Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 10 van 130)
Moderator(s): Dré
ShabbyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2004
Laatste: 9-9-2012
Berichten: 96
10-10-2004 12:15
als je een beetje fatsoenlijk zaagt (of laat zagen) dan is gewone houtlijm toch ook genoeg
LORD help me te keep my big mouth shut till I know what I'm talking about.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
10-10-2004 12:35
Theoretisch zit er tussen de platen hout een laagje lijm (die kan je niet wegkrijgen, zit er altijd als je lijm gebruikt). Als je lijm niet goed verdeelt is zie je dat er KLEINE luchtgaten ontstaan doordat er op de ene plek wel lijm zit en de andere plek niet. Je kan dan misschien de binnenkant het beste afkitten om die luchtlekken te vermijden. Pak je een lijm met vullend vermogen dan worden die gaten 'automatisch' opgevuld, kitten is dan niet echt meer nodig.

Zoals gezegd is dit theorie. Praktijk leert dat de kast na het lijmen (of vóór) afgewerkt wordt om de kast een leuk uiterlijk te geven en misschien wel om de kast luchtdicht(er) te maken. Dus ja, houtlijm kan ook best. Ik denk dat Constructiekit/lijm meer voor het 'gevoel' (gevoel van luchtdicht maken) is.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
10-10-2004 12:37
Mijn idee is om 1 punisher te gaan gebruiken om een bestaande set wat meer bas te geven voor op feestjes, de bestaande set is behringer 2x 1520 toppen en 2 1800x bassen.

kan dit zomaar of moet ik nog een delay hebben? ik ken het gedrag van een hoorn nog niet helemaal.

mvg Martijn Vaandering
In het land der blinden is 1 oog koning
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
10-10-2004 12:42
als je een beetje fatsoenlijk zaagt (of laat zagen) dan is gewone houtlijm toch ook genoeg
Persoonlijk gebruik ik bij berken multiplex standaard konstructielijm (bruislijm).

Daarvooor werkte ik vrijwel alleen met mdf en gebruikte dan altijd houtlijm.
Dat was dan ook mijn eerste keus voor berkenmultiplex, aangezien het een lijm is waarin je zogezegd vertrouwd. Je weet immers wat de lijm kan.
Toch ben ik vrijwel direct overgestapt op konstruktielijm. O.a omdat kleine kiertjes bij berken multiplex minder makkelijk dicht te persen zijn, het is namelijk veel harder als mdf. Overige redenen ben ik vergeten, maar het volgde uit de praktijk.

Ik werk zelf niet met handschoenen, maar vouw een stukje ducktape dubbel over een vinger wink ;). Eerst lekker koppig zonder handschoenen gewerkt: De lijm slijt, als je genoeg met je handen werkt, er in ca. 2 dagen af. Maar het is een vervelend laagje, wat ik toch liever voorkom.

Inmiddels heb ik gemerkt, dat de lijm sterk genoeg is. De breuk onstaat vrijwel altijd, doordat het bovenste laagje van het multiplex (in)scheurt. Zodra de kast echter één geheel is, zijn de verbindingen hier veel beter tegen beschermd.
Een verbinding met schroeven en lijm is, door bovenstaande, een stuk steviger, máár bij normaal gebruik is alleen lijm voldoende.

Aangezien ik een hekel aan (veel) plamuren heb, gebruik ik niet overal meer schroeven bij. Als ik wel schroeven gebruik, maak ik de kastwand in eerste instantie van bijv. 12mm ipv 15 mm, om er vervolgens een 3 of 4 mm laagje bovenop te lijmen. Hierbij gebruik ik dan juist "gewone" houtlijm, omdat dit niet bruist en dus een zo vlak mogelijk resultaat geeft.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
10-10-2004 13:36
Dan zou je inderdaad delay moeten gebruiken. Hoorn is 2,30 lang ongeveer.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
10-10-2004 15:31
Inmiddels heb ik gemerkt, dat de lijm sterk genoeg is. De breuk onstaat vrijwel altijd, doordat het bovenste laagje van het multiplex (in)scheurt.
Daarom maak ik altijd sponnigen in het hout. Je heb een groter lijm oppervlak, de laag waar je op lijm zit opgesloten tussen andere lagen en het is direckt luchtdicht.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
10-10-2004 15:35
Werkende link wink ;):

members.home.nl/trendynights/bouwproces/bouwproces151_bestanden/baspoort%20inelkaar.jpg

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
10-10-2004 15:47
Of: members.home.nl/trendynights/bouwproces/bouwproces151_bestanden/baspoort%20inelkaar%20detail.jpg (detail opname)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ElshoutjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2004
Laatste: 6-4-2014
Berichten: 13
12-10-2004 13:04
zoo, het weekend is weer voorbij en er is weer hard gewerkt laugh :D
Zie hier het resultaat. De punisher is dan nog wel niet helemaal af, maar 't begin mag er wezen.

enuhh.. t'geluid mag er ook wezen happy :)

members.home.nl/denniselshout/Punisher/punisher4.JPG
members.home.nl/denniselshout/Punisher/punisher5.JPG
members.home.nl/denniselshout/Punisher/punisher6.JPG
members.home.nl/denniselshout/Punisher/punisher7.JPG
members.home.nl/denniselshout/Punisher/punisher8.JPG
members.home.nl/denniselshout/Punisher/punisher9.JPG
members.home.nl/denniselshout/Punisher/punisher10.JPG
EAW & NAD power!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
12-10-2004 13:27
Je hebt je speaker vanaf de voorkamer geschroefd, te zien aan de bouten die in de achterkamer uitsteken. Die voorkamer is zo'n beetje het meest onbereikbare stukje ruimte van die hele kast (en zeker met een schroevendraaier).

Zelf al bouw je er luikjes in dan krijg je de speaker er niet uit.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)