Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 117 van 130)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
17-1-2009 19:13
Ik heb er een tijdje terug een van MDF gemaakt..
Toen heb ik het laten zagen, de beste man zij dat hij met een hoop moeite de panelen had gemaakt,
Hij had een prof. frees gebruikt.. heeft me toen 75,- of zoiets gekost inc. hout.
Dat is voor 1 punisher in MDF.. ik raad je aan als je ermee gaat slepen om hem in Multiplex te bouwen.
Deze word namelijk alleen versleept zon 10m.. laugh :D
If it ain't Dutch it ain't much...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 785
20-1-2009 18:56
Maar weer eens wat foto's.

Als eerste een systeem wat uiteindelijk zal gaan bestaan uit 12x double Punisher. Op de volgende foto zie je er alvast vier. In feite zijn dit twee normale Punishers aan elkaar met iets andere bracing. Ernaast staan 4x EM Quake als vergelijk. Volgens de man in kwestie gingen de Quakes iets lager maar de Punishers luider en meer punch/attack. Tops zijn Community SLS920.

4x Double Punisher 1

4x Double Punisher 2

Hier nog 8 Punishers in aanbouw voorzien van aluminium toegangs panelen:

vooraanzicht

samen

alu paneel

Tevens leuk om te vermelden dat men in de UK een 'Punisher' meeting gaat houden. Dit komt neer op een feest voor 1000 man, tot nu toe staat het aantal Punishers op 60 stuks...

MVG Contour
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
20-1-2009 19:47
Dag contour,

Ik zag deze foto's al eens voorbijkomen op speakerplans. Er lijkt daar in the UK wel een echte punishergekte aan de gang te zijn ja happy :)
Die meeting moet ook wel bijzonder indrukwekkend zijn

Prachtige foto's toch wel.

Mvg.
Pieter
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 785
20-1-2009 21:17
Hallo Pieter,

In de UK heeft het Punisher ontwerp een grotere impact gehad dan hier in Nederland. Ik denk dat dit komt doordat in de UK iedereen er gelijk 4 of meer bouwt. Ik moet wel toegeven dat het nu ineens weer storm loopt op het speakerplans forum, wellicht ook als één schaap over de dam is volgen er meerdere. Zo'n positief vergelijk met een gerespecteerde sub als de 'EM Quake' wekt natuurlijk nogal wat vertrouwen bij mensen.

Op dit forum zie/zag ik regelmatig dat mensen met twee stuks aan de gang gaan dus één links en één rechts. Dan komt het ontwerp gewoon een stuk minder tot zijn recht. Het is een welbekend gegeven dat hoornkasten beter presteren met meerdere in een stack. Tevens hebben die lui in de UK doorgaans zeer mooie zware eindtrappen van FFA, LAB, Void etc. dus echt flink wat power erop wat ook nodig is om de Ciare 12.00SW driver lekker aan de gang te krijgen.

Tevens is in de UK de 'vrije party scene' een stuk groter dan hier in Nederland, deze jongens bouwen ook graag zelf hun kasten en draaien doorgaans buiten waar een hoornkast echt goed tot zijn recht kan komen. Immers in kleine zaaltjes blijken reflex subs vaak beter/net zo goed te voldoen.

MVG Contour
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
21-1-2009 03:18

electroob schreef:

hallo,

heeft iemand een punisher gemaakt hier?

ik vraag me af hoe je die scherpe hoeken kunt zagen .
mijn zaag gaat niet vedder als 45 graden,
op de tekening staan maten van over de 100 graden.

mvg rob
Als je een gewone plaat zaagt in bijvoorbeeld een hoek van 40graden dan heb je 1 plaat met die gewenste hoek en de andere plaat heeft een hoek van (180-40 =) 140 graden

@ Contour: wat kost het nou om zo'n dubbele Punisher te (laten?) bouwen? Dat is wel een leuk setje op die manier :)
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
21-1-2009 09:26

Contour schreef:

Op dit forum zie/zag ik regelmatig dat mensen met twee stuks aan de gang gaan dus één links en één rechts. Dan komt het ontwerp gewoon een stuk minder tot zijn recht. Het is een welbekend gegeven dat hoornkasten beter presteren met meerdere in een stack. Tevens hebben die lui in de UK doorgaans zeer mooie zware eindtrappen van FFA, LAB, Void etc. dus echt flink wat power erop wat ook nodig is om de Ciare 12.00SW driver lekker aan de gang te krijgen.

