Forum > Algemeen Forum

Spanningsregulator: handig of overbodig?

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
31-10-2004 21:38
Op de discobeurs in Houten zag ik op de stand van Fire en Ice ( www.fire-en-ice.nl , waarschijnlijk de slechtste website van Nederland shocked 8O) een spanningsregulator van het merk Work. 19 inch, 4 HE. Deze zorgt ongeacht de ingangsspanning altijd voor een nette 220 (dus geen 230) volt op de uitgang.

Handig (bijv. wanneer je op een aggregaat draait) of overbodig? Heeft iemand ervaring met zo'n apparaat?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
31-10-2004 21:52
Handig systeem voor verhuurbedrijven welke voor festivals e.d. vaak op aggregaten aangewezen zijn. Voor standaard drive-ins onnodig. Die paar keer dat wij in de laatste 5 jaar op een aggregaat hebben gedraaid is namelijk op 2 twee handen te tellen...

Met een powermodule en multimeter weet ik voldoende...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
31-10-2004 22:06
Mag ik vragen wat het voordeel is van 22Volt i.p.v 230 daar de normale uitgangs spanning van het licht net tegenwoordig tog 230 Volt is? (sorry beetje n00b vraag misschien maar ik probeer er van te leren he wink ;))
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
31-10-2004 22:11

Victor schreef:

( www.fire-en-ice.nl , waarschijnlijk de slechtste website van Nederland shocked 8O)
Sorry dat ik offtopic ga, maar dit is toch wel het ergste wat ik ooit op een bedrijfswebsite ben tegengekomen:

"Welkom op ons werkje wat een website heet. Soms kan het een beetje moeilijk lezen zijn, maar daar hebben wij het volgende op gevonden. Beweeg met je muis over het vlak tekst dat je wilt lezen, en het zal van kleur veranderen. Helaas werken er een aantal pagina's nog niet, en voor de netscape en mozilla gebruikers ziet het er nog niet echt fraai uit, maar ja we doen ons best."

shut up :X
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
31-10-2004 22:36
Voor grote drive-ins en PA-mensen is het wel degelijk een handig apparaat. Niet alleen voor aggegraten, maar ook andere plaatsen waar de stroomvoorziening niet altijd 100% is, is zo'n geval ertussen perfect. Spanningspieken worden opgevangen, spanningsdips worden aangevuld om het zo maar te noemen. Het beschermt wel degelijk je apparatuur en zorgt er voor dat je apparatuur niet opeens uitvalt omdat de spanning inzakt. Neem bijvoorbeeld de electronica in lichtpanelen, digitale mixers, andere sturingen en digitale apparatuur. Die staan toch niet vrolijk te kijken als ze opeens een spanningspiek/dip te verduren krijgen.

Nogmaals, dit is echt alleen voor professionele bedrijven die er het geld voor hebben en het ook nodig hebben om hun apparatuur op zo'n manier te beschermen. Als je met je spulletjes op festivalterreinen staat zou dat best eens prettig kunnen zijn met alle horeca, licht en geluid op 1 terrein.

Heeft iemand ook de prijs van zo'n geval? Toch ook wel een belangrijke factor. wink ;)
Volgende keer Peter!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
31-10-2004 23:43
Klopt, het is niet alleen "noodzakelijk" bij een aggregaat maar is in een zaal met krachtstroom o.i.d. ook handig.
Vooral toetsenborden (synths) hebben vaak een probleem indien het voltage te laag is.

Voorbeeld onlangs gebeurt,
Optreden van een band bij de brandweer in de remise.
Tijdens dit optreden moest de brandweer uitrukken de motoren om de garage deuren te openen trokken zoveel spanning weg dat de Furman stabalisator het zelfs moeilijk kreeg. (Furman is het meest gebruikte merk)

Bovendien zie je met zo'n apparaat hoeveel spanning er op je stopcontact staat, indien dit (te) weinig is ga je naar een volgend stopcontact met misschien een beter resultaat. (dit om eventuele problemen te voorkomen)

Er zijn verschillende types, een Profi uitvoering (16A) kost al gauw zo'n 500/600 euro. (alle types 1He hoog)
www.furmansound.com/pro/pwr_cond_seq/cond/cond1.htm

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
1-11-2004 00:16
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-11-2004 09:41
Voor versterkers niet belangrijk.
Eigelijk alleen belangrijk voor regel en stuur app.
Mixer, DMX, cd spelers, TT's enz.
Hoog vermogen zoals wij ze hebben gezien Vic,
is eigelijk niet nodig.
Voor alle regelapp. heb je al genoeg aan 5 ampere......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
1-11-2004 09:37
Bedenk wel dat zo'n powerconditioner wéér een schakel in de keten is waar iets mee mis kan gaan. Het idee van "baat het niet dat schaadt het niet", gaat niet helemaal op. Als je je dure apparatuur wil beveiligen kan je beter gewoon een goed netfilter nemen, dat kost fractie, en er kan bijna niks mis mee gaan.
Waar ik ooit werkte waren het best onderhouds gevoeilige krengen, om van de reparatie kosten maar te zwijgen.
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-11-2004 09:50
De vraag is dan: als zo'n ding stukgaat, blijft de aangesloten apparatuur dan werken (hoewel de spanning niet meer gestabiliseerd wordt) of valt de spanning helemaal weg.

In dat laatste geval wordt het namelijk stil, als je mengpaneel etc. op de regulator staan aangesloten...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
1-11-2004 09:56
als het je alleen te doen is om de stuurapp. kan je ook zo'n pc beveiliging kopen met backup. Betaalbaar, en zelfs als de stroom uitvalt, speelt het aangesloten spul nog een bepaalde tijd door.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)