Forum > Zelfbouw Speakers

impedantie van 2 speakers

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-4-2002 18:37

bartsegers schreef:

143 euro is toch echt niet veel voor dat speakertje.
Is deze speaker niet behoorlijk vergelijkbaar met de Beyma SM-115?
www.new-line.nl/v/61

In dat geval is deze laatste net even iets goedkoper EN heeft hij een gegoten aluminium korf in plaats van een geperst stalen korf (vind ik toch net even wat netter namelijk).

Misschien dat je nu denkt "en de belastbaarheid dan???". Nou... Dan moet je een lekker stevige versterker hebben. Even de X_max buiten beschouwing gelaten: Als je twee 400W (continue belastbaarheid) speakers in een kast plaatst dan kun je daar dus een 1600W (in 4 Ohm) versterker op hangen (per kanaal).

Verder is bij subs de X_max van groter belang dan de belastbaarheid (als we het even ZEER ruw uitdrukken).
ps, kreeg je ook meteen een bouwtekening erbij, of bouwvoorschriften?
Op de pagina waar Leon naar verwijst staat de bouwtekening vermeld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
10-4-2002 19:02

Admin schreef:

Is deze speaker niet behoorlijk vergelijkbaar met de Beyma SM-115?
www.new-line.nl/v/61

In dat geval is deze laatste net even iets goedkoper EN heeft hij een gegoten aluminium korf in plaats van een geperst stalen korf (vind ik toch net even wat netter namelijk).

Misschien dat je nu denkt "en de belastbaarheid dan???". Nou... Dan moet je een lekker stevige versterker hebben. Even de X_max buiten beschouwing gelaten: Als je twee 400W (continue belastbaarheid) speakers in een kast plaatst dan kun je daar dus een 1600W (in 4 Ohm) versterker op hangen (per kanaal).

Verder is bij subs de X_max van groter belang dan de belastbaarheid (als we het even ZEER ruw uitdrukken).
ps, kreeg je ook meteen een bouwtekening erbij, of bouwvoorschriften?
Op de pagina waar Leon naar verwijst staat de bouwtekening vermeld.
ja ik had de link al bekeken. surf geregeld naar die site voor updates, maar tevergeefs.
lijkt me gewoon handig, tydens het bouwen een mooi tekeningetje te hebben. maar printen is een optie.. happy :)

400W-250W, kappa ietje meer dus
35hz.35hz, zelfde ondergrens frequentie
101db-99db. kappa 2 deebeetjes meer.
zelfde 3" voice coil.
verder geen grote verschillen, die me opvallen. dus de beyma is ook zeker een keuze.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
10-4-2002 20:13
Nee niet leuk dit! Hoe maak je iemand onzeker!
Was ik er bijna zeker van 2 kappa's te kopen, komt er weer iemand met zoiets! sad :(

Maar is inderdaad zeker een optie, welke zouden jullie me aanraden als je weet dat die kappa ook ergens te koop is voor 130 euro? Welke haalt een hogere maximale SPL?

Krijg ik ook korting als ik 2 drivers bestel en 2 sm-115's?? wink ;) wink ;) Kijk dan is de beslissing snel gemaakt natuurlijk! razz :p

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-4-2002 23:21
Wij draaien al enige jaren met 2 baskasten met daarin 4 115's. tot volle tevredenheid.
Zijn bijna niet af te beulen en voor z'n prijs heb je een hele goeie luide en strakke bas.
Mits je er uiteraard een goede kast omheen bouwd.
Als je ze bij Andre koopt, dan krijg je een complete berkening van de kast er bij.
Dus voor mij zou de keuze simpel zijn.
En ik heb al met heel wat systemen mogen draaien in de ruim 25 jaar dat ik dj ben.
zo ziet hij er bij ons uit:
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-4-2002 00:52
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 11-4-2002 00:53

bartsegers schreef:

