Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 176 van 345)
Moderator(s): Dré
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
9-7-2006 21:27
Wat ik me wel afvraag. Het binnenrack zit los? Hoe zit het binnenrack tijdens vervoer dan vast? Klem je dat tussen de deksel en de stukje waar de wielen aan zitten?
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
9-7-2006 23:23
Ja, ook zit er meestal wel hard schuim in de deksels.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
10-7-2006 01:05
Lijkt me niet zo'n probleem, aangezien de voetjes ook verzonken worden in het rackje eronder. Schuiven doet het dus sowieso niet. Daarnaast moet je een drempel asociaal hard nemen, wil je ze omhoog laten stuiteren. Helemaal vastklemmen lukt niet, aangezien de hoogte steeds weer verschillend is. 5 rackjes van 2HE nemen meer ruimte in dan een van 6 en een van 4 oid.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-7-2006 09:47

martijn schreef:

Helemaal vastklemmen lukt niet, aangezien de hoogte steeds weer verschillend is. 5 rackjes van 2HE nemen meer ruimte in dan een van 6 en een van 4 oid.
Zelf gebruik ik dergelijke cases niet, vandaar eigenlijk dat ik ze nooit goed bekeken heb. Worden deze cases niet volledig afgevuld i.v.m. tippen?

Ik weet wel dat men stolpcases met verschillende hoogtes gebruikt.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
10-7-2006 10:16
Ik tip deze kisten niet, heb er vele met wielen en een aantal met stapelhoeken, doordat er precies 3 naast elkaar in de aanhanger of standaard bus passen staan ze eigenlijk altijd wel heel stevig vast. Daarnaast hebben de wielen uiteraard dan wel remmen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
10-7-2006 17:46
Ik heb alle cases momenteel voor 12HE racks, daarin past ook bijvoorbeeld 3x 3HE rackje, of 2x5 oid. Helemaal vast zitten doet t niet met de losse rackjes, maar ik heb er nog geen problemen mee ondervonden, terwijl wij de stolpen eigenlijk altijd tippen. Opzich klemmen de binnenrackjes goed vast tussen het schuim in de deksel zodat ze niet kunnen kantelen, verder zit er ook nog noppenschuim bovenin de deksel. Zolang je de stolpen dus niet op de kop gaat leggen zal er dus weinig beweging inkomen binnenin.

Schuim zit bij ons overigens niet over de volledige zijkant, maar in iedere hoek stroken van 10cm ofzo van boven naar onder. Reden voor de 12HE maat is overigens dat ze dan even groot zijn als alle andere kisten, ze zijn sowieso strak vierkant in de breedte(intern 55x55 houtmaat) en de hoogte op wielen is ook even hoog als de kabelcases etc.
Maar mede voor het vastklemmen zouden dus kabelbakjes maken die bij een bepaalde config horen wel de oplossing zijn. Zo gaan wij 't dus doen voor een 2x 3HE binnenrackje in een 12HE stolp, nu gaat dat er zonder pardon zo in en ook dat blijft gewoon netjes, maar een kabelbakje erop is altijd wel wat beter, en handig voor kabels laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-7-2006 19:48

CyberDance schreef:

terwijl wij de stolpen eigenlijk altijd tippen.
Dat is duidelijk, eerlijk gezegt zat ik ook op een antwoord van jou te wachten aangezien jij alles tipt.

De binnen bak geeft waarschijnlijk een betere oplossing, apparatuur zit dan zeker vast en bovendien heb je geen loze ruimte meer. Voor jou waarschijnlijk onbelangrijk aangezien jouw vervoermiddelen veelal groter zijn dan bij een gemiddeld forumlid.

Martin.
kvm entertainment
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
10-7-2006 21:01

KVM schreef:

Voor jou waarschijnlijk onbelangrijk aangezien jouw vervoermiddelen veelal groter zijn dan bij een gemiddeld forumlid.

Martin.
Hahaha true razz :p Maar dat wil niet zeggen dat er meer lege ruimte in overblijft dan bij een gemiddeld forumlid sneaky :V shut up :X laugh :D Wat wel een feit is dat ik door de redelijk standaard maten van bakwagentjes/vrachtwagen/trailer kisten kan bouwen op basis van handig laden, dus dat wil zeggen alles zo veel mogelijk in maten van 60/80 of veelvouden ervan. Ik maak dus een kist liever 10cm te groot dan m strak op maat te maken, puur om die maten te halen, wat t stapelen en laden wel flink vereenvoudigt. Bij kleinere busjes/auto's moet je vaak juist wel alles zo compact mogelijk houden.

