Forum > Zelfbouw Speakers

impedantie van 2 speakers

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
7-4-2002 22:09
Ik had ook nog weer even een vraagje.
Als je een driver van 8 ohm en een speaker van 8 ohm samen via de benodigde scheidingsfilters parallel aansluit, is je impedantie dan nog steeds 8 ohm of isie dan 4 ohm volgens wet van ohm?

Verder nog klein vraagje over een kast berekenen. MOET je rekening houden met de inhoud die je speaker in beslag neemt? Als een simulatie programma bv zegt: kast van 120 liter, MOET je dan een kast bouwen van 125 liter als je speaker 5 liter is? of is dit meeberekend in de simulatie?

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-4-2002 23:30
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 7-4-2002 23:32
even netjes op een rij:
Wil je nou twee speakers parralel op 1 aansluiting;
Dan word het 4 ohm.
Wil je twee speakers op een scheidingsfilter aansluiten;
dan hangt het af van het filter.
meestal is een scheidingsfilter 8 ohm. Dat betekend dat je alle speakers die je aansluit 8 ohm zouden moeten zijn. In het geval dat je 1 speaker op hoog aansluit en 1 op laag dan blijft het scheidingsfilter keurig netjes ongeveer 8 ohm, zodra je speakers paralel gaat aansluiten op een hoog/laag aansluiting van je scheidingsfilter dan word het een heel ander verhaal.
Je kan het een beetje controleren met een ohm-meter, maar die zal nooit exact 8 ohm aangeven, meestal iets minder. zelfs als je een 8 ohm speaker los meet.
Andre kan je precies uitleggen waarom, want hij weet er echt (haast) alles van. Vergeet ook niet dat je luispreker-kabels enige weerstand zullen hebben, afhankelijk van de dikte en de lengte.

Wat betreft de kastinhoud-berekening: bij de programma's die ik tot nu toe heb gezien moet je het volume van je speakers aftrekken, alsmede rekening houden dat het opgegeven volume niet de BUITEN afmetingen van je kast zijn, maar weldegelijk de inhoud.
Dus als je gaat bouwen moet je de hout-dikte er nog bij optellen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
8-4-2002 12:05
Ja ik bedoel dus dat ik de ingang van het hoogfilter en de ingang van het laagfilter dus parallel aansluit, dan blijft de impedantie dus (iets minder dan) 8 ohm?
Heb gesimuleerd met weerstand van 0,3ohm. Je moet toch rekening houden met de weerstand van de draden en de filters?
Wat betreft de kastinhoud-berekening: bij de programma's die ik tot nu toe heb gezien moet je het volume van je speakers aftrekken,
Bij optellen dan toch? Hoe kom je daar achter hoeveel dat is? Bij eminence staat dat niet gegeven.
alsmede rekening houden dat het opgegeven volume niet de BUITEN afmetingen van je kast zijn, maar weldegelijk de inhoud.
Dus als je gaat bouwen moet je de hout-dikte er nog bij optellen.
Nee zover was ik zelf ook nog, ben ook al druk bezig geweest met tekenen happy :)

Groeten
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
LeonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2002
Laatste: 1-9-2008
Berichten: 37
8-4-2002 15:56
1 x bewerkt. Laatst door Leon op 8-4-2002 15:58
Bij optellen dan toch? Hoe kom je daar achter hoeveel dat is? Bij eminence staat dat niet gegeven.
Ik dacht dat je geen fan meer was van Eminence? laugh :D
Als een kijkt op de site van Rockford-Fosgate daar staan de volume's van rockford speakers kun je daar een beetje mee vergelijken.

Als je wilt kan ik mijn "ontwerp" e-maillen alleen stelt niet zo gek voor. Is gewoon een trapezium 3-weg kast. Ik ben nu druk bezig met het hout aan het zagen.
De kast is 110 liter.

Waar ga je de kast eigenlijk van maken (houtsoort)
MDF, Multiplex, Berkentriplex?

Ik hoor het wel
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
8-4-2002 16:26
Ja nou kijk, dat was ook eigenlijk zo maar eminence is toch wel lekker goedkoop! wink ;) happy :) Kijk, in mijn simulatie zit ik zit er een powerdip rond de 60 hz maar na 85Hz kan die wel full power dus goed geschikt als top in combinatie met een bastkast erbij als je em actief filterd rond 125Hz bijvoorbeeld.

