcase netjes en veilig?

Graag jullie reacties...

Greetz Webbie
These go to Eleven ...
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
1-1-2005 12:37
Er zijn mooie 19" stekkerdozen in de handel die zou je ergens aan je achterste rackprofielen kunnen maken. stekker van de kabel afknippen en met de juiste geisoleerde kabelschoenen aansluiten op je powercon.

De stekkerdozen hebben meestal ruimte genoeg voor de stekers en zelfs stekkertrafo's passen prima op zo'n doos (Mits ze niet Te groot zijn). Je kan ervoor kiezen de stekkertrafo vast te houden met een stukje klittenband of een tie-wrap, zo blijft alles op zijn plaats en is alles toch gemakkelijk los te halen.
Lost in Music
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-1-2005 12:44
Gewoon de powercon in de flightcase verbinden met een stekkerdoos en daar de stekkers inpluggen. Boel vastzetten met wat tie-wrapjes en dan zit het goed vast. Meestal hoeft die kist toch niet meer open, dus maakt het niet zo uit of het een rommeltje is van binnen.
Volgende keer Peter!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-1-2005 13:45
Zorg wel dat je ten alle tijde nog een beetje goed bij je bedrading, solderingen en stekkers kan. Hoewel ik het idee heb dat de kist in jouw geval de deur niet uit gaat (als ik zie wat je thuis al hebt staan), blijft het toch irritant wanneer je als iets het niet meer doet nergens fatsoenlijk bij kan.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-1-2005 13:58
Hallo,

Dame en heren bedankt voor jullie reactie.

sylvia schreef:

Hoewel ik het idee heb dat de kist in jouw geval de deur niet uit gaat
Inderdaad Sylvia dat heb je helemaal goed. De installatie zit nu in een patchkast, maar ik ben die patchkast beu. Dus alle audio apparatuur gaat binnen kort in een flightcase, maar wil het even netjes bedraden.

Mijn oudste zoon wil er wel in de toekomst ook Lanparty's mee gaan versterken (dat is ook een reden dat het nu in flightcase gaat).

Mijn jongste gebruikt een deel van mijn installatie als mediteerplaats....... laugh :D
https://home.tiscali.nl/~nientje/Peavey/sp1-mediteer.jpg

Greetz Webbie....
These go to Eleven ...
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
1-1-2005 14:58
Ik dacht me te kunne herinnere dat iemand hier op het forum heel erg op zoek was naar deze speaker, maar dat heb ik niet echt gevolgt verder shut up :X laugh :D
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-1-2005 15:11
Stekkers afknippen van apparaten zou ik je sterk ontraden.
Als je alles namelijk in één kroonsteen,
of soldering, kan je moeilijk iets loshalen of switchen als er iets verkeerd zit, of sluiting maakt.
En als je ze wilt verkopen is het zonder orginele stekker niet echt een netjes gezicht.

Dus neem stopkontakten, en pas op met kan en klare doosjes met een kabeltje eraan, want dat zijn meestal kabeltjes van 0,75 draad, en die mogen niet meer dan ongevewer 5 ampere aangesloten hebben.
Versterkers gebruiken gauw meer, zeker als je er meedrere bijeen hebt.

Is het alleen maar afspeel app. zoals mixer cd en tt dan is zon doos geen probleem.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-1-2005 15:32
Hallo Dj Jus,

DJ Jus schreef:

Ik dacht me te kunne herinnere dat iemand hier op het forum heel erg op zoek was naar deze speaker, maar dat heb ik niet echt gevolgt verder shut up :X laugh :D
Ik heb ze dus gevonden, en ze bevallen prima. Mijn vrouw vind ze nog steeds erg lelijk (maar heeft al wel toegegeven dat ze echt wel beter klinken als mijn oude zelfbouwers). De kinderen hebben gelijk een nieuw klim/mediteer-toestel laugh :D .

En vader is weer even tevreden... wink ;)

Greetz Webbie....
These go to Eleven ...
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
1-1-2005 15:37

Webbie schreef:

Mijn vrouw vind ze nog steeds erg lelijk (maar heeft al wel toegegeven dat ze echt wel beter klinken als mijn oude zelfbouwers).
Haha, waar heb ik dat eerder gehoord? laugh :D Volgens mij was het een zeker iemand uit Harlingen die ooit High-ender was en waarvan de vrouwdin ook elke keer "moest" luisteren naar het "overduidelijke" verschil in geluidskwaliteit! razz :p lol
Beauty hides in the deep
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-1-2005 15:38
Bedankt Tom,

Tom schreef:

Stekkers afknippen van apparaten zou ik je sterk ontraden.
Als je alles namelijk in één kroonsteen,
of soldering, kan je moeilijk iets loshalen of switchen als er iets verkeerd zit, of sluiting maakt.
En als je ze wilt verkopen is het zonder orginele stekker niet echt een netjes gezicht.

Dus neem stopkontakten, en pas op met kan en klare doosjes met een kabeltje eraan, want dat zijn meestal kabeltjes van 0,75 draad, en die mogen niet meer dan ongevewer 5 ampere aangesloten hebben.
Versterkers gebruiken gauw meer, zeker als je er meedrere bijeen hebt.

Is het alleen maar afspeel app. zoals mixer cd en tt dan is zon doos geen probleem.
Het is echter wel zo dat alle apparaten met losse Euro-kabels zijn geleverd (behalve de RM-6, die heeft een losse adapter (ik haat adapters... angry, kijk voor de grap eens thuis hoeveel je van die dingen hebt.. hele kolonies... laugh :D )). Dus hoef ik niets te slopen.

Dus als ik je goed heb begrepen een losse meervoudig stopkontakt aanschaffen en zelf bekabelen. Kan dat zo op een Powercon of moet ik er nog een schakelaar/controlelampje/zekering er tussen zetten? Namelijk de uitschakelaar van mijn RM-6 zit achterop, kan er dus niet bij als de flightcase tegen de muur staat.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)