Forum > Geluid

MP3 killed Audio

(131 reacties. Pagina 11 van 14)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
23-12-2009 00:50
Ik vind het een beetje een Hi-End topic worden.

De "nadelen" wegen niet meer af tegen de voordelen van MP3 gebruik. Er is geen medium geweest waarbij er geen vervorming zou zijn.
Er wordt vaak beweerd dat het verschil tussen origineel en MP3 niet of nauwelijks hoorbaar zou zijn. Deze bewering is de oorzaak dat de geluidskwaliteit in het algemeen de laatste jaren dramatisch verslechtert.
Hiermee doel je dus op het gebruik van MP3 conversie met al zijn kwaliteits mogenlijkheden, het kan dus met zijn 300+ Kb/s prima werken zonder hoorbaar verlies bij normaal luister gebruik.
Dat het knudde KAN klinken bij een lagere Kb/s heeft niets te maken het het MP3 systeem zelf maar met het gebruik ervan.

Ik zie de voordelen veel meer, geen overslaan en gesleep van media! En voor een Drive-in/PA forum is dat toch wel belangrijk.
Thuis op je HiFi set of koptelefoon de bijna onhoorbare verschillen proberen te vinden, prima

Maar "MP3 killed Audio"? Onzin.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DToshStandaard Lid
Sinds: 11-5-2009
Laatste: 22-5-2013
23-12-2009 01:00
Mja, ben ik het mee eens. Maar ik denk dat het grootste gedeelte van de 'klachten" (ben er zelf ook zo'n klager hoor :) ) veroorzaakt wordt door de compressie die op veel MP3's zit. Kijk naar de top40 uitgaven. VEEL te veel compressie. Mocht iemand Traktor hebben gekocht, dan kun je al aan de wave vormen/geluidsgolven op je beeld zien dat alles ongeveer is afgevlakt. Vergelijk dat dan maar met een originele CD van Blof bijvoorbeeld. Ik zeg maar iets.
Zoals wel bekend is gaat dit ten koste van de dynamiek. DAT hoor je het duidelijkst.

De klank daarentegen is inderdaad wel lastig hoor! De meeste mensen hebben niet eecht een mega-state-of-the-art HiFi systeem binneshuis. Dus dan zou je het verschil niet echt kunnen horen.

Bij ons hebben we een of ander Yamaha systeem. Was duur genoeg in ieder geval. Een keer een CD geconverteerd van Anouk naar MP3 en toen later toevallig een keer gebrand voor in de auto, en ook nog eens afgespeeld, uit interesse (vanwege discussie over toevallig hetzelfde onderwerp),
op de HiFi installatie.
Zekers te weten dat er verschil te horen is voor degenen die er op letten!

Let wel: "Degenen die er op letten"!
Zoals ik...

Het is lastig om het verschil in woorden te beschrijven, maar het komt er op neer dat de klank op een of andere manier toch beeinvloed wordt. Vooral de hoge tonen valt mij op. Soms, niet altijd, is de dynamiek van het geluid minder mooi geworden. Waar dat door komt is mij niet duidelijk.
X-15 + AltoD4 / X-15HL + Vision 3500
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
23-12-2009 01:23
Maar heb je die CD van Anouk wel met een hoge Kb/s rate omgezet? Zet hem eens over in 320 Kb/s en probeer het opniew.
Heb je de ABX test gedaan?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TBStandaard Lid
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
23-12-2009 06:22
Naast de discussie over MP3 is er nog iets anders dat mij opvalt: door velen wordt de gemiddelde bezoeker van een club/evenement als een "idioot" afgedaan, die het klaarblijkelijk niet uitmaakt hoe een geluidsketen klinkt. Dit vindt ik een gevaarlijke instelling, want dit zou ons (wij, die tot taak hebben deze keten te optimaliseren), lui kunnen maken. Gevolg: Daling van de gemiddelde geluidskwaliteit.

Bovendien ben ik het met deze opvatting niet eens. Er is wel degelijk kritisch publiek! Als voorbeeld neem ik de techno-scene met wat ouder publiek. Wij doen het geluid voor een bepaalde evenementenorganisatie. In combinatie met skilled DJ´s, die weten hoe ze met bronmateriaal en luidheid om moeten gaan, zorgt dit in mijn ogen voor een enorme beleving. Het publiek vindt dit blijkbaar ook, want op bijvoorbeeld partyflock wordt door menig bezoeker gevraagd of de volgende keer dit systeem weer aanwezig zal zijn!

Het voorbeeld van Michel over de club in Amsterdam staaft dit ook: reacties van publiek over de magere prestaties van de DJ's, bereiken zelfs de fabrikant!
Michel van de beekStandaard Lid
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
23-12-2009 09:03
1 x bewerkt. Laatst door Michel van de beek op 23-12-2009 09:16
knip ... Maar "MP3 killed Audio"? Onzin.
Dat is een mening en iedereen mag zijn eigen mening hebben. Ik geloof dat een forum er voor is om over meningen te discussieren.

