Forum > Geluid

Geluidsbol in sporthal: slecht geluid & snel clippende versterker

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-7-2004 23:32
Tom, als je de speaker ophangt zoals er beschreven staat (recht naar onder) druipt er ECHT geen water in hoor... Persoonlijk denk ik NIET dat het de bal is, maar je versterker zelf.

250 Watt RMS is best veel trouwens voor zo''n dingetje...:-)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2004 23:37

Mr. Edie schreef:

Tom, als je de speaker ophangt zoals er beschreven staat (recht naar onder) druipt er ECHT geen water in hoor...
Zeker nooit in het leger geleerd hoe je water op kan vangen met een steen en een stukje zijldoek?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-7-2004 00:03

Tom schreef:

Mr. Edie schreef:

Tom, als je de speaker ophangt zoals er beschreven staat (recht naar onder) druipt er ECHT geen water in hoor...
Zeker nooit in het leger geleerd hoe je water op kan vangen met een steen en een stukje zijldoek?
Uhm, ik zie het gewoon als een dakje, enja: er zal wel water bovenin staan, maar ze zijn toch hoop ik niet zo dom om er een gat in te maken he..?

Anders loopt het zeker erin, maar als die gast hem nu even van het dak afhaalt, kan die kijken ;-)

En niet in het leger gezeten neej..
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
22-7-2004 00:05
Het vocht slaat op dat dakje (en ook aan de onderkant), en loopt zo via die kegel de speaker in.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
22-7-2004 00:25

Tom schreef:

Zeker nooit in het leger geleerd hoe je water op kan vangen met een steen en een stukje zijldoek?
Dienstplicht is voorlopig afgeschaft/opgeschort Tom. We zijn niet allemaal zou oud als jij laugh :D wink ;) razz :p
Maargoed, heeft iemand al gedacht aan verrotte kabels, dat is door de OP wel geopperd, maar is door niemand op gereageerd. IMO zou je ook nog even moeten kijken naar de bekabeling (even testen door een andere kabel van ongeveer dezelfde lengte ertussen te hangen). Da's natuurlijk wel lastig omdat het ding zo hoog hangt.

Wellicht kun je anders even kijken met een multimeter of er niet toevallig ergens iets zit, als je een weerstand meet die wel heel erg afwijkt van de opgegeven impedantie, dan klopt er waarschijlijk ergens iets niet. Dat kan zowel de speaker als de kabel zijn.
Ik denk echter dat het de speaker zelf zal zijn, want als een kabel vergaan is maakt ie meestal kortsluiting, en dat is meestal voldoende om een versterker volledig in de protect te laten gaan (dan hoor je helemaal niks meer). De meeste 100V systemen zijn afaik relatief hoogohmig (enkele honderden tot enkele KOhm), dus bij een weerstand van een paar Ohm zal de versterker in de protection schieten, dus ook als er ergens enige overgangsweerstand is.
Omdat het 'slechts' over clippen gaat denk ik dat het een defect aan de speaker en/of aan de trafo is...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
22-7-2004 00:38
2 x bewerkt. Laatst door Berry op 22-7-2004 00:59

Mr. Edie schreef:

Tom, als je de speaker ophangt zoals er beschreven staat (recht naar onder) druipt er ECHT geen water in hoor...
Ik denk dat jouw beeldscherm op z'n kop staat, als je dat even goed zet en nog eens naar de tekening kijkt zie je dat het geheel via een 3-puntsketting aan het plafond wordt gehangen, de speaker is dan naar BOVEN gericht (dus magneet zit aan de onderkant) en het geluid wordt via de schotel ("dakje") naar alle kanten naar beneden gestraald.
DUS, klopt de theorie van Tom (en Reemski).

Mr. Edie schreef:

Persoonlijk denk ik NIET dat het de bal is, maar je versterker zelf.
Ik dacht in mijn eerste post aangegeven te hebben dat het probleem onderzocht is o.a. met tijdelijke aansturing van een gloednieuwe versterker zo uit de doos ...

Mr. Edie schreef:

250 Watt RMS is best veel trouwens voor zo''n dingetje...:-)
Klopt, alle reclameborden trilden lekker mee ...

Mr. Edie schreef:

maar als die gast hem nu even van het dak afhaalt, kan die kijken
Als je mij bedoelt, wil ik ook het volgende nog even herhalen:
"de bol hangt op 9 meter hoogte, om daar bij te komen heb je een bouwstelling nodig waar je een paar uur mee mag stoeien als je daar niet regelmatig mee omgaat of je kan een kostbare lift huren. Dat willen we wel doen, mits deze operatie een reële kans van slagen heeft."
Ik heb dit topic gestart omdat ik wel zie aankomen dat er werk aan de winkel is, maar nog geen idee had wat ik dan vervolgens met het ding aan moet, want wat zou ik immers zien wat een servicemonteur die er dagelijks mee omgaat, dat destijds niet gezien heeft?

