Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 104 van 130)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-4-2007 10:53
Hallo,

Vraagje tussendoor, zijn er hier mensen die bij het gebruik van de Punisher warmte-problemen hebben met de Ciare driver?

Op het Iven forum tenminste eentje. Daarom heb ik eens mijn gedachten laten gaan over een koelsysteem voor de Punisher.

Eerste opzetje:

members.ziggo.nl/rene.schrauwen/diversen/punishercool.jpg

De fan krijgt voeding van twee aders van een 4p speakon, over de twee overige aders loopt natuurlijk het geluid.

Ruimte achter de magneet van de Ciare is wel behoorlijk krap, maar lijkt me niet onmogelijk om zo'n soort systeem aan te brengen. Wellicht een idee om de koeling mee te nemen in het eventuele volgende ontwerp (versie) van de Punsher.

Met als kanttekening, dat je bij het platleggen of stacken van een Punisher tegen een probleem aanloopt. Namelijk het aanvoerkanaal en/of afvoerkanaal kunnen in het gedrang komen.
Wellicht is het een optie om de aan en afvoer aan de voor of achterkant van Punisher te laten uitkomen.

Graag jullie commentaar.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
28-4-2007 12:25
Volgens mij is het van groot belang dat de ruimte achter de driver lucht dicht blijft. Wanneer je dan een fan erin gaat zetten zit je dus met een luchtgat. Bovendien lijkt het me niet zo slim om de voeding voor de fan met de speakon mee te sturen. Ik zelf gebruik bijvoorbeeld het andere paar om naar mijn topjes te lussen, lijkt met niet dat dit erg goed is voor je topjes. Als is de stroom niet zo heel erg groot waarschijnlijk.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
28-4-2007 13:02
Daarentegen zou je koeling van Wayne Parham vrij makkelijk in de Punisher kunnen integreren, mits bij de bouw.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
28-4-2007 14:23
Hallo Webbie,

Ciare heeft een tijd lang problemen gehad met de lijm van de magneet van de Ciare 12.00SW. Helaas circuleren er nog steeds enkele van zulke drivers voor de verkoop. Als het goed is zijn alle 12.00SW die nu uit de Ciare fabriek roller voorzien van de juiste lijm. De speaker zou bij normaal gebruik dus heel moeten blijven.

Ik denk wel dat de oplossing van Wayne Parham voor de Punisher zeer geschikt is. Met name omdat het paneel achter de driver parallel loopt aan de driver. De koelbuis kan dus exact recht zijn.

MVG Contour
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-4-2007 14:29
Hallo PartyFish,

partyfish schreef:

Volgens mij is het van groot belang dat de ruimte achter de driver lucht dicht blijft. Wanneer je dan een fan erin gaat zetten zit je dus met een luchtgat.
Het systeem is natuurlijk gescheiden van de kast zelf, en is dan luchtdicht.
De fan zit "in-line" met het buizenstelsel. Misschien een beetje ongelukkig getekend.
[EDIT: tekening duidelijker gemaakt schreef:

Bovendien lijkt het me niet zo slim om de voeding voor de fan met de speakon mee te sturen.
Waarom niet, loopt gewoon 12volt over.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
28-4-2007 14:35
Ik vraag me ook af of dit de T/S Parameters ten goede komt etc? Hetzelfde als een vinger op het gat houden, dan reageert de woofer toch al flink anders.. Dat van het Iven forum; ik blijf erbij dat ie ze of verkeerd gebruikt of idd oude modellen gehad heeft, want schijnbaar is 'ie de enige (en dan ook nog meerdere zo stuk spelen!).

Mij lijkt dat ventilatie-gedoe niet zo bijzonder en winstgevend hoor, de magneet is al vrij groot/dik en dan nog de korf wat allen de warmte geleid.. wink ;)
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
28-4-2007 14:49
Hallo Edie,

Hij is zeker niet de enige. Ik weet van enkele gebruikers in Belgie en de UK dat ook zij problemen hebben ervaren. Het is lastig de exacte oorzaak te vinden maar volgens mij is bijna altijd de lijm van de magneet de boosdoener. De lijm wordt zacht, de magneet verschuift en de spoel loopt vast. Er zijn ook een aantal mensen die de Punsiher model I hebben (ontworpen voor de oudere 12.00SW met de 4 spaaks korf) met de Ciare 12.00SW 2005 versie erin. In dat geval heb je dermate weinig ruimte achter de magneet dat de werking van het poolgat verslechtert.