Tevens is in de UK de 'vrije party scene' een stuk groter dan hier in Nederland, deze jongens bouwen ook graag zelf hun kasten en draaien doorgaans buiten waar een hoornkast echt goed tot zijn recht kan komen. Immers in kleine zaaltjes blijken reflex subs vaak beter/net zo goed te voldoen.

MVG Contour
Inderdaad een hoorn komt pas goed tot zijn recht bij grotere aantallen en dat is ook een heikel punt waarmee het hier in onze contreien toch vaak misloopt naar mijn mening.
Daarbij blader ik regelmatig over speakerplans en daar zie je ook gewoon dat het voor de Britten allemaal wat groter en meer mag zijn op dat gebied. happy :) Waar je mij natuurlijk niet van hoort klagen.

En over de amps daar heb je weer al een groot punt gemaakt. FFA, LAB, Void, MC² en er lijkt zo een nieuwe rel te zijn losgebarsten over de lichtgewicht Matrix amps. Die als ik het mag geloven een zwaar bassignaal kunnen weergeven zonder dat daarbij de voeding inzakt.

Mvg.
Pieter
EriksoundsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2008
Laatste: 4-4-2014
Berichten: 47
27-2-2009 16:20
ik heb nou al wat ervaring met enkele punishers
deze kan ik 8 aansturen met mijn 2 v6001
maar ik heb ook gelezen dat sommige er een Beyma 12LX60 in de punisher wouden doen
heeft hier ook iemand ervaring mee?
ik was van plan er 12 punishers ermee te laden van 8 ohm
zodat ik er 3 perkanaal op mijn v6001s kan zetten
EriksoundsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2008
Laatste: 4-4-2014
Berichten: 47
2-3-2009 18:34
bedankt voor je reactie
het laat me nou wel twijfelen wat ik het beste kan doen
de punisers de orginele die ik nou gebruik doe ik ook pas vanaf 50 hz laten draaien
maar ik heb er bijna tog altijd 3/6 gestackt zou ik dan met de Beyma 12LX60 als driver
ook niet zat spl hebben vanaf 50 hz?
want ik ben niet van plan om andere hoornkasten erbij te zetten
de planning is eigelijk 3/6 punishers per kant en daarop 1/2 x-tro's voor carnavalswagens en grote feesten
en voor kleinere(binnen) feesten gebruik ik br118s met 15/1,4 inch toppen
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 785
3-3-2009 22:10
De X-tro kan dankzij de 2x15" al vanaf 90Hz worden ingezet.

160Hz lijkt me nogal een verspilling van de capaciteiten van de dubbel 15 sectie.

MVG Contour
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-3-2009 04:56

AMX_Pete schreef:

Je kan andere speakers dan de 12.00SW gebruiken, ten koste van laagbereik tegenover winst in SPL.

De keuze om andere speakers te gebruiken in de Punisher, moet komen uit het gewenste gebruik in een totaalsyteem, niet om goedkoper uit te komen in speakers en/of versterkers. Je kan meer uit Punishers halen met andere speakers of je hebt dan minder vermogen nodig, maar er is een serieuze trade-off onder de vorm van minder laagbereik.
De laagste frequentie is toch het meest afhankelijk van de hoornconstructie zelf, zeg maar de kast bepaalt de laagst weer te geven frequentie. In hoorns kun je ook stugge speakers gebruiken waarvan de resonantie frequentie zelfs veel hoger mag zijn dan de laagst weer te geven frequentie.

Ik heb uit ervaring wel gemerkt dat er limieten zijn aan de BL product. Hoewel deze voor een hoorn hoog moet zijn, mag deze ook niet te hoog zijn. Mijn ervaring is dat een te hoge BL 2e harmoischen gaan produceren onder de 45 Hz. Hierbij denk ik aan 18 inch speakers waarvan de BL meer dan 45 is (8 Ohm). Een BL van 32 is dan beter voor minder kleuring en een dieper en vlakker frequentie verloop. Bij een BL van 45 en 32 zijn er zelfs geen verschillen meer in rendement te bespeuren.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)