Forum > Algemeen Forum

Spanningsregulator: handig of overbodig?

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
1-11-2004 10:59

Victor schreef:

De vraag is dan: als zo'n ding stukgaat, blijft de aangesloten apparatuur dan werken (hoewel de spanning niet meer gestabiliseerd wordt) of valt de spanning helemaal weg.

In dat laatste geval wordt het namelijk stil, als je mengpaneel etc. op de regulator staan aangesloten...
Als je er geen hebt wordt het zeker stil, en wellicht ook definitief stil voor bepaalde apparaten...

Voor net-spanning is het niet zo'n probleem, maar in tenten met aggregaten kan het idd wel handig zijn. Zeker als er maar 1 is, waar ook alle koelingen en tapinstallaties op zitten. Daarom altijd vragen om een EIGEN aggregaat waar verder NIKS op zit. Eventueel nog eentje extra voor het licht, maar dat heeft de gemiddelde dixo in een tent niet nodig.
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-11-2004 11:22

T-nuzz schreef:

Als je er geen hebt wordt het zeker stil, en wellicht ook definitief stil voor bepaalde apparaten...
Klopt, als de regulator stuk gaat vanwege een over- of onderspanning. Dan vind ik stilte niet erg, als zo de aangesloten apparatuur wordt beschermd. Ik vraag me alleen af of zo'n ding ook zomaar stuk kan gaan, dus tijdens normaal bedrijf.

@Tom: jij bedoelt een UPS. Theoretisch zou dat kunnen, maar om één of andere reden heb ik niet zo'n vertrouwen in die dingen. Misschien onterecht (want kritische computersystemen zullen er ook op draaien), maar een accu blijft een zwak punt, lijkt me.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
1-11-2004 11:48
Zo'n UPS lijkt me nou niet echt geschikt om een hele set op te zetten incl. versterkers, licht etc. Is echt bedoeld voor een computersysteem en andere apparaten die niet opgeslagen gegevens verliezen wanneer de stroom uitvalt. Misschien handig voor digitale mixers en lichttafels maar verder....
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
1-11-2004 12:36
hallo, wel even lezen:
alleen stuur apperatuur,
mixers, cd spelers, tt's, lichtcontroller enz.
Geen verbruikers, zoals versterkers, lichtpacks, scans, enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-11-2004 13:41

big bang schreef:

Mag ik vragen wat het voordeel is van 22Volt i.p.v 230 daar de normale uitgangs spanning van het licht net tegenwoordig tog 230 Volt is?
Op zich zal de meeste nieuwere apparatuur prima werken op 230 volt, hooguit de oude spulletjes zullen er moeite mee hebben. Lampen zullen wat langer meegaan.

Verder is 220V t.o.v. 230V naar mijn idee niet echt een voordeel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
1-11-2004 13:45
Je hebt gelijk, niet gezien.

Je kunt ook gewoon een multimeter in een stopcontact stoppen en die voor je zetten, dan zie je het snel genoeg of e.e.a niet klopt en tijdig maatregelen treffen. Meestal hoor je het ook snel genoeg sad :( .

Beding gewoon je eigen agregaat en zorg dat daar verder niemand aankomt. Grootste probleem is meestal de horeca/catering die maar in het wilde weg om zich heen inprikken. (Net als muzikanten, maar dat terzijde)
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
1-11-2004 18:19
Die dingen gaan blijkbaar bij normaal bedrijf en nominale belasting ook stuk. Nou moet ik erbij vertellen dat ze wel 24 uur per dag 365 dagen per jaar kilowatten stonden te converteren. Niet echt vergelijkbaar met het doorsnee drivein werk.
En nee, als ie stuk gaat dan komt er helemaal niets meer uit, hoogstens een vieze lucht razz :p
Petty materialists!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-11-2004 18:41

T-nuzz schreef:

Je hebt gelijk, niet gezien.

Je kunt ook gewoon een multimeter in een stopcontact stoppen en die voor je zetten, dan zie je het snel genoeg of e.e.a niet klopt en tijdig maatregelen treffen. Meestal hoor je het ook snel genoeg sad :( .
Met een multimeter wordt altijd de krachtstroom output gecontroleerd.
Het app. doet echter meer als de spanning in de gaten houden.

In de Horeca wel vaker problemen gehad met bierpompen e.d. terwijl die op een aparte groep zaten. Indien er veel bier wordt getapt zie je de lichten zwakker branden.
Volgens mij is hier het probleem dat men te weinig aanvoer krijgt vanaf "de weg". (plm 190 / 200 volt uit de muur) (dit hoofdzakelijk met "Band" werk / rand apparatuur, voor disco heb ik zo'n unit niet, 2 groepen 16a is meer dan genoeg)

Het is zoals Tom zegt voor rand apparatuur, merendeel Furman types zijn 10 amp meeste bands zie je slechts met 1 zo'n unit. (is absoluut noodzakelijk voor o.a. Ensoniq keyboards, die doen het gewoon niet als de spanning niet oké is)

Quote van een duitse collega,
Wenn es um die 220V-Rackverkabelung geht, greifen die meisten Musiker noch immer zur herkömmlichen Einweglösung: Die Mehrfachsteckdose aus dem Baumarkt. Dann wird das Rack mit Lüsterklemmen, Abkleben der Schutzkontakte und ähnlich lebensgefährlichen Aktionen abenteuerlich verkabelt. Furman schafft Abhilfe: Netzverteilung und Spannungsstabilisation mit Conditioner.
Martin.
kvm entertainment
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
1-11-2004 20:58
Het probleem bij een te lage spanning ligt meestal aan de dikte kabels die er gebruikt worden. Als een kabel te dun gedimencioneerd word dan zal de spanning bij een te grote belasting over de kabel vallen. Bij volbelasting in bv. een kroeg moet de spanning boven de meter 230V (met marge's) blijven.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
1-11-2004 21:16
Indien er veel bier wordt getapt zie je de lichten zwakker branden.
Nu mag je mij vertellen waar je dát hebt zien gebeuren shocked 8O
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)