Forum > PC related Forum

PC / Server voor PA gebruik.

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
23-1-2015 16:04
Hallo Joep,

joepurlings schreef:

Wat aansluitingen betreft, zo'n supermicro is 1HE, dan heb je toch nog 1HE voor een mooi aansluitplaatje met neutriksen enzo?
Ik heb graag alles in een nette oer-sterke kast die flexibel is.

Onderstaande maakt het hopelijk allemaal wat duidelijker happy :) .

Door de modulaire opbouw van de kast-beplating kan ik alle kanten op.
En door het gebruik van Mini-ITX en Micro-ATX borden is er ruimte voor andere niet alledaagse opties die je normaal gesproken buiten de pc aansluit, denk aan verloopjes (zoals RCA=>XLR, gebalanceerd), fantoom-voeding (als je een meet-pc voor Smaart wilt hebben), enz..
De kast word 415mm diep en is gemaakt van aluminium (bodem en deksel van staal).

Hieronder twee foto's van het project (PC uitvoering, bij de server uitvoering valt het "insteekkaart-gedeelte" helemaal weg zodat er ruimte is voor meer D-holes), namelijk van de gefreesde achterkant (met rechts D-holes) waar nog een klein beetje aan geschaafd moet worden, zoals sleuven van de insteekkaarten breder (zijn nu iets te smal), bovenkant insteekkaarten laten invallen (zodat ze mooi haaks en vlak liggen met het moederbord), "I/O shield" wat zakken (om de gaten nog mooier uit te laten komen) en het geheel moet wat om (steekt uit rechts, aan de andere kan kom ik de zelfde afstand nu te kort).

Het gemonteerde (defecte) Micro-ATX moederbord fungeert als pasmodel.

https://www.dropbox.com/s/m95jby7jpc07pd2/PC-probeerseltje.JPG?dl=1

https://www.dropbox.com/s/97pbzwtjzzqjk0b/PC-probeerseltje-2.JPG?dl=1

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-11-2024
23-1-2015 19:42
Ha Webbie,

Dat is natuurlijk erg netjes...
Maar als je genoeg hebt aan zo een klein intel PCtje, waarom stop je die dan niet in een 2HE behuizing, waar je aan de buitenkant alle aansluitingen zet die je hebben wil?
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
23-1-2015 20:53
Ziet er goed uit René. NOS SA behuizing? ;-)

Webbie schreef:

Hallo Malcolm,

Bedankt voor je reactie.

malcolm schreef:

Ik zie voor deze toepassing vaak een Mac Mini voorbijkomen, dubbele voeding valt dan af en RAID is lastig maar wel te doen geloof ik.
Inderdaad, de Mac Mini kom ik inderdaad ook meer vaak tegen.
De Mac Mini blijft een "consumer" product met dito aansluitingen en mogelijkheden.
Mac OS is wel de "industrie standaard" voor pro audio en een MacMini laat zich prima inbouwen:
Neem een (touch-)screen met 19" inbouwframe. De MacMini kun je met een MacMini VESA mount achterop het (touch-)screen schroeven. Scherm met MacMini kun je in een 19" mixer flightcase (ja, jouw SA case razz :p) schroeven samen met een 1HE D-hole paneel voor de profi aansluitingen: powercon, jack (hoofdtelefoon), firewire, usb, ethercon, enz.

Waarom geen MacBook? Een flightcase/touchscreen is een stuk robuuster voor drank ed, minder diefstalgevoelig en je kunt idd de connectoren stevig uitvoeren.

Wordt hier gebruikt voor multitrack opnames met Reaper, musicals ed met QLab, pauze muziekjes met iTunes (niet fijn, maar het werkt), remote control X32core met X32-mix en wie weet wat ik nog bedenk in de toekomst (remote control amps, dmx, ...?)

Ik moet nog enkele dingetjes oplossen:
- toegang tot de power button van de MacMini: ik moet hem nu in "sleep" zetten om te zorgen dat hij bij een volgend gebruik weer aangaat (na een "shutdown" gaat hij niet aan als er power op komt en dit is niet in te stellen in BIOS oid...),
- schakelaar om touchscreen uit te kunnen schakelen: als er water/drank/vuil op het scherm valt, wil je input kunnen blokkeren, zodat je met muis verder kunt.
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
23-1-2015 21:35
Hallo Joep,

Bedankt voor je post.

joepurlings schreef:

Maar als je genoeg hebt aan zo een klein intel PCtje, waarom stop je die dan niet in een 2HE behuizing, waar je aan de buitenkant alle aansluitingen zet die je hebben wil?
Ik snap wat je bedoelt, ik heb in het begin zitten spelen met een soortgelijk idee (maar dan zonder het omhulsel van een klein PCtje), namelijk om het moederbord wat meer in het midden te zetten en de "verloopjes" (moederbord-connectors=>D-shape chassis-delen) naar achter te laten lopen naar een "custom" achterpaneel met allemaal D-shape chassis-delen.

