Forum > Zelfbouw Speakers

SUB-meeting

(216 reacties. Pagina 17 van 22)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
23-11-2004 17:09

Dré schreef:

Ook zag ik een vergelijkingsplot van 2 versterkers waarbij ik verschillen in de transferfunctie zag die IK alleen kan verklaren met de volgende opmerking: Zorg ervoor dat de microfoon op PRECIES dezelfde plaats blijft staan bij dit soort metingen EN dat ALLE omstandigheden hetzelfde zijn (en met zoveel rondlopende mensen kunnen we DIE eis gevoegelijk omhoog gooien en gezellig weg laten vliegen).
Ik heb sinds vandaag pas weer internet, en heb dus alle reacties nog niet gelezen. Maar een kanttekening bij de vergelijking tussen de verschillende amps op een zelfde stapel speakers is enigzins wel op zijn plaats. Metingen zijn gedaan aan verschillende kanten van de ruimte. Daarnaast stonden de speakers bij de PL rechts gestapeld (poorten bij beide speakers naar beneden), en bij de BUX met de poorten naar elkaar.
Of dit het verschil verklaart, of dat de bux gewoon minder netjes is in zijn frequentiegedrag, dat durf ik niet te zeggen. De PL mag voor zijn prijs ook wel iets netter zijn. :-)
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
23-11-2004 19:55

Janbo schreef:

He Joost, twee punishers gingen flink lager dan een, vier ten opzichte van twee maakte vrijwel niets meer uit, behalve veel meer db's.
Voor kleine feestjes zou ik zonder problemen slechts een punisher meenemen met twee topjes (ik heb nog twee JBL Mpro 412's. Vervolgens de 50 hz band een paar db'tjes meer en draaien maar! Wat dat betreft zijn ze breed in te zetten.

Greetz Janbo.
Maakt het trouwens veel uit of je 2 punishers op elkaar zet of 4 meter uitelkaar?
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
23-11-2004 20:14
Altijd zo dicht mogelijk bij elkaar! En dan zo als je op de foto's hebt kunnen zien met de hoornmonden tegen elkaar. Op deze manier koppelen ze het beste, en dat levert de grootste rendement winst op.
Door internet beperkt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-11-2004 20:59

Reemski schreef:

Dré schreef:

Ook zag ik een vergelijkingsplot van 2 versterkers waarbij ik verschillen in de transferfunctie zag die IK alleen kan verklaren met de volgende opmerking: Zorg ervoor dat de microfoon op PRECIES dezelfde plaats blijft staan bij dit soort metingen EN dat ALLE omstandigheden hetzelfde zijn (en met zoveel rondlopende mensen kunnen we DIE eis gevoegelijk omhoog gooien en gezellig weg laten vliegen).
Ik heb sinds vandaag pas weer internet, en heb dus alle reacties nog niet gelezen. Maar een kanttekening bij de vergelijking tussen de verschillende amps op een zelfde stapel speakers is enigzins wel op zijn plaats. Metingen zijn gedaan aan verschillende kanten van de ruimte. Daarnaast stonden de speakers bij de PL rechts gestapeld (poorten bij beide speakers naar beneden), en bij de BUX met de poorten naar elkaar.
Of dit het verschil verklaart, of dat de bux gewoon minder netjes is in zijn frequentiegedrag, dat durf ik niet te zeggen. De PL mag voor zijn prijs ook wel iets netter zijn. :-)
Als een correct uitgevoerde meting deze verschillen in transfer functie had opgeleverd dan was de enige logische verklaring geweest dat 1 van de 2 versterkers hardstikke kapot was! sneaky :V
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
24-11-2004 23:39
Nou, sorrie dat moet ik wel even zeggen:
De meting was zeer gekleurd.
De ene box stond op de grond, de andere op een box gestapeld,
en de mensen stonden ook niet echt stil.
Wel liep er uiteraard niemand tussen de mic en de box door, en is gepoogd steeds de meetmic op het midden van een te testen box te zetten.
Ook werden er op meerdere plaatsen in de hal gemeten. De ene set stond aan de ene kant, en de andere aan de andere kant van de hal.

