Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 13 van 32)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
5-8-2008 23:58
5 centimeter onder een hoek, dus een breedte van zeker 7 a 8 centimeter met een afbreekmes snijden, zonder zaagbewegingen, zal waarschijnlijk er nooit netjes komen uit te zien.

Bij SA is er waarschijnlijk een mal gebruikt bij de foamgieter.
Daar hadden ze toendertijd meer dan genoeg geld voor wink ;)

Nu denk ik nog steeds dat je het beste af bent met een gloeidraadmes, voor die twee die jij moet maken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-8-2008 01:09
Hallo,

Heren, weer allen bedankt voor het mee denken.

Ganzz schreef:

Wat goed werkt is een (nieuw) scherp stenly mesje. Ik gebruik alleen het losse mesje zonder handvat. Een beetje sileconen spray erop en je snijd in het schuim alsof het boter is happy :)
Siliconen spray gebruiken lijkt mij niet zo'n slim plan.
Op siliconen hecht namelijk helemaal niets (behalve weer een ander siliconen product).
Van een poreus oppervlak, wat speakerfoam ook is, krijg je met geen mogelijkheid die siliconen nog verwijderd.
Niet echt handig als je het speakerfoam nog een keer wilt lijmen of lakken.

Tom schreef:

Nu denk ik nog steeds dat je het beste af bent met een gloeidraadmes, voor die twee die jij moet maken.
Misschien dat snijden met een gloeidraad ook een mogelijkheid is.
Alleen zit ik dan met een paar vragen; hoe warm moet de gloeidraad zijn om te kunnen snijden en komen er tijdens het snijden (verbranden) van het foam geen schadelijke stoffen vrij?

Een (modelbouw?) lintzaag, zoals Martin aangaf, lijkt mij het beste voor een nette en controleerbare bewerking.
Wel zou er dan een soort geleider moeten zijn om het geheel recht en in een hoek te kunnen zagen.

Zoals ik al eerder aangaf, ben ik nog aan het spitten naar meer informatie op de eerder aangegeven site.

Zal in de tussen tijd ook even een schetsje hier neer zetten hoe het moet worden.

Nogmaals iedereen vriendelijk bedankt voor het nadenken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
6-8-2008 09:43

KVM schreef:

Vloerbedekking is een totaal ander product.
Ik wil jou wel 5cm dik foam met een een stanleymesje kaarsrecht zien snijden.
Maar zo dik gebruiken we het gelukkig ook weer niet voor frontschuim. Daar is ca. 2cm toch wel het maximum.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
6-8-2008 09:56

Webbie schreef:

Alleen zit ik dan met een paar vragen; hoe warm moet de gloeidraad zijn om te kunnen snijden en komen er tijdens het snijden (verbranden) van het foam geen schadelijke stoffen vrij?
Wat ik heb gezien is dat de draad gevoed word met een regelbare gelijkstroom.
Temperatuur van de draad word afgeregeld op het materiaal.
Ik weet niet of je echt verbrand, volgens mij smelt je er eerder doorheen.
Wat er vrij komt zal geen dikke rookwolken zijn. Of je moet hem te hard zetten.

Vroeger heb ik nog eens zo'n piepschuim brandertje gehad als kind, daar heb ik toch mee zitten branden joh wink ;)

Expirimentje kan je vrij makkelijk opzetten met een 9 volts batterijtje en een dun koperdraadje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-8-2008 10:48
Hallo,

Even gauw een opzetje gemaakt in Paint, hopelijk verduidelijkt dit een hoop.
Hier heb ik aangegeven wat er uit moet worden gesneden/gezaagd.

Overigens de maten (schetsje is niet op schaal overigens, maten kloppen wel) op het schetsje heb ik d.m.v. kunst en vliegwerk uit de User Manual gehaald (vanaf deze afbeelding).
Moet volgens mij aardig kloppen, als SA tenminste alles netjes volgens verhouding in de User Manual heeft gezet.

Zoals eerder gezegd heb ik bijna niets waar ik informatie uit kan halen.
Behalve dan het Triplex plaatje, de Blue Box zelf, wat foto's, en de afbeelding in de User Manual.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-8-2008 21:44

Dré schreef:

Maar zo dik gebruiken we het gelukkig ook weer niet voor frontschuim. Daar is ca. 2cm toch wel het maximum.
Nou ik kwam op deze hoogte daar dat de hoogte was die ik mij ongeveer herinnerde. (4 a 5 cm)

De rand rondom kan hoog zijn, en het "binnengedeelte" 2cm.(dan heb je meteen ruimte voor uitslag van de basspeaker)
Het binnen gedeelte kan je wegfrezen, maar je zou ook 2cm foam nemen en een buitenrand erop kunnen lijmen.

Webbie heeft een en ander verduidelijkt. Ik had toch een hoger front in gedachten. (a la Jamo, ook schuin en hoger)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-8-2008 23:52
Hallo Martin,

KVM schreef:

Het binnen gedeelte kan je wegfrezen, maar je zou ook 2cm foam nemen en een buitenrand erop kunnen lijmen.
Martin.
Wat moet ik mij voorstellen bij het wegfrezen, gebeurt dat met een soort bovenfrees en een speciaal mesje?
Zou je een bovenfrees, waar je normaal hout mee freest, uit kunnen rusten met een foam-frees (als die überhaupt bestaan)?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
7-8-2008 00:13
pas daar maar mee op, straks grijpt het vreesje het schuim en jouw erbij sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-8-2008 00:22

Webbie schreef:

Wat moet ik mij voorstellen bij het wegfrezen, gebeurt dat met een soort bovenfrees en een speciaal mesje?
Ja. (heb onlangs een (soort) dremel opstelling gezien computergestuurd)
Zou je een bovenfrees, waar je normaal hout mee freest, uit kunnen rusten met een foam-frees (als die überhaupt bestaan)?
Durf ik niet te zeggen, kan ook toerental afhankelijk zijn en de snelheid waarmee je met de frees over het poduct gaat. (zie ook bovenstaand Toms opmerking, niet geheel ongevaarlijk)
(Dan lijkt mij Toms idee veiliger maar ook een kwestie van uitproberen)

Snelheid van "hoe snel ga ik door een product" geld natuurlijk ook voor een lintzaag.
De zaag zelf staat inderdaad op rails, en het te snijden product leg je op een vaste tafel. De snelheidsregelaar bepaald hoe snel je door het product wil gaan.
Te langzaam is veelal geen probleem. Bij te snel is het mogelijk dat je "product" meegetrokken word. (of je zaag breekt, bij slechts 2 cm schuim zal dat overigens niet het geval zijn)

Martin.
kvm entertainment
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 384
7-8-2008 19:34
Het gaat hier toch om zacht schuim dat je voor je rooster plaatst? Dan lijkt me frezen geen optie, omdat het materiaal te zacht is. Aangezien je het materiaal ook niet goed kunt inspannen, verwacht ik geen mooi resultaat. Waterstralen, lasersnijden of eventueel lintzaag lijken me de meest geschikte methoden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)