MVG Contour
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
28-4-2007 15:57
Om de verandering van de T/S-parameters kom je niet heen, deze veranderen door de opwarming van de luidspreker en dus ook bij de afkoeling, wel of niet geforceerd. De temperatuur stijgt plaatselijk boven de 100 graden Celcius, bij langdurig gebruik.

De spoel is uiteraard de bron van de warmte en kan deze in principe op twee manieren kwijt: Via de omringende lucht en via straling. De straling geeft warmte over aan de poolplaat, welke dit doorgeeft aan de magneet, chassis, etc.
Zo zal een speaker met een dikke poolplaat sneller warmte op kunnen nemen als gevolg van de vergrote oppervlakte. Een grote magneet en een grote spoeldiameter zijn mede daarom welkom. Zo zijn er inmiddels subwoofers "verkrijgbaar met een 5" of 6" VC.

Lucht kan helaas weinig energie opnemen, de warmtecapaciteit is laag, vergeleken met bijvoorbeeld water, olie en metalen. Niet in de laatste plaats het directe gevolg van de lage dichtheid (soortelijke massa). Daarnaast het gevolg van de soortelijke eigenschappen van de betreffende stof, het ene metaal is beter in warmtegeleiding dan de andere bij gelijke massa. De snelheid van de warmte afgifte verschilt ook per stof.

De materialen in de luidspreker raken op een gegeven moment verzadigd met energie bij de werktemperatuur. Het grote voordeel van lucht is dat je het kunt afvoeren, het grote nadeel de beperkte warmtecapaciteit. De materialen in de luidspreker kampem met het tegenovergestelde probleem.

Het is de vraag hoe efficient de lucht kan worden toegepast in het systeem voor verlaging van de temperatuur, wat een significante verlaging van de powercompressie in de hand werkt, een nodel streven. De af-en aanvoer zullen een grote doorstroomcapaciteit moeten hebben, wat zich vertaald naar een grote doorsnee en korte afstanden. Lucht zoekt naar de weg van de minste weerstand. Bovendien werk je niet in een standaardomgeving, de speaker heeft invloed op de lucht achter de stofkap en dus op de af-en aanvoer daarvan.

Extra luchtgekoelde luidsprekers zie je tot nu toe meestal in een topkastmodel. Luidsprekers in een sub, met de Punisher als tekenend voorbeeld, krijgen relatief veel hogere vermogens te verwerken, met een beperktere dynamiek van het signaal.

Er zijn nog andere methoden, zo heeft/had Eminence modellen met een metalen stofkap voor de afvoer van de warmte. De stofkap weegt echter weinig en heeft een beperkte oppervlakte.
Neodymium magneten krijgen vaak koelvinnen op de magneet of het chassis mee.

En de methode met koeling via toegevoegde massa, welke zo dicht mogelijk bij de kern (poolplaat) wordt gefixeerd, voor optimale warmte overdracht. De toegevoegde massa kan daarna d.m.v. de lucht in de hoorn worden gekoeld (liefst met een vergroot oppervlakte). De lucht in de hoorn is natuurlijk een continue bron van af-en aanvoer.

Last but not least is er de praktische kant van het verhaal, de methode die het makkelijkst realiseerbaar is krijgt vaak de voorkeur, zeker als die ook nog eens beter is ;) Misschien kun je het beste met het beste combineren.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
28-4-2007 16:05
Ik heb de oude Punishers van (ik geloof Sietse op het forum?). Inderdaad wat mij verteld is een nieuw model speaker in een oude kast... Ik weet niet wanneer ze gebouwd zijn precies, maar ze gaan (gelukkig) al enkele jaartjes mee geloof ik.

Wisselende T/S Parameters heb je gelijk in, daar kom je ook niet onderuit maar ik weet niet of Webbie's idee meer invloed heeft op het gedrag van de speaker, zo nee kan dit wel een mooie oplossing zijn om langer plezier te hebben van de speakers.. happy :)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-4-2007 18:20
Hallo,

Je kan natuurlijk ook de twee oplossingen samenvoegen.

Hieronder het idee van Wayne Parham (zwarte gedeelte in de tekening) gecombineerd met mijn eerder schetsje. Ben weer uitgegaan van de Punisher situatie.

members.ziggo.nl/rene.schrauwen/diversen/PunisherCoolCombo.jpg

Lijkt me ook best simpel te realiseren.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)