Forum > Geluid

Geluidsbol in sporthal: slecht geluid & snel clippende versterker

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
21-7-2004 15:35
In onze sporthal hangt al enige jaren een 100V geluidsbol aan het plafond met daarin diverse speakers, aangestuurd door een Millbank versterker. Probleem is dat het geluid heel slecht is en de versterker snel in de clip vliegt, vooral bij het uitspreken van de "SS-en" door de mic.

De geluidskwaliteit is echter wel zeer goed tot uitstekend geweest, maar er is ooit iets onbekends mee gebeurd waardoor het nauwelijks meer bruikbaar is. Buiten de garantieperiode heeft de leverancier de boel nog onderzocht, maar niets kunnen vinden. Mede omdat we daarna de beschikking kregen over "normale" boxen hebben we er geen aandacht meer aan geschonken, maar die boxen worden soms ook op andere locaties ingezet terwijl gelijktijdig geluid in de hal nodig is. Bovendien is het zonde om die behoorlijk prijzige apparatuur te laten voor wat het is.

Het volgende is reeds onderzocht:
- Leverancier had tijdens onderzoek een fonkelnieuwe versterker uit de doos bij zich en aangesloten. Resultaat: zelfde slechte geluid, snel clippen.
- Ook is de bol door de leverancier open gemaakt en zijn alle speakers gecheckt, geen problemen geconstateerd.
- Leverancier heeft aansturing op verschillende voltages uitgeprobeerd: geen verbetering.
- Zelf andere 100V Philips-versterker uitgeprobeerd (die we gebruiken voor de buiten-hoorns). Resultaat: geluid is beter. Het ligt echter niet aan de versterker, de geluidskwaliteit is in de beginperiode zó goed geweest dat zelfs de jeugd er enthousiast over was (en dat wil wat zeggen).

Wat ik mij afvraag is het volgende:
Kunnen de genoemde problemen veroorzaakt worden door beschadigde bekabeling???

(Helaas is deze mogelijkheid toen over het hoofd gezien)

En vóór er nu van alle kanten wordt geroepen: "dan trek je toch even een nieuwe tijdelijke kabel" heb ik een mededeling: de bol hangt op 9 meter hoogte, om daar bij te komen heb je een bouwstelling nodig waar je een paar uur mee mag stoeien als je daar niet regelmatig mee omgaat of je kan een kostbare lift huren. Dat willen we wel doen, mits deze operatie een reële kans van slagen heeft.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-7-2004 15:40
Je geeft aan dat aan de versterker niets mis is, deze valt dus af.

Het zou MISSCHIEN ook met de microfoon te maken kunnen hebben?
Verder; Je zou toch maar 'ff' een lift ofzo huren moeten ( 125 EUro per dag, 350 voor een week bij Boels) en je kan rustig lekker alles nakijken, haal de bol desnoods even eraf, en bekijk hem heel goed, eventueel hele nieuwe bekabeling..

Dat je versterker misschien wat snel clipt zal niet zoo raar zijn he, zal wel een niet zo'n zware zijn. Misschien staat er ook teveel op aangesloten? En is de impedantie veels te weinig.?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2004 15:54
Vooropgesteld dat de mic idd nog goed is., en niet op de grond gevallen.....
Vooropgesteld dat de mic nog goed aangesloten is......
Vooropgesteld dat de kabel van de mic nog in orde is......

Zou het kunnen zijn dat de "bol" met speakers niet voldoende vochtbestendig is geweest.
Ook is chloorlucht nou niet echt bevordelijk voor de levensduur van luidsprekers.
Er zijn speciale luidsprekers voor.
Vochtbestendig enz.

Meetbaar zouden de speakers best nog wel goed kunnen zijn, maar wat er uit komt kan heel anders zijn.

Daarom zou je verterker ook eerder kunen clippen.
De weerstand van de luidsprekers zou veranderd kunnen zijn, doordat er een serie paralel schakeling in is gemaakt, en er misschien enkele speakers kortsluiting maken.
Ook kan de travo bij de luidsprekers aangetast/stuk zijn.