Wat het niet helemaal afvullen betreft is het ook een kwestie van omgang met 't spul, en zeker aangezien de meesten die een drive in showtje of wat kleiner bedrijfje hebben redelijk voorzichtig overal mee omgaan zie ik niet meteen ellende. Verder is het ook een kwestie van logies stapelen, bij niet helemaal afvullen een dikke 3HE zware versterker bovenop een processorrackje van een paar kg zal sneller klem komen te zitten bij lomp gedrag dan de versterker onderop en processorrackje vanboven.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
15-7-2006 13:47
Het hout was dinsdagavond binnen, dus woensdagmiddag begonnen met zagen. Het was de bedoeling daar 's ochtends mee te beginnen, maar het zaagplan moest nog een keer nagekeken worden. Dat plan maken kost met het ontwerpen erbij zomaar 7 uur, maar ik dan ook maar 2 handjes afval over uit 5 platen. 12 kisten gebouwd uit 4,5 plaatjes hout. 4 zwarte, en 2 grijze. Het zaagplan was bijna iets te goed, ik heb nu namelijk nog een hele plaat zwart staan. Nouja, ik ben er niet zo bang voor dat die niet op komt. razz :p

Woensdag en een deel donderdag gezaagd, was een flinke klus. Zeker als het allemaal met een handcirkelzaag moet. Voor iedere strook 2 streepjes zetten, geleider vastklemmen en de plaat zelf vastklemmen. Voor het afkorten had ik wel al vlot een malletje gemaakt, waardoor het alleen nog een kwestie was van 1 streepje zetten, erin schuiven en zagen. Scheelt het nodige aan tijd, maar 72 panelen zagen kost gewoon wat tijd.

Ruben was vandaag in de buurt, en had dus gevraagd of ik zijn 2 kabelkistjes voor vandaag af kon maken. Geen probleem, moet ik gewoon een beetje doorwerken. Helaas heb ik het probleem dat ik dingen snel onderschat. Voor het bouwen van die 2 kistjes had ik een uur of 5 gepland, maar dat werd iets langer. Gistermiddag toch nog wat andere kisten in elkar geschoten, omdat ik dacht dat het kwa tijd wel los zou lopen. Tegen een uur of half 7 toch ingezien dat het wel krap zou worden als ik de rest ook nog in elkaar wilde zetten, dus rond 7 uur begonnen aan Rubens kisten. De profielen op maat maken kostte al 2 uur, dus er moest doorgewerkt worden.

Cases om 7 uur
Cases om half 10
Cases om half 12, dezelfde van de achterkant en open.

Vanochtend de laatste hand gelegd aan de andere kist.
En ook weer van de achterkant.
Helaas had Ruben een verkeerde onderkant van een vlinder gekregen, dus die mag 'ie er zelf inpoppen als er een goede onderkant is.

Overzichtje. Rechtsachter staan nog 4 houtpaketten, te wachten op lijm en spjikers.

Tips en trucs:
Als tijdens het in elkaar zetten een zijkant naar binnen staat (en je er dus niet meer bij kunt om terug te drukken) kun je er een schroef indraaien, en met een klauwhamer de zijkant weer gelijk trekken met de bovenkant. Het schroefgat is straks niet meer zichtbaar omdat het onder het hoekprofiel zit. Zo dus.

Tijdens het in elkaar zetten is het handig om beide handen vrij te hebben. Daarvoor kun je de zijwanden gebruiken, door ze met lijmklemmen rechtop te zetten. Zorg ervoor dat de zijkant die vastgezet wordt haaks staat. Vandaar de wig onder de linker klem. Fotootje
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-7-2006 14:05
sow als ik jou zo hoor zou ik eens gaan kijken naar een plaatselijke houthandelaar. meestal kunnen zij dit hout ook leveren maar heb je het voordeel dat daar wel grote machines aanwezig zijn zodat het zagen een stuk sneller gaat. Staande zaagtafel is daarbij echt een uitkomst. heb ik hier ook, handelaar besteld een pallet zwart hout en ik kan zagen en timmeren wanneer ik wil. Verder misschien een electrische afkortzaag aanschaffen? Goed Alu blad erin en gaan met die banaan! Doordat ik redelijk standaard maten heb voor het profiel bij mijn cases heb ik een stel mallen gemaakt zodat ik alleen een streepje moet zetten en kan zagen, scheelt heel veel tijd.

Ben deze week ook weer eens aan de slag gegaan. Foto's komen spoedig, heb weer een aantal binnen rackjes gemaakt en aantal kisten voor topkasten, kabelkisten en stolpcases.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)