400W-250W, kappa ietje meer dus
We zullen zometeen in de simulaties (Loudspeaker Lab; Leap wil namelijk niet draaien op een Athlon XP-1700) zien of je daar wat aan hebt.
35hz.35hz, zelfde ondergrens frequentie
101db-99db. kappa 2 deebeetjes meer.
Bij een speaker voor LF gebruik is het NIET boeiend te kijken naar de SPL_ref aangezien dit getalletje totaal open is voor "interpretatie" (lees: Verneukeratieve nummervermelding). Kijk naar de n0 oftewel de reference efficiency. Deze kun je zelf berekenen uit de T/S parameters (oftewel geen ruimte voor een marketeer om alles bij elkaar te liegen!).
zelfde 3" voice coil.
verder geen grote verschillen, die me opvallen. dus de beyma is ook zeker een keuze.
Uhm. De Beyma heeft een gegoten korf. Dat zie ik toch een STUK liever dan zo'n stuk geperst blik.

Simulatie van de Kappa 15 LF (Rg=0.3 Ohm, Vg=45Veff (250W)).
Kast: 125 liter effectief (SBB-4 alignment, QL=3).
Poorten: 2 x 10cm, 14,5cm lang
Fb: 39Hz
F3: 41Hz
F6: 35Hz
Powerdip bij 57Hz, 240W
F_subsonic: > 33Hz (250W stimulus)
SPL: 120.5dB

Simulatie SM-115 (Rg=0.3 Ohm, Vg=45Veff (250W))
Kast: 142 liter effectief (SBB-4 alignment, QL=3).
Poorten: 2 x 10cm, 10,5cm lang
Fb: 40Hz
F3: 46Hz
SPL: 121.3dB
F6: 39Hz
Powerdip bij 60Hz, 300W
F_subsonic: > 32Hz.

Wat leren we hier? We leren dat de SM-115 een grotere kast nodig heeft (voor een SBB-4 alignment (meest gebruikte)), dat de Kappa een iets verder doorgaat in het laag, dat de SM-115 MINDER last heeft van een power dip en dat de SM-115 een iets hoger rendement heeft. HEEEE, dat laatste had je niet verwacht als je de marketing blurbs had gelezen ;-)

Toont wederom perfect aan dat er meer is dan wat die mensen in die grijze pakken uit hun DUIM ZUIGEN!

Ik stop zelf de SM-115 wel eens in de kast die ik ontworpen heb voor de 18G50 (ongeveer 140 liter). Doet het daarin helemaal niet slecht (uiteraard wel met een andere poortlengte dan voor de 18G50.

Hoe boeiend is de weergave onder de 40Hz? Geen idee. Ik gooi ALLES onder de 40Hz weg, trek nog steeds de TL bakken uit het plafond (kijk maar eens naar de partypics voor bewijs) EN heb nog nooit iemand horen klagen ;-)

Dubbele of enkele kast? ENKELE. Een dubbele kast kun je in je eentje NIET tillen. Een enkele (mits gemaakt van het juiste hout (berken multiplex) WEL). Ik zet in m'n uppie zo een 8xSub/4xTop systeem op (1000 man set).

Enkele subjes zijn natuurlijk WEL iets duurder in het afwerken (maar dat ben je de eerste de beste keer dat je ze moet tillen al LANG weer vergeten).

Korting... Nou... Volgens mij is een goed stukje ondersteuning een BAK meer waard dan een paar euro korting (die ondersteuning kan ervoor zorgen dat je niet binnen een week voor de deur staat voor een € 50,- recone set (hoewel sommigen dat ook handel schijnen te vinden)). Bij grotere aantallen valt er altijd over te praten. Bij sets moeten we het even op een "per situatie" basis bekijken. Mail me maar.