De titel van dit topic is heel bewust 'prikkelend' geformuleerd. Maar niet zomaar om te shockeren, er zit toch wel een gefundeerde gedachte achter. Graag verwijs ik nogmaals naar het eerder geciteerde artikel in Rollingstone. Hierin wordt de link gelegd tussen MP3 en de loudnesswar, oftewel compress de dynamiek naar de K***te in ruil voor een hard klinkend signaal.
Wat wel vreemd is van de OP dat hij nu komt met vervormingspercentages voor cd-spelers. Die zijn inderdaad laag. Maar ondertussen worden cd's kapot gemastered. Ook het vervormingspercentage voor mixers kan ik niet volgen. Een goede mixer binnen zijn normale bereik zal het genoemde lage percentage halen. Maar de gemiddelde dj draait alles vol in het rood en dan is de THD echt flink hoger
Hiermee reageer ik (onderbouwd) op de stelling dat bij normaal gebruik MP3 niet de zwakste schakel zou zijn. Vandaar de cijfertjes van de andere componenten in die keten.

Wat betreft de mastering en compressie, zie eerder in deze post. Je hebt wel volledig gelijk dat het een jammerlijke zaak is. Kip - ei ?

En hoewel het helaas te vaak voorkomt dat er vol in het rood gedraaid wordt, kan en wil ik dit niet als 'normaal' gebruik zien. Wat mij betreft is het dus geen argument voor gebruik van MP3. Jij trapt je gaspedaal van je auto toch ook niet continue volledig tot de bodem in?

De realiteit is helaas wel dat het vaker gebeurt dan goed is. Daarom zijn we hard aan het testen met mogelijke oplossingen.
De "nadelen" wegen niet meer af tegen de voordelen van MP3 gebruik
Je hebt helemaal gelijk dat slepen met media en overslaan zeer grote nadelen zijn van 'conventionele media'. MAAR ... je hoeft geen MP3 meer te gebruiken om van diezelfde voordelen gebruik te maken. Dat is nu net mijn hele punt.

Ik heb helemaal niets tegen de digitalisering, mits het goed gebeurt. Gebruik lossless, WAV etc en doe je dat dan ook nog eens in combinatie met een fatsoenlijke / goede geluidskaart, cq DA conversie ... thumbs up.
Dit vindt ik een gevaarlijke instelling, want dit zou ons (wij, die tot taak hebben deze keten te optimaliseren), lui kunnen maken. Gevolg: Daling van de gemiddelde geluidskwaliteit.
Perfect geformuleerd. Ik ben het er helemaal mee eens! Dit is/was mede de reden van dit topic.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
23-12-2009 09:12

michel van de beek schreef:

De titel van dit topic is heel bewust 'prikkelend' geformuleerd. Maar niet zomaar om te shockeren, er zit toch wel een gefundeerde gedachte achter. Graag verwijs ik nogmaals naar het eerder geciteerde artikel in Rollingstone. Hierin wordt de link gelegd tussen MP3 en de loudnesswar, oftewel compress de dynamiek naar de K***te in ruil voor een hard klinkend signaal.
Ach ja... De industrie die klaagt dat de geluidskwaliteit zo naar beneden gegaan is omdat ZE ZELF steeds meer de boel naar de kloten gingen comprimeren. En nee, mp3 (of wat voor medium/codec ook maar) heeft daar geen ene moer mee te maken!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Koen van der kStandaard Lid
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
23-12-2009 10:08
Kan het vinden met Victor en heer Nijhuis.

Het aanhalen van THD van CD-spelers, complete systemen en meer van dat is theoretisch pseudo-interessant gezwam dat in de context van dit topic kant noch wal raakt.
Zoals iedere enigszins praktisch ingestelde techneut weet bestaan er vele vormen van "vervorming" waarbij de meeste soorten complexe samenstellingen (frequentie- en amplitude afhankelijk) zijn en sommige soorten niet eens door ons oor als zijnde "vervorming" worden waargenomen.
Alsof je 'n THD getalletje aan 'n compleet systeem kunt hangen en dat ook iets zou zeggen over hoe het klinkt ... theoriegeneuzel ten top, dus wat mij betreft terug naar waar en waarom MP3's worden toegepast, en de conclusie trekken dat het in verhouding (denk aan het belabberde masteren waar Michel voor het gemak even lichtjes overheen stapt) allemaal zo slecht niet is.

Groeten !
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
23-12-2009 11:11

TB schreef:

Naast de discussie over MP3 is er nog iets anders dat mij opvalt: door velen wordt de gemiddelde bezoeker van een club/evenement als een "idioot" afgedaan, die het klaarblijkelijk niet uitmaakt hoe een geluidsketen klinkt.
De meesten hier draaien niet op sensation ed, maar op bruiloften en bedrijfsfeesten met een eigen drive-in showtje en daar is het publiek nu eenmaal wat minder kritisch. Ik ken bijvoorbeeld een drive-in show die naar eigen zeggen zo'n 700 shows per jaar doet met Behringer Eurolive kasten en MP3's. Klanten zijn echter zeer tevreden...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Koen van der kStandaard Lid
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
23-12-2009 12:12

YourLiVe schreef:

... Ik ken bijvoorbeeld een drive-in show die naar eigen zeggen zo'n 700 shows per jaar doet met Behringer Eurolive kasten ...
Geloof jij het ... ?
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
23-12-2009 12:23

Koen van der k schreef:

YourLiVe schreef:

... Ik ken bijvoorbeeld een drive-in show die naar eigen zeggen zo'n 700 shows per jaar doet met Behringer Eurolive kasten ...
Geloof jij het ... ?
Why not? Wij draaien ook ongeveer 365 dagen per jaar met DAP X kasten, waarom zou dat niet kunnen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)