Dubbel 10 inch Zelfbouwtopjes
(6 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
Schno009Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-9-2007 Laatste: 7-7-2022 Berichten: 122 | 8-1-2015 22:26 |
Beste forummers, Ik ben een beetje aan het rondsnuffelen of het mogelijk is een compact topkastje te maken met 2 10-inch drivers en een lekkere dikke hoogdriver. Nu is mijn oog gevallen op de layout van een D&B Q7 kastje, die mij vanwege de plaatsing van de 10-inchers erg aanspreekt. Op deze manier kun je IMHO heel leuk een compact kastje maken. Omdat ik toch niet helemaal 100% kan (en wil) reverse-engineeren wat die kast exact bevat en omvat ben ik zelf een beetje aan het tekenen geslagen in Solidworks om de globale vormen er wat in te krijgen. Iedereen kan natuurlijk wel een kastje in elkaar flansen met wat schuine plankjes en hopen dat het goedkomt, maar ik wil het toch ietsjes subtieler benaderen. Is er iemand bekend met hoe een dergelijke layout van drivers behandeld moet worden? Aangezien ik me voor kan stellen dat het eerder naar een soort hoorn neigt dan een gesloten (danwel basreflex) kast? Met een korte zoektocht kwam ik de term 'Offset driver horn' tegen, dit lijkt er redelijk op toch? Kan een programma als Hornresp hierin iets voor mij betekenen? Alvast bedankt voor jullie input. | |
Schno009Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-9-2007 Laatste: 7-7-2022 Berichten: 122 | 10-1-2015 16:57 |
Ik ben even aan het stoeien geweest met Hornresp en een conceptkastje wat ik getekend heb. Het kastje heb ik nu getekend op basis van inschatting en nattevingerwerk. Zoals ik eigenlijk al verwachtte was de respons van het kastje verre van ideaal, maar nu vraag ik mij af, heb ik de hoorn op de juiste manier benaderd in Hornresp? Op de screencap staat nog een Exponentiële hoornsectie, maar deze is inmiddels bijgesteld naar een rechte. Kastje Respons en Input Uitgegaan word hier van een Eminence Beta 10 luidspreker als proof-of-concept. | |
JdbStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2011 Laatste: 8-8-2024 Berichten: 134 | 12-1-2015 00:50 |
Met heel veel moeite kun je ook een br-kast als hoorn simuleren | |
De stemming kleurt de weergave ... | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 12-1-2015 08:24 |
Hallo, Een soortgelijk kastje, twin 10"+ 1", word besproken op Speakerplans.com. Daar word ook gesproken over de piek (zoals te zien is in je HornResp simulatie) tussen de 300hz en 400hz, en dus een behoorlijke correctie nodig heeft. Persoonlijk zie ik de voordelen van dit kastje niet zo, 95dB output! Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
Schno009Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-9-2007 Laatste: 7-7-2022 Berichten: 122 | 12-1-2015 17:56 |
Maar dat komt er indirect wel op neer dat m'n simulatie niet zo heel veel afwijkt van de werkelijkheid, daar was het me het meeste om te doen eerst. Ben er al redelijk achter dat de kast ingrijpend anders word als ik het gedrag wil verbeteren en dat zorgt ervoor dat het qua formaat een normale BR-kast wordt en de compactheid volledig weg is. Vraag me dan toch af wat de mannen van D&B voor truc uithalen om het geluid toch te pruimen te krijgen... Of zou dat berusten op peperdure drivers en horrorcurves op de EQ? | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 12-1-2015 19:38 |
Ik heb Cubo Kick, wat in feite ook een offset hoorn is, zowel als front loaded als offset in Hornresp gesimuleerd. Offset houdt geen rekening met de directivity (als je die tenminste opvraagt) en front loaded heeft die optie wel. Uiteindelijk kwam de respons het meest met die van een front loaded kast overeen maar met de diepteweergave van een offset hoorn. Grote kans dat als je dit meet de dalen en pieken veel minder uitgesproken zijn (lees amper de helft). Wel is het zo dat, aangezien Cubo Kick een mid laag kast is, het enkel een kwestie was van de pieken op de juiste plek krijgen. | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
Schno009Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-9-2007 Laatste: 7-7-2022 Berichten: 122 | 13-1-2015 00:02 |
Dus eigenlijk zeg je hier dat het theoretische verhaal van Hornresp een onrealistische benadering geeft en dat het best eens goed (of minder slecht) kan uitpakken... Altijd leuk om te proberen toch? Ik heb de gevoeligheden van de hornresp simulaties eens vergeleken met dezelfde driver in een BR kast en kwam grofweg gelijk (maar de Offset hoorn was compacter uiteraard) uit. Ik ben nu voornemens om gewoon eens een kastje van mdf in elkaar te gooien met ongeveer de maten zoals ik die uitgetekend heb en te meten wat eruit komt... Wat mdf zijn de kosten ook niet en het is denk ik wel een leuke leer-ervaring. | |