Ik heb overigens tussendoor een mailtje gestuurd naar de leverancier/installateur met de vraag of een vocht-probleem hun bekend voorkomt.

En gezien de reactie van Diederik sluit ik de kabel ook nog maar niet bij voorbaat uit.

[edit] Waarom wordt de tekst steeds smaller, wat doe ik fout?
Edit Mod: omdat je het / symbool niet gebruikt om de quote te sluiten. Tom

Thanks (zie mijn quote)
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-7-2004 00:56
Ja sorry.. Ik kan niet geloven dat die luidspreker echt kletsnat wordt, kijk: Als hij echt gemaakt is voor dit soort 'dingen' MOET die ertegen kunnen gewoon, En nee:
Ik heb de scherm volgens mij niet op de kop, MAAR je hebt een dakje, en IN dak dakje zal vast water komen te staan, maar... Oww, wacht, snap het, als die 'overloopt' druppelt het idd naar binnen, klopt..

Kwartje is gevallen wink ;)

Niet echt lekker gezond dan nee :-S MISSCHIEN is er een mogelijkheid om de speaker op zijn kop te hangen? persoonlijk zou ik nieuwe geluidsinstallatie pakken, als er echt water in gestaat heeft, is die 90% gegarandeerd verrot..

Met de kabel zal weinig mis zijn, en ja: ik heb ook gelezen dat de bol 9 meter hoog hangt, maar wat wil je dan? Ertegen praten "Hey, doe normaal bol!" of gaan bidden? Hij zal er toch afmoeten...

De versterker is het dus niet, mic's geef je zelf aan ook niet, dus wat wil je meer doen?
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
22-7-2004 01:27

Mr. Edie schreef:

Ik heb de scherm volgens mij niet op de kop, MAAR je hebt een dakje, en IN dak dakje zal vast water komen te staan, maar... Oww, wacht, snap het, als die 'overloopt' druppelt het idd naar binnen, klopt..
Kwartje is gevallen wink ;)
Je komt aardig in de richting , maar je kwartje ligt nog wat scheef.
De theorie is dat door incidentele hoge luchtvochtigheid in de hal condensvorming optreedt tegen de ONDERZIJDE van de schotel die dus met overlap over de feitelijke bol hangt. In die bol zit de NAAR BOVEN GERICHTE speaker. Naarmate de condensvorming verergert worden het steeds grotere druppels over het gehele oppervlak van de schotel (is wat anders dan "vollopen") en uiteindelijk vallen die druppels door de zwaartekracht loodrecht naar beneden ... en daarmee voor een deel waarschijnlijk in de speaker.

Mr. Edie schreef:

Met de kabel zal weinig mis zijn, en ja: ik heb ook gelezen dat de bol 9 meter hoog hangt, maar wat wil je dan? Ertegen praten "Hey, doe normaal bol!" of gaan bidden? Hij zal er toch afmoeten...
De versterker is het dus niet, mic's geef je zelf aan ook niet, dus wat wil je meer doen?
Kijk, o.a. DAARVOOR heb ik me dus aangemeld bij een forum met veel aanwezige kennis van PA-installaties ... wink ;)
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-7-2004 01:35
Nu begrijp ik hem.. idd wink ;) eindelijk.

Naja, Ik kan me niet voorstellen dat bij de frabicage niet daaraan gedacht hebben, misschien toch maar eens eventueel loskoppelen, en zo testen (dus de bol NAAST of BIJ de versterker, werkt veel prettiger denk ik.. Kijk wat die doet bij andere bekabeling etc..

Of ook handig misschien: foto's maken en hier posten, kan je soms ook genoeg aan zien..
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
22-7-2004 02:02

Mr. Edie schreef:

Naja, Ik kan me niet voorstellen dat bij de frabicage niet daaraan gedacht hebben
Ik ook niet, maar ik heb de neiging enige waarde te hechten aan Tom's eerdere reactie daarover.

Mr. Edie schreef:

misschien toch maar eens eventueel loskoppelen, en zo testen (dus de bol NAAST of BIJ de versterker, werkt veel prettiger denk ik.. Kijk wat die doet bij andere bekabeling etc..
Klopt, ik zie in gedachten die bol ook al naast mixer en versterker liggen en rond de middenstip een hoge bouwstelling staan ...

Mr. Edie schreef:

Of ook handig misschien: foto's maken en hier posten, kan je soms ook genoeg aan zien..
Deels met je eens, maar de vinger via foto's op de zere plek kunnen leggen terwijl met het blote oog niets waarneembaar is, zelfs niet door een servicemonteur???????????
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)