Nog even dit: Op GEEN ENKELE manier heb ik de simulaties negatief danwel positief willen beinvloeden. Ik heb gewoon de waarden die de fabrikant(en) opgeven ingevoerd in de simulatie en voor beide simulaties dezelfde instellingen (omgevingstemperatuur e.d.) gebruikt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
11-4-2002 09:46
Je hebt gesimuleerd met een kastverlies QL=3, is dat niet wat veel? Ik had volgens mij zoiets gelezen dat QL=7 een gemiddeld kastverlies zou zijn?
Of zeg ik nu weer iets heel erg fouts? happy :)

Is het dan ook niet zo dat je bij die eminence NA de powerdip (ligt naar mijn idee rond de 85-90Hz) de volle 400watt erop kan zetten? Dan haal je toch wel een iets hoger rendement nog, ja ok niet zo erg veel maar toch.

Wat zijn de voor/nadelen van stalen korf tov aluminium asl ik vrage mag? Kan die dan beter zijn warmte kwijt ofzo?

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
11-4-2002 13:26
Hallo Joost,

Ik weet dat de Admin hier ander over denkt maar ik vindt de SM-115 een uitstekende basspeaker maar het mid dat er uit komt vindt ik aan de magere kant. Ik zou deze speaker zeker niet in een 2-weg systeem inzetten! Dat is sowieso niet optimaal voor een 15" maar dat zul je vast wel weten. Ik zie de SM-115 liever in een 3-weg systeem (bi-amp). Ik zet trouwens per 2 speakers een Master DL-1800 versterker (in stereo) Deze levert 550W continu aan 8 ohm per kanaal dus per speaker. Geen enkel probleem en navraag bij Master leverde op dat die versterker ongeveer optimaal is voor deze speakers (Master gebruikt Beyma)

Ik heb de speakers van Eminence altijd met wantrouwen bekeken. Ik vindt dat sommige belastbaarheden wel erg hoog zijn en vaak alleen betrekking hebben op de elektrische belastbaarheid en dan moet je er dus wel bij weten dat de x-max van de eminence speakers doorgaans zeer gering is (3-4mm voor een 15" kappa?) Voor het geld zou ik zeker de SM-115 kiezen. Zoals de Admin al aangaf is een gegoten alu korf gewoon een stuk robuuster dan een dun stalen korfje. Tevens ZIE je dat de SM-115 die 250W RMS echt aankan doorhet gigantische magneetventilatie gat (even groot als bij onze RCF L18P300) van ongeveer 40mm!

MVG Contour
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
11-4-2002 18:25
Hoe ver is met die sm-115 nog haalbaar dan? Ik was van plan om een CP-380 driver van Beyma te combineren met een 15". Deze kan toch wel rond de 1200Hz ingezet worden?

Of kan ik beter voor een 12" gaan dan? Hoe ver halen die nog dan? 2000Hz? Misschien is de SM-112 een beter keus?

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-4-2002 22:18

Joost schreef:

Hoe ver is met die sm-115 nog haalbaar dan? Ik was van plan om een CP-380 driver van Beyma te combineren met een 15". Deze kan toch wel rond de 1200Hz ingezet worden?

Of kan ik beter voor een 12" gaan dan? Hoe ver halen die nog dan? 2000Hz? Misschien is de SM-112 een beter keus?
15"/1" werkt niet lekker (wordt wel vaak gedaan MAAR werkt niet lekker).

12"/1" of 15"/2".

Mooi: 18" (sub) 12"/1" topje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
12-4-2002 00:19
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 12-4-2002 00:19
ik gebruik de 115 alleen voor sub tot ongeveer 140 HZ.
Heb ze wel eens hoger proberen te zetten op de crossover, maar vind het rendement dan teruglopen.
Gooi liever alles boven de 140 hz over de toppen.
Die zijn uitgerust met 4 x 10# voor de lage/midden regionen, 2 hoorns voor het hoog en piezo's voor het allerhoogste. (ja ik weet dat dat niet het beste is, geldgebrek enzo wink ;) )
Er komen nog wel eens een keer 4 echte hoorns met drivers in.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)