IVEN gestopt?
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
CarnavalDjStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-6-2014 Laatste: 8-7-2014 Berichten: 2 | 26-6-2014 12:09 |
Beste mensen, In verband met een marktonderzoek, heb ik de volgende vragen voor jullie: - Hebben jullie enig idee waarom IVEN gestopt is? - Zijn er in Nederland nog andere bedrijven die "zelfbouw" kasten aanbieden? - Is er hier wel een markt voor? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties! Groetjes, Pascal. | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1346 | 26-6-2014 12:23 |
Hoi Pascal, - Te druk - Ja, zzp'ers meestal. - Blijkt uit bovenstaande? Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
SoundpowerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-1-2012 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 694 | 26-6-2014 13:05 |
In mijn ogen is er haast geen markt voor, als je een echt mooi afgewerkt product wilt maken gaat er gewoon teveel tijd in zitten om nog voor een fatsoenlijke prijs te kunnen werken. Het blijft een feit dat de echte grote merken gewoon waardevaster zijn, daar kan jij als nieuwkomer nooit tegenop. Je verliest het gewoon op de afschrijving, jouw product heeft restwaarde amper hoger dan de 2ehandswaarde van de gebruikte componenten zodra je de speaker een keer hebt gebruikt... terwijl de grote merken over het algemeen flink waardevast zijn... | |
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots. | |
Kvdb013Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-7-2012 Laatste: 15-7-2018 Berichten: 109 | 26-6-2014 15:56 |
Toen ik mijn toppen door Iven heb laten bouwen, was dat een van zijn laatste projecten. Tegen mij zei hij toen dat hij stopt omdat de gemeente met allerlei belastingen/heffingen aankwam en dat dat samen met de huur van het pand de druppel was, waardoor het niet meer rendabel was speakerkasten te bouwen in de vorm van een bedrijf. | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 26-6-2014 21:25 |
Regelmatig zijn er mensen die denken dat ze het beter kunnen dan de bekende merken, soms blijkt dat ook echt zo te zijn. Als ze dan ook nog een stukje goedkoper zijn dan het alternatief wordt het al snel een populaire handel. Totdat de hobby een beetje uit de hand loopt en het op een bedrijf begint te lijken. Waar er eerst genoeg tijd was om eigenhandig iets te fabriceren komen nu de klanten sneller binnen dan dat het product de werkplaatst verlaat. Vervolgens moet je investeren in machines, personeel en onderdak. Die inverstering moet je terugverdienen door de prijs van je product te verhogen, doordat je relatief kleine productie-aantallen hebt moet de prijs behoorlijk omhoog om de investering op te hoesten. Nu ben je net zo duur als de gevestigde orde met als nadeel dat je niet de naamsbekendheid hebt. Op deze manier sneuvelen heel veel starters in elke bedrijfstak. www.brooklyn-audio.com/ Dit is een Nederlandse zelfbouwer die ook zelf zijn kastjes ontwerpt. Of er een markt voor is durf ik niet te zeggen; in 1989 waren er JBL en EAW en vond iedereen dat prachtig. Twee jaar later kwam er een fransoos die al zijn boxen bruin verfde en sindsdien wil niemand wat anders. EAW is zelfs van de kaart verdwenen. | |
Dj-bartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2006 Laatste: 12-11-2021 