De beste manier om te controleren of de speakers nog goed zijn, is ANDERE speakers op de set aan te sluiten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
21-7-2004 20:40
Even voor de duidelijkheid: dat de SS-en uit een mic rottig klinken was slechts een VOORBEELD. We gebruiken overigens diverse mic's, zowel draadloos als met snoer, op verschillende PA-installaties binnen de accomodatie. Het klinkt echter door de geluidsbol allemaal even beroerd als een Cd met het nummer "Zesenzestig sinaasappelkistjes" laugh :D
De hoge tonen klappen als het ware dicht, terwijl ook laag/midden niet aan te horen is.

De suggestie van "chloorlucht" geloof ik niet zo in. In de boenmachine voor de sportvloer gaat weliswaar een goedje waar je neus van samentrekt, maar als daar zelfs speakers van stuk gaan vraag ik mij af hoelang onze schoonmakers het nog gaan volhouden.

Vocht? Hmmm, zou kunnen. Gedurende de zaalcompetitie in de wintermaanden is de hal bij topwedstrijden soms afgeladen vol, ca. 1500 man publiek die soms met natte kleding binnenkomen. Om aan te geven of het dan bovenin de hal vochtig is: de condensdruppels kwamen van de gasleidingen aan het plafond (maar lopen niet bij de geluidsbol) op de speelvloer en zorgde voor de nodige glijpartijen.

ALS vocht de oorzaak was/is, zou dat dan een BLIJVENDE schade aan speakers en/of trafo hebben aangericht? (want mij is weleens verteld dat vocht ook weer verdampt wink ;) )
Is zo'n schade ook aantoonbaar te maken en te verhelpen, zonder vervanging van alle speakers?

Nog een vraagje:
Waarom klinkt het opeens veel beter bij gebruik van een andere 100V-versterker, alleen door de totaal verschillende karakteristiek van beide versterkers?
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
21-7-2004 22:12
Nou, als de speakers nat (vochtig) geworden zijn zul je dat best merken in de geluidskwaliteit. Dat is over het algemeen niet echt meer goed te krijgen. Het vocht zal weliswaar wel weer uit de speaker gaan, maar toch zal de speaker altijd minder klinken als voor er vocht ik gekomen is.

Maar ik denk niet dat het een vochtprobleem is, omdat die bol er (volgens jou) al een aantal jaartjes hangt en gemaakt is voor dit soort omstandigheden. Ik denk overigens wel dat het probleem bij de bol zelf ligt. Misschien moet je een kijken naar het filter (als dat er überhaupt inzit).
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
21-7-2004 23:09
OK, dus samenvattend: OF speakers, OF trafo, OF filter terwijl niemand gelooft in beschadigde bekabeling, toch?
Kortom: het ding moet dus naar beneden en uit elkaar.
Overigens, het gaat om dit apparaat:
www.soundsphere.com/html/products/Q-12A.htm#tech
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2004 23:11

Berry schreef:

ALS vocht de oorzaak was/is, zou dat dan een BLIJVENDE schade aan speakers en/of trafo hebben aangericht? (want mij is weleens verteld dat vocht ook weer verdampt wink ;) )
Luisprekers kunnen roesten en het papier kan vergaan, de ophanging kan door vocht aangetast worden, kortom er kan van alles mee zijn.
Is zo'n schade ook aantoonbaar te maken en te verhelpen, zonder vervanging van alle speakers?
De kans is groot dat alle speakers in de zelfde staat zijn.
Nog een vraagje:
Waarom klinkt het opeens veel beter bij gebruik van een andere 100V-versterker, alleen door de totaal verschillende karakteristiek van beide versterkers?
Andere versterker, meer of minder vermogen, beter bestand tegen lagere weerstanden, kan van alles zijn. Te veel variabelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2004 23:17
Even op plaatje gekeken,
leuk,
als het vocht neerslaat, loopt het zalig de speaker in sad :(
En kan het nergens meer heen dan de magneet inlopen.
Dikke kans dat die dus behoorlijk verrot is van binnen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
21-7-2004 23:23

Tom schreef:

als het vocht neerslaat, loopt het zalig de speaker in sad :(
En kan het nergens meer heen dan de magneet inlopen.
Dikke kans dat die dus behoorlijk verrot is van binnen.
Tom, je redenering is logisch hoor, maar mag je van dit soort professionele systemen voor toepassingen zoals fabriekshallen, zwembaden, etc. verwachten dat ze niet tegen wat vocht bestand zijn?
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2004 23:25
Vast sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)