Forum > Zelfbouw Speakers

HK elias uitbreiden

(139 reacties. Pagina 14 van 14)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
24-3-2013 14:49
Hartelijk dank. Dit noemen ze nu stank voor dank.
Ik (en velen met mij) hebben je eindeloos van advies voorzien. Jij gaat dwars je eigen domme gang, jij weet het beter, kan het beter en bent veel beter dan een ander.
Waarom heb jij hier uberhaubt iets gevraagd? Je doet er geen ruk mee.
En dan noem je mij een rukker??
Eindeloos draai je met je reet, dan ben je eindelijk bezig, duurt het eindeloos (terwijl je bij een reactie geen geduld hebt) en is het resultaat nog niet eens echt netjes. Jammer dat je helemaal niets hebt opgestoken van alle adviezen.
Je onderstreept weer wel mijn mening, waarvoor dank.
Weer een blaag met een boel poeha zonder echte kennis en inhoud.

Dré, excuus voor deze uitspatting, hoop dat je het me vergeeft!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
24-3-2013 15:52
Fotos zijn geupdate...
Woede is een zwakte
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
24-3-2013 17:29
... +1
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
25-3-2013 10:25

Frank76 schreef:

Dré, excuus voor deze uitspatting, hoop dat je het me vergeeft!
No problem. Het lijkt me dat OP wel eens gewezen mag worden op bepaalde beperkingen. Daarnaast was het OP zelf die je betichtte van het uitoefenen van de meest populaire hobby onder mannen...

Jij ademhaler jij... laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
25-3-2013 10:47
[zwaar offtopic]een goeie ruk op zijn tijd... laugh :D [/zwaar offtopic]
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
3-4-2013 19:45
Hallo,
Kasten staan momenteel in grondverf, testamp is ook aangekomen (stage line sta1202)
Nu nog mousse er in en eind deze week hopelijk eens testen. Indien goed begin ik dan aan de grille.

Grtz
Woede is een zwakte
Uncle_VictorStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-8-2013
Laatste: 5-8-2013
Berichten: 1
5-8-2013 10:06
Volg dit topic al een tijdje met gemengde gedachten...
Heb zo'n HK Elias amplifier eens grondig bekeken:
1. Voeding: ringkern trafo 2x33V 350VA - Tenzij ze bij HK het rendement over de 100% krijgen zal daar zeker geen 600W uitkomen happy :) Nu goed, het is zo'n beetje industriestandaard (bad habit) om de power supply op zo'n 70% van max. power te designen. De buffer elco's moeten de peak load dan maar opvangen. (al is 4700µF maar een "klein" buffertje)
2. Aangezien je met 2x33V in class AB hooguit 100W haalt (als je het niet te nauw neemt met vervorming) heeft HK 2 amps gebruikt in brug. (dat is meteen de reden waarom er geen extra speaker kan/mag aangesloten worden) - de versterkers zien daardoor de speaker als 4 ohm en de output power is (theoretisch) zo'n 400W - in praktijk zal 300...350W wel een mooi maximum zijn.
3. Design: heb mij (nog) niet de moeite gedaan het schema compleet te "reconstrueren" - maar het is zeker geen design om door het dak van te gaan. Het ontwerp is extreem basic. Geen current mirror of constant current source in de input stage; een single transistor VA stage met een gewone BIAS generator (thermisch gekoppeld aan de output transistors uiteraard) en een output stage met darlington eindtransistoren. (wie doet dat nu nog)

Er is een "standaard" current limiter op de output transistors, maar ik zie geen DC protection op de output (kan er over kijken natuurlijk)

Dit ontwerp is duidelijk gekortwiekt door marketing. De kostprijs was veel belangrijker dan de prestaties.

Aan het input circuit is wat meer geld uitgegeven (klein beetje toch) - na de balanced input zit een 7 opamp actief filter. Als je 't schema in LTSpice gooit zie een piek rond de 80Hz. Alles eronder wordt aan 12dB/oct weg gefilterd. Bovenaan gaat het wat zachter aan 6dB/oct. (had ik niet verwacht - zal dat circuit eens in 't echt moeten uitmeten) - de faseverschuiving is wel over het werkgebied zeer constant en zeer klein (enkele °) - dat is natuurlijk zeer mooi; grote faseverschuivingen in het laag zijn a pain in the ass.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-8-2013 16:05

civicske schreef:

Hallo,
Kasten staan momenteel in grondverf, testamp is ook aangekomen (stage line sta1202)
Nu nog mousse er in en eind deze week hopelijk eens testen. Indien goed begin ik dan aan de grille.

Grtz
De STA1202 bestaat zelfs niet bij IMG stage line....
Ik gok dat het gaat om een 2200, zo'n el cheapo XTI kopie.
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
14-9-2013 16:21
@uncle
Bedankt om mijn project te volgen ondanks de negatieve kritiek hier!
Voor zover ik het electrische gedeelte begrijp zeg je in 1-3 exact wat mijn electronica vriend vertelt!!!

echter op het eerste zicht dacht die ook boost op 80 en dna nogal scherpe curve naar beneden.

ook qua beveiliging zit er idd niets in!! enkel een (zoals hij me in menstentaal uitlegde) soort electronische potentiometer die input terugschroeft als je hem overstuurt vandeer wss het gebrek aan clip ledjes die kan gewoon niet clippen daar die steeds word teruggeschroefd, dit verklaart wss ook ineens waarom ik het gevoel heb op hoog volume da de bass verminderd...

Nu heeft die alles uitgemeten blijk er in praktijk toch nog wat lager uit te komen (tot 40) wat ik raar vind daar de speaker maar tot 48/50gaan.

Mocht je graag contact houden kan je dat gerust in een PM doen ook! momenteel is die man een moduletje aan het bouwen die ik voor een gewone amp ga gabruiken om eens paar keer mee te testen. als deze tests goed zijn beginnen we de amp, eens die er dan in zit zet ik speakers in de warnex maar is geen haast bij.
Woede is een zwakte
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
14-9-2013 16:25
@ bomdes deze bestaat wel, niet omdat je op internet niets over vind dat deze niet bestaan of ik moet me gruwelijk vergissen
Woede is een zwakte

Terug naar forum Reageer (zonder quote)