Forum > Algemeen Forum

Afweging tussen smeltzekering/automaat in zwerfkast

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-11-2004 13:14

Tiemen schreef:

Eerst zeg je "voldoende kennis aanwezig" maar dan blijkt dat alweer maar eens gewoon fout te zijn als je verder leest. Al je "argumenten" zijn regelrechte fabels.
ik bedoelde hoe ik het aan moet sluiten. ik weet niet precies hoe het zit met de klassen van zekeringen/automaten, maar is dat een schande dan?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-11-2004 23:09
Ik zou C types nemen. B16's knallen er bij mij nog wel eens uit met een strobe erop. C types niet.

Tip naar Tiemen. Je kunt je kennis ook op een nuttige en prettige manier met anderen delen... sneaky :V
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
14-11-2004 00:05
oke, het zullen dan C16's worden.

alleen over de aardlekker ben ik nog niet helemaal uit. over welke afschakelmarge hij moet hebben. standaard is 30mA, en voor de groepen van de vaatwasser/wasmachine zit er een aardlekker met een marge van 500mA voor. wat zou nu het beste zijn voor drive-in gebruik? ik heb gehoord dat een aardlekker buiten nog wel eens problemen wilt geven als er een hele lange kabel tussen de aggregaat en je zwerfkast zit, of als het vochtig weer is.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-11-2004 00:11
30mA NATUURLIJK. 500mA geeft alleen (mogelijke) beveiliging tegen brand!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
14-11-2004 12:30

Dré schreef:

30mA NATUURLIJK. 500mA geeft alleen (mogelijke) beveiliging tegen brand!
500mA mag in nederland niet meer gebruikt worden. Wel word er nog gebruik gemaakt van 300mA voor bijvoorbeeld industrieele toepassingen.

Het is overigens aan te raden om een 30mA selectief te nemen. Deze zorgt ervoor dat de aardlek in jouw kast er eerder uitgaat als de aardlek de hiervoor zit.
The WaveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2004
Laatste: 27-12-2005
Berichten: 34
14-11-2004 13:08
<oftoppic>als je een zwerf kast gebruik verzeker je er dan van dat de aarde goed is aangesloten
of zorg datje een aardpen heb die je aan de zwerfkast vastmaakt en in de grond ramt
je kan daar een stale pen van een meter of 3 voor gebruiken
Alvast de beste wensen voor 2006
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-11-2004 14:36
Lengte van de aardpen (die trouwens volgens mij NOOIT van staal is) hangt af van geografische omstandigheden. In sommige gevallen is 10 meter nog niet genoeg om een veilige aardweerstand te halen.

De GFI (RCD) heeft GEEN aarde nodig om z'n werk te kunnen doen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
14-11-2004 14:48
We hebben het hier niet over een zwerfkast in de bouw,
Deze zwerfkast word gebruikt om op een gewone zaal krachtstroom WCD aan te sluiten.

En aardppenne behoren van messing of koper te zijn,
maar als die word geslagen, zie ik ze vaak genoeg gewoon een stuk stijgerpijp of een circustentharing gebruiken.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
24-11-2004 00:18
Het ging hier idd om zaal stroomvoorzieningen. Doorgaans neem ik geen steigerpijp mee om een aarde te slaan. Niet dat ik vaak draai op zandgrond bijv of nog erger op de .... heuvelrug, in dat geval heb je geen ruk aan je steigerpijp.
Als ik je vragen (martijn) allemaal zo lees, dan vraag ik mij toch ECHT af of je voldoende kennis hebt om zo'n kast inelkaar te hatsemeflatsen.
Je voert je kast gewoon uit zoals het hoort zonder je suf te piekeren over selectiviteit, want daar heb je toch geen grip op. Komt uit op C-karakteristiek. En een aardlek die daar bij hoort. Geen selektieve uitvoering voor een licht-groep of iets dergelijks dus. Want dat hang je er niet aan.
En idd, een aardlek heeft bitter weinig tot helemaal niks of nog minder met je aarding te maken. Iets wat vaak niet echt wordt begrepen.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
24-11-2004 11:47

Hendrik schreef:

Als ik je vragen (martijn) allemaal zo lees, dan vraag ik mij toch ECHT af of je voldoende kennis hebt om zo'n kast inelkaar te hatsemeflatsen.
Je voert je kast gewoon uit zoals het hoort zonder je suf te piekeren over selectiviteit, want daar heb je toch geen grip op.
Hoezo heb je geen grip op de selectiviteit? Ik heb toch altijd geleerd dat je dat wel hebt. Als vuistregel word toegepast dat je hoofd zekering 2 (handels) maten groter is dan je grootste zekering in de kast. Als je je aan de regels houd heb je hier wel degenlijk grip op.

Hendrik] Komt uit op C-karakteristiek. En een aardlek die daar bij hoort. Geen selektieve uitvoering voor een licht-groep of iets dergelijks dus.

Een aardlek die hoord bij een bepaalde karakteristiek? Een aardlek is een aardlek en doet zijn werk net zo goed bij een B-kar. als bij een C-kar.
En over die selective aardlekschakelaars,
Stel je sluit je kast aan op een krachtwcd met hiervoor een aardlek. Als er zich dan een fout achter je kast voordoet (en als er een fout is zal deze in 90% van de gevallen daar zitten) dan zit de kans erin dat de aardlek in jouw kast in blijft en de aardlek in de verdeler van de locatie eruit gaat. En dan zit en een gedeelte van de locatie zonder spanning, en je kunt zelf gaan zoeken.

Het lijkt mij verstandig dat Martijn mij eens een mailtje stuurd zodat ik hem eens een tekening voor zijn kast kan mailen. Want als ik alles hier zo lees is het nog niet zo duidelijk.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)