Ben daar toen vanaf gestapt om de volgende redenen:
  • om voor het moederbord (dus naar het front toe) nog wat ruimte over te houden (ging in eerste instantie nog uit van 3,5" HDD's die ook in de kast moesten komen) had de kast weer dieper moeten worden, als ik ook ruimte had moeten hebben achter het moederbord.
  • niet alle moederbord-aansluitingen kunnen worden voorzien van een verloopje naar D-shape chassis, zoals VGA, DVI, serieel.
  • op de manier zoals ik het nu heb bedacht is naar mijn mening de flexibiliteit wat o.a. betreft moederbord keuzes het grootst (en zeker t.o.v. jou suggestie om een compleet klein PCtje in de kast te plaatsten).
Nog even terug komend op de D-shape chassis-delen, het idee was (en is) om hoofdzakelijk D-shape chasis-delen aan de voorkant van de PC te gebruiken, omdat daar de aansluitingen het meest te lijden hebben van "oepsjes". Achterop is dit natuurlijk minder een issue omdat de PC in het rack zit. Ook wil ik aansluitingen die normaal achterop op de PC zitten naar voren brengen, zoals Line-IN, Line-OUT, extra LAN-poort, enz..
Zie het een beetje als een patch-panel met daarachter een complete PC.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
23-1-2015 21:57
Hallo Peter,

PvG schreef:

Ziet er goed uit René. NOS SA behuizing? ;-)
Dank je, heb wel wat hulp gehad natuurlijk.
Inderdaad SA behuizing, door de modulaire beplating ideaal om een "bom-vrij" kastje te bouwen.

Mac OS is wel de "industrie standaard" voor pro audio en een MacMini laat zich prima inbouwen:
Neem een (touch-)screen met 19" inbouwframe. De MacMini kun je met een MacMini VESA mount achterop het (touch-)screen schroeven. Scherm met MacMini kun je in een 19" mixer flightcase (ja, jouw SA case razz :p) schroeven samen met een 1HE D-hole paneel voor de profi aansluitingen: powercon, jack (hoofdtelefoon), firewire, usb, ethercon, enz.

Waarom geen MacBook? Een flightcase/touchscreen is een stuk robuuster voor drank ed, minder diefstalgevoelig en je kunt idd de connectoren stevig uitvoeren.
Als je een Mac OS fan bent ben ik het helemaal eens met bovenstaande, buiten dat je dan toch nog zit met aparte kastjes zoals een externe geluidskaart (als je een goed analoog geluid wil).

Maar ik, en vele met mij, kunnen er niet mee overweg, en vind OSX eigenlijk voor werkstation en met name server/netwerk gebruik zwaar kut.
Ik heb een MacBook waar OSX en Windows 7 (BootCamp) op staat, maar gebruik in 99% van de gevallen het Windows OS.
Ben er mij van bewust dat andere mensen precies het tegen over gestelde zeggen, het is maar wat je het gemakkelijkst vind werken.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik dan iPhone en iPad weer wel geweldig vind om mee te werken.
In mijn dagelijks leven gebruik ik een mengeling van Windows (werkstations, servers), Mac (iPad), Linux (mail servers, routers, switches, acces points, hot spots) en VMware (virtuele servers/werkstations), eet dus van verschillende walletjes laugh :D .

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
25-1-2015 14:14
Interessant happy :)

Ik denk dat de keuze van de kast ook vooral afhangt van de applicatie waarvoor het gebruikt gaat worden. Een simpele mini-itx behuizing kan voor een lichtsturing prima volstaan als het weggewerkt zit in een flightcase samen met controller/touchscreen etc. Op die manier heb ik een cuelux computersturing.

In het verleden heb ik ook wel een paar PC-tjes gebouwd op basis van een 19" 1HE supermicro kastje, werkte ook prima.