Kreeg je die speakers wel netjes onbeschadigd binnen? Uit Duitsland kwamen ze toch, heb ik meestal weinig vertrouwen in?

Ik ga denk ik mdf gebruiken, lekker goedkoop en gaat resonanties tegen. Ik maak ook een trapezium kast, lekker ingewikkeld doen he, hou ik wel van. happy :)

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2002 16:59

Joost schreef:

Ja ik bedoel dus dat ik de ingang van het hoogfilter en de ingang van het laagfilter dus parallel aansluit, dan blijft de impedantie dus (iets minder dan) 8 ohm?
In de "pass-band" van de betreffende filters wel (als alles klopt). Het werkelijke verloop zal altijd wat grilliger zijn. Probeer NIET te werken met "off the slelve" filters; een filter moet ontworpen worden voor een specifieke luidspreker combinatie in een specifieke kast. Bij Speaker & Co (en vele anderen) kunnen ze je wel helpen met de metingen (en filter simulaties).

Heb gesimuleerd met weerstand van 0,3ohm. Je moet toch rekening houden met de weerstand van de draden en de filters?
Yep. 0.3 Ohm is een mooie waarde voor een stukje speakerkabel van een meter of 10. Als er ook nog een passief filter in serie met de LF driver staat, vergeet dan niet de weerstandwaarde van de seriespoel(en) mee te nemen. Kan soms wel oplopen tot 1 Ohm.
Wat betreft de kastinhoud-berekening: bij de programma's die ik tot nu toe heb gezien moet je het volume van je speakers aftrekken,
Bij optellen dan toch? Hoe kom je daar achter hoeveel dat is? Bij eminence staat dat niet gegeven.
Als de kast 100 liter is en je stopt er een speaker in die daarvan 10 liter afsnoept dan wordt de kast dus kleiner. Als je daarna dempingsmateriaal in de kast gaat stoppen dan wordt de kast daarvan weer groter. Ga dus niet achter de komma rekenen (doen wij ook niet ;-).

Ruwweg:
18": 11-14 liter
15": 5-9 liter
12": 4-7 liter

Volgens mij specificeert Eminence wel degelijk de "volume displaced by driver" waarde.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LeonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2002
Laatste: 1-9-2008
Berichten: 37
9-4-2002 18:12
Kreeg je die speakers wel netjes onbeschadigd binnen? Uit Duitsland kwamen ze toch, heb ik meestal weinig vertrouwen in?
Ja ik heb de speakers netjes ingepakt binnegekregen. De dozen waren ook helemaal onbeschadigd. In begin had ik er ook weinig vertrouwen in. Ik heb toen ook onder rembours betaald. Maar nu heb ik wel vertrouwen en betaal ik nu altijd per voorbetalling omdat anders de verzendkosten zo hoog zijn. zo moets ik laats 37 euro aan verzendkosten betalen sad :(
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
9-4-2002 18:43
Leon,
Waar had je die LF's besteld dan als ik vrage mag?

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
LeonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2002
Laatste: 1-9-2008
Berichten: 37
10-4-2002 17:48
2 x bewerkt. Laatst door Leon op 10-4-2002 17:54
Leon,
Waar had je die LF's besteld dan als ik vrage mag?
www.speedweb.de/strassacker/pa/pa152sub.htm

Dit is een complete bouwpakket bestaande uit:

2 Eminence Kappa 15 LF
8 Kunstof hoekbeschermers
2 Matten die Noppenschuim
4 Handgrepen van Metaal
1 Pakketje Dichtband (voor speaker)
1 Set Inbouwschroeven 30x5 mm
2 Meter Kabel 2x 2,5 mm²
1 Speakon aansluiting

voor 332,- euro

Je kunt de speakers ook los kopen kosten ze wel
143,-euro per stuk

Maar ook voor losse onderdelen hebben ze best veel. en goedkoop vindt ik dan.

Als vooruit betaalt moet je 17,- euro verzendkosten betalen. Bij rembours moet je er 37,- betalen.

Kijk maar eens
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
10-4-2002 18:00
143 euro is toch echt niet veel voor dat speakertje.
ps, kreeg je ook meteen een bouwtekening erbij, of bouwvoorschriften?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)