Als je serieus wilt meten, zou je eigelijk een afgesloten ruimte moeten hebben waarin de situatie steeds exacte het zelfde is.
Maar we hebben met zijn allen wel een indruk gekregen over wie er op de goede weg was, en wie "back to the drawing board" moest laugh :D

Ook was het leuk om te zien dat boxen heel erg anders kunnen klinken dan men verwachtte, vooral in het vergelijk met andere boxen.
Kortom,
ik heb wel lol gehad, maar aan de meting kan je niet te veel waarde hechten.
Het eninge wat je een beetje reeel kon meten was de geluidsdruk op 1 meter, en daar waren de punishers met 4 tegelijk veruit de sterkste op mijn DB meter razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-11-2004 23:45
M'n opmerking was ook niet als kritiek bedoeld maar meer om te voorkomen dat al te fanatieke plotgeilers hier conclusies aan zouden gaan hangen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
24-11-2004 23:55
vandaar dat ik het er ook even bijgezet heb hoe er getest is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
25-11-2004 11:02
Hallo allemaal,

Voor mij als Punisher ontwerper was de dag van de meeting een hele spannende! Ik had slechts zelf 1 Punisher voluit kunnen horen en had er verder geen idee van hoe de Punishers het zouden doen t.o.v. de rest van de aanwezige kasten op de meeting (LAB-subs, Meyer 700HP etc)

Een stack van 4 Punishers doet niet veel meer onder de 50Hz maar dat volgde ook al wel uit mijn simulaties dus dat klopt gewoon. Qua SPL was ik erg tevreden, ook ik heb in mijn leven niet heel vaak zulke basdrukken meegemaakt. Mijn dB-meter is niet de beste maar die raakte de 130dB soms op 3 meter afstand van de Punishers wat ongeveer 140dB op 1 meter inhoudt. Dit geeft mij een goede indruk voor de orde van grootte van powercompressie wat ik goed voor volgende ontwerpen kan gebruiken. De stack van 4 Punishers meette erg vlak op de RTA maar deze kwaliteit was denk ik beter merkbaar geweest als we goede toppen hadden gehad voor erop die ook qua SPL een beetje in de buurt zaten. Nu was het de bass die allles overheerste. Wel indrukwekkend maar zeker geen goede balans.

Ik hoop dat er vele mensen Punishers gaan bouwen en gebruiken dat zou mij erg trots maken (ben ik toch al wel hoor) De Ciare driver is niet zo duur en als je lekker zelf al het houtwerk doet dan maak je voor weinig geld een subje waar je veel plezier van zult hebben en waarmee je met relatief weinig kasten grote zalen aankan.

IK zit nu te twijfelen over een volgende project. Een leuke hoorngeladen DIY topkast met faseplug voor de midhoorn lijkt mij en Frederik van Speakerstore erg leuk om te doen. Maar ook een infra sub die je onder een stack van 2-4 Punishers kunt leggen voor mee druk tussen de 25-50Hz heeft mijn aandacht.

MVG Contour
LichtenlawaaiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2004
Laatste: 12-5-2010
Berichten: 144
25-11-2004 12:08

Contour schreef:

IK zit nu te twijfelen over een volgende project. Een leuke hoorngeladen DIY topkast met faseplug voor de midhoorn lijkt mij en Frederik van Speakerstore erg leuk om te doen. Maar ook een infra sub die je onder een stack van 2-4 Punishers kunt leggen voor mee druk tussen de 25-50Hz heeft mijn aandacht.

MVG Contour
ik zit al een tijdje op internet te zoeken naar een geschikte topkast voor op de punisher, maar kan weinig topkasten vinden met een breedte van 500mm....
[ LICHT & LAWAAI verhuur ] binnenkort met compleet vernieuwde licht- en geluidsset!!!
KlaaskeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 173
25-11-2004 16:57
Geloof me, je zult er ook geen gratis ontwerpen van vinden. Ik ben momenteel bezig met 2 type topkasten, 1 voor de labs (2*12" 1*8" 1*1") volledig hoorngeladen, een voor de punishers (1*15" 1*10" en 1*1") de 2e kan misschien openbaar worden, maar eerst degene die het proto bouwt.
[..It's the size of you horn that counts!..]

Terug naar forum Reageer (zonder quote)