Afgelopen zomer heb ik het project opgevat om een mediaserver te bouwen. Gezien de hoeveelheid electronica die daarin moest is dat een vrij grote 4HE kast geworden die vervolgens nog relatief wat modificaties nodig had (standaard scherm vervangen door touchscreen etc). Daar heb ik ervoor gekozen om bijvoorbeeld de audiokaart niet in te bouwen maar gewoon extern te houden aangezien er in de flightcase toch nog diverse converters moeten komen die onmogelijk allemaal in de computerkast te bouwen zijn. De uiteindelijke aansluitingen gaan via een patch panel dus allemaal D-Size op de case zetten is dan ook niet echt nodig.

Momenteel is er ook een volledig custom 19" 2HE 40cm diep kastje in de maak wat nog het meest aansluit bij de ideën van Webbie. In mijn geval wel specifiek bedoeld als foolproof stand-alone versie van een van een vrij populaire PC-Based lichtsturing die gaat draaien op windows embedded.
Features als wifi (standaard geconfigureerd als AP zodat ipad/iphone app kan connecten), 3p en 5p DMX out op de achterkant, geïntegreerde UPS, SSD en custom front panel met verlichte buttons, indicatieleds voor power, dmx etc en een paar USB poorten zijn daarin helemaal geïntegreerd.
Voor configuratie kan er een scherm en muis op worden aangesloten en met een touchscreen en extra remote heb je zelfs een relatief uitgebreide lichtsturing, echter in de basis is het bedoeld om ieder persoon een lichtshow, uitgebreider dan een paar fourbarren, te kunnen laten bedienen zonder dat het mis kan gaan.

Wat naar mijn idee velen overigens vergeten bij al die PC projectjes is images maken van een clean systeem wat je snel kan terugzetten. ALs om de 1 of andere reden wat fout gaat als je op locatie staat of iemand heeft lopen rommelen is het wel zo fijn om met een paar klikken terug te kunnen naar een 100% schone en werkende installatie. Showfiles of content sla je op op een aparte partitie.
Voor de macbooks in de verhuur heb ik hetzelfde gedaan: via recovery kan je met een paar klikken terug naar een volledig schone installatie, met alle goede instellingen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
VrijeVogelStandaard Lid
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
26-1-2015 08:01
Wat van die kale installatie en back-up betreft, daar duik de laatste tijd in nu ik de ICT van school doe.
Windows in Audit mode en daarmee een eigen iso maken bijvoorbeeld.
Voordeel van Audit mode is dat het windows via een achterdeur (powershell) truc wel lukt om binnen een halve dag alle updates te doen, ipv 20 keer opnieuw opstarten en steeds een paar updates te downloaden. Ben je twee dagen bezig!
Dat is namelijk ook het nadeel van ISO's je loopt altijd achter met de updates.

Wat ook nog leuk is, Google drive, helaas tot 30gb voor bestanden, maar aangezien school geen server heeft en het voor scholen zelfs gratis is (de uitgebreide versie die normaal verkocht wordt zakelijk) ideaal.
ISO over de PC, Google drive weer laten lopen en je hebt binnen een fatsoenlijke tijd het systeem weer compleet en de medewerkster van de gecrashte PC weer gerust gesteld dat ze niet alles kwijt was...

Overigens een PC in SA behuizing en dat samen de rest in een Flightcase? Denk je aan je rug?
Gr Evert M
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
26-1-2015 09:08
Ook VGA en Serieel en nog veel meer andere aansluitingen zijn er in D-hole formaat:
www.switchcraft.com/productsummary.aspx?Parent=740

DVI niet, maar je kunt in plaats van DVI toch HDMI gebruiken?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
26-1-2015 10:24
Een DVI naar HDMI kabeltje, dan HDMI D-type aansluiting (met doorvoer), dan HDMI naar DVI kabel (indien nodig) is inderdaad geen enkel probleem zolang alleen het digitale gedeelte van de DVI spec gebruikt wordt.

Als de videokaart ook HDMI uit heeft (naast DVI) dan zou ik liever die uitgang gebruiken (vanwege de audio uit en de HDCP support).

<<<

VGA? RS-232? VGA zou ik haast niet weten waarvoor, RS-232 kan in veel gevallen ook prima met een USB -> RS-232 converter. Ik vraag me zelfs af of er nog mainbords zijn met een RS-232 interface.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
27-1-2015 12:54
VGA? Omdat het gewoon wel altijd werkt? laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)