Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 101 van 130)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-3-2007 20:44

Janbo schreef:

Wellicht nog een aantal verschillen...

Verder kan gewenning een rol spelen. Velen zijn ‘gewend’ aan het geluid van een BR en niet aan dat van een hoorn. En wat bekend is… wink ;)
Hoewel de vervorming van een hoornluidspreker over het algemeen lager is, heeft een hoornluidspreker meer "last" van even harmonischen. Dit laat het geluid wat gekleurd klinken, maar wordt in de regel als levendig en aangenaam ervaren. Dit kun je eenvoudig meten met RTA software.

TCMC
Tino110855Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-12-2006
Laatste: 28-2-2012
Berichten: 16
22-4-2007 14:30
Gedurende enige tijd volg ik in dit forum de ontwikkelingen zin en onzin rond de Punisher. En was al enkele keren van plan ze eens te bouwen. Vorige week zaterdag stond ik met mijn Drive-in in een feesttent met 1000 (boer zoekt vrouw types) bezoekers. Ik ben in het bezit van 4 Solton /Craaft subs 18" 400 Watt en 2 zelf geknutselde W bins met elk dubbele 15 " 1000 Watt per kast. Daar boven op 4 Solton Craaft tops met 12 " en hoorn 200 Watt. 4 x Sub 18 aangestuurd met Tamp proline 2700 (2 x 1350 Watt aan 4 ohm) en een tweede versterker op de Wbins. Verder een TA2400 voor de tops. DBX 266 XL compressor/limiter, Behringer deq 2496, DBX 223 X over.
Uiteindelijk bleken er 1500 bezoekers te zijn en begonnen mijn Subs na enige tijd om beurten te sterven, te beginnen met de Solton/Craft subs. aan het eind van de avond (ochtend) had ik nog 3 werkende speakers over.
Dat mag me dus gewoon nooit meer gebeuren. Punishers dus.
Maar ja zaterdag weer draaien, dus even op marktplaats gekeken en een keurig setje te koop met materiaal voor een tweede set. Dus in de auto en ophalen handel.
Gisteren avond de set ingezet, 2 x punisher aktief gefilterd op een Tamp proline 2700 en 2 Solton/craaft topjes op een Tamp2400. Een betrekkelijk kleine ruimte 20 x 6 meter met 150 a 200 mensen erin.
Allemachtig wat een geluid, 2 punishers zouden op deze manier niet voldoen ?
Ze voldoen prima, wat een een ongelofelijk strak laag,en de combi met de solton tops is ook prima.
De tops houden de punishers met gemak bij en blijven goed klinken.
Ik heb het materiaal gezagd klaar liggen en ga deze week de tweede set in elkaar bouwen.
Op koniginnedag sta ik op een dorpsplein met 1000 - 2000 mensen, en doe de presentatie van de aktiviteiten, draai muziek en begeleid en presenteer de jaarlijkse playback show.
Daar moeten dan de 2 punishers per kant het gaan doen met de 4 sloton tops.
Ik zal de resultaten hier posten.

wellicht hoort het hier niet thuis maar toch. De solton subs heb ik uitelkaar gehaald, wat een bagger.
Speakers gemonteerd zonder afdichtband, speakers at random gemonteerd met M6 bouten en inslagmoeren en parkers rechtstreeks in het hout.losse stukjes opvulhout in de kasten, gelijmde onderdelen in de kasten zijn gemonteerd nadat de lijm al uitgehard was, en dan geen viullende polyeturaan lijm maar een of andere contactlijm. De spoel dragers van de verbrande speakers, karton ! welliswaar met een laagje kapton erover, maar toch . . .
Kom je die dingen ooit tegen, niet kopen !
Still the best disco in town, and getting better all the time
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-4-2007 17:47
Mijn ervaringen met Solton zijn wel goed, eens een dubbel 15" kast gehoord maar klonk gewoon erg lekker happy :) Enig nadeel was dat ze erg groot/zwaar waren.

Maar 2 Punishers per kant voor een 1500-2000 man (en zeker met feesten als Koninginnedag waar overal lawaai is..) lijkt me best moeilijk te doen..

Met carnaval 2 Punishers op de carnavalswagen, ging wel lekker (ik bediende het geluid niet en het leek of het niet voluit stond).. Maar voor mijn gevoel mocht er zeker het dubbele opstaan, en dan was dit slechts carnaval wink ;)
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-4-2007 20:55
4 topjes met een 12" en hoorn van 200watt voor 1500 mensen??
Wat voor mensen zijn dit?
1500 man met 4 punishers?... Ik heb vandaag dus de 4 kasten gehoord met bijpassende toppen en ik geloof best dat deze set een 400man van disco voorziet, misschien als het er 600 worden dat het ook wel gaat. Maar 1000 man buiten ga je niet redden.
En verder? strak?? wat is bij jou strak? hard gaan ze, het geeft een disco gebonk maar een livebandje hierover uitversterken zou ik niet durfen!

Daarnaast moet je wel deftige toppen hebben, HOORNGELADEN wil je de punishers bij willen houden op afstand! want daar gaat het om, AFSTAND. de punisher is bedoeld om grote afstanden af te leggen en van geluid te voorzien. Maar dan moet je wel bijpassende toppen hebben, en 4 maal een enkele 12" plus hoorn lijkt mij een beetje weinig.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
22-4-2007 21:09
Wel even kijken naar het doel, heb nergens het woordje 'disco' zien staan. wink ;)

Het enigste waar je misschien redelijk wat sub voor nodig is is de playbackshow. (muziekje draaien lijkt me achtergrondmuziek) Kan echter heel goed zijn dat dit het type playbackshow is waar alle oma's en opa's gezellig met elkaar kletsend gaan kijken hoe hun kleinzoon/kleindochter het ervan afbrengt (niks mis mee overigens). Jullie raden al welke kant het met het volume op gaat;-)

Ik zou me echter wel zorgen maken om de topjes, zoveel man daarmee doen lijkt me in ieder geval een beetje te optimistisch eerlijk gezegd.
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
22-4-2007 21:13
1500 man buiten, dan lijkt het mij beter om er 4 per kant neer te zetten, met 2 flinke hoorngeladen toppen (X-tro) per kant.
Ligt er ook aan wat voor feest, wat voor muziek.
brabantse nachten zijn lang
Tino110855Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-12-2006
Laatste: 28-2-2012
Berichten: 16
22-4-2007 23:50
Op het dorpsplein met 1000-2000 mensen heb ik inderdaad niet zo heel veel geluid nodig.

Mijn installatie geruik ik alleen voor disco toepassingen en zo af en toe eens een verdwaalde zangeres of Lee towers kloon.

Ik lees op dit forum veel over geluid, hoe harder hoe mooier. Maaar hard genoeg is hard genoeg.
Ik krijg van klanten regelmatig complimenten dat de muziek niet te hard was, (nog nooit complimenten gehad dat het te hard stond)

Mijn doel voor de grote feesten (1000 plus) is 4 punishers max per kant. De tops van Solton zullen dit niet kunnen bijbenen.
De X-tro vind ik te lastig in de aansturing. Ik zal dus ergens passende tops of ontwerpen vandaan moeten halen.
Iemand ervaring met function-one tops ?
Still the best disco in town, and getting better all the time
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-4-2007 00:28

Tino110855 schreef:

Ik lees op dit forum veel over geluid, hoe harder hoe mooier. Maaar hard genoeg is hard genoeg.
Ik krijg van klanten regelmatig complimenten dat de muziek niet te hard was, (nog nooit complimenten gehad dat het te hard stond)
Met een kwalitatief goede installatie sta je soms versteld hoe hard je kan gaan voor sommige mensen zich eraan gaan storen, zolang het systeem maar niet te klein is. (overigens zeg ik niet dat dat dan ook moet, hard genoeg is hard genoeg inderdaad) Heb een voorbeeld meegemaakt waarbij men gewend was aan piëzokastjes, men trok bijna wit weg toen er een fatsoenlijk setje binnen kwam rollen ("véél te groot!") en kwam al vragen wat dat allemaal wel niet moest. Toen het echter eenmaal stond te draaien...
Iemand ervaring met function-one tops?
Bedoel je funktion-one met de paarse kastjes?? Vrees dat dat een beetje uit verhouding is tot de rest (mocht je er al zo veel voor neer willen leggen razz :p ).
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
23-4-2007 09:50

Tino110855 schreef:

Iemand ervaring met function-one tops ?
Zolang je het kan betalen helemaal top natuurlijk.
Zou ik die punischers wel even wegdoen en er gewoon een paar bijpassende F218 subjes bijleggen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-4-2007 11:37
rene: wat ik bedoel te zeggen, de punisher is alleen bedoeld voor disco geluid.
Iets anders erover laten lopen klinkt gewoon voor geen meter! Het is en blijft een BOnk- kabonk kastje. En net wat ik al schreef, 1000 man met 4 kastjes met een 12" speaker en hoorntje?? Zelfs voor sraak gaan die dingen het nog moeilijk krijgen.

En verder sorry dat ik het zeg.. maar ik geloof dat het alleen in het wilde weg roepen is over funktion one. Heb je er verstand van en geld dan ga je geen zelfbouw kast die zo goed wordt aangeprezen op een forum combineren met een stel toppen uit de prijsklasse.. een nieuwe auto zou ook kunnen. happy :) je hebt het over een basskastje van pak um beet 500 euro en een topkast die begint bij 3000 euro?? en hoger?

en dan schrijven een xtro is te moeilijk aansturen..
wat reemski al schreef, heb je geld dan idd een set met bijpassende bassen. en versterkers, proseccor. Echter heb je er geen verstand van dan kun je ook deze set volledig vern...ken!!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)