Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 129 van 130)
Moderator(s): Dré
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
27-6-2014 01:31
Wel,

Ze zijn eigenlijk juist af dus bij deze al een eerste foto

https://www.aman-nai.be/punisher_stack.jpg

Nu er komen nog foto's maar dat zal in de loop van de week volgen heb nog wat ander werk zoals een crest 10004 met kuren.

Ahja en ik ben de langharige op de foto.

Eerste in druk => gruwelijk!
per vier kasten is er een versterker (QSC pl6 of QSC pl380) De woofers zijn 8 ohm dus de versterkers worden dan op 4ohm belast.
In principe zou je heel die stack met twee versterkers kunnen poweren (2ohm belasting) maar 4ohm is toch iets stabieler vind ik.
Alhoewel met de hornloading zou de impedantie iets omhoog gaan wrsch.
Als ik de tijd heb wil ik dat wel eens meten.
Met een crest 10004 zou je heel de stack kunnen voorzien zelfs.
Maar goed de punishers zijn voldoende gepowert. vergeet niet dat de 12lx60 bijna 2 a 3 db meer rendement heeft in de kast en dat is ook effectief gemeten.

De hangar was trouwens te klein om te testen. Wanneer het signaal ledje van de versterkers aanging (volgens manual zit je dan op circa -40db het -20db ledje deed nog niets dus echt vrij weinig power) kon de CD speler het niet meer hebben en begon te skippen. (3 a 4m van de stack denk ik)

Wat ook opvalt is dat zelfs al staat het stil je overal toch een zekere druk hebt. En als je appart gaat luisteren bij de kasten je wijnig kunt onderscheiden. Het lijkt alsof hoe groter de stack hoe meer het geluid iets voor de stack gevormt wordt.

Ook handig is dat achter de stack je wijnig sub hebt. Alles wordt naarvoor afgestraalt en achteraan veel minder.
Ikzelf ben nooit fan geweest van cardiod subs. Ik denk dat een voldoende grote hoorn stack dit kan evenaren en met minder power. Dus minder thermische compressie minder vervorming en veel meer dynamiek. maar goed das een laaaange discussie.

Hoe laag gaat dit nu? wel met roze ruis en even de highpass af gezet lag -3db iets onder de 30Hz. Neetm dit wel met een korrel zout want dit is in een hangar dus ga je al eerder naar quarter space of zelfs al bijna 8 space. En de theorie (hornresp) bevestigd de meting.
In de openlucht zal dit iets hoger uitvallen maar 32-35Hz lijkt me wel mogelijk.
Dit was wel een verassing want daarmee zijn de 21" bandpass kasten deels overbodig tenzij voor een kleinere stack.

omdat de CDspeler begon te skippen hebben we een paar sinus tonen geprobeerd.
30Hz en 35Hz wat serieus drukt is toch effe een heel speciale ervaring. Zeker aangezien de vervorming zo laag is en dit ook clean is.
Het drukt ook erg ver door.
Verder dan het signaal lampje zijn we ni gegaan aangezien het gewoon niet te doen was voor de oren ( en de buren)
volgende week volgt een eerste test in de openlucht.

Het verschil tussen 4 en 8 kasten is nog redelijk groot. ga je naar 16 kasten ga je niet zo heel veel lager meer maar wel een stuk harder.
Enige wat ik me afvraag is of er enig voordeel aan is om eventueel de buitenste kasten van de stack iets te delayen voor een betere koppeling.
logica zegt mij dat de golf van de middelste kasten iets later arriveerd bij de buitenste kasten. Nu weet ik natuurlijk niet wat effect dit heeft bij hoorns.

binnenkort nog meer foto's
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
27-6-2014 10:45

Frodo schreef:

binnenkort nog meer foto's
En een bron die niet overslaat? Een laptop, usb stick of zo??? laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
27-6-2014 11:24
1 x bewerkt. Laatst door Contour op 27-6-2014 11:28
Kijk aan, mooie set, ik ben blij dat na zoveel jaren mensen nog steeds tevreden zijn met het Punisher ontwerp van mij en Frederik. Leuk dat die Beyma het ook zo goed doet.

Maar volgende keer wel wat meer power erop a.u.b. alleen het signaal lampje stelt niet veel voor natuurlijk laugh :D Verhalen van wapperende broekspijpen, trillende oogkassen en dichtgeslagen kelen wil ik horen... wink ;)

Groetjes Walter
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
27-6-2014 11:27
True das waar.

volgende week zal er wat meer power op gaan.

Das dan ook openlucht.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
27-6-2014 11:33
Openlucht vraagt altijd verschrikkelijk veel power, maar dat is juist mooi, de Punishers lusten wel wat sap natuurlijk!

Groetjes Walter
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
27-6-2014 15:00
Heel gaaf! laugh :D
Ik heb in een duister verleden 1 punisher gebouwd, met een decoupeerzaag shut up :X Helemaal niet netjes en het resultaat viel daarom ook tegen. Wél veel van geleerd natuurlijk! En ik weet precies hoe de kast er van binnen uitziet. Indrukwekkend, deze stack. Ik zou het graag eens willen horen.

Morgen maar even vooraan gaan staan bij Defqon-one laugh :D Zal ook wel lekker blazen
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
27-6-2014 16:33
Een enkele punisher is dan ook verre van ideaal.

Met twee bij elkaar is het al wat meer

met 4 bij elkaar begint het al serieus.

En veel power cho.... aangezien je meer rendement hebt met die beyma heb je minder power nodig. En met zo'n stack heb je over heel het sub veel rendement.
Voordeel van hoorns in openlucht is dat ze gericht zijn en ver dragen. Het rendement is ook een enorm verschil.
En dan ook het feit dat ze strak spelen.

In een zaal kan een basreflex soms wel handiger zijn zeker voor kleine sets.

Ik snap sosm niet waarom ze gigantisch veel basreflex kasten zetten bij een grote set terwijl je veel beter resultaat kan hebben met een serieuze hoorn stack. zeker in openlucht en al helemaal als je hetzelfde vermogen gebruikt.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 496
27-6-2014 17:15
Uit mijn ervaring krijg je bij een BR meer definitie en geluidskwaliteit dan een hoorn.
Natuurlijk is een hoorn veel efficiënter, dan een BR maar ieder heeft gewoon zijn nadelen.
En er zijn trouwen genoeg plaatsen waar ze gewoon staan met een Function One set staan (vooral buitenland).
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
27-6-2014 18:51
Funktion One gebruikt bandpass hoorns voor het laag/sub, dat is toch wel een fors ander werkingsprincipe dan een echte gevouwen bashoorn.

Groetjes Walter
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 496
27-6-2014 19:32
Klopt mijn fout. Af en toe wat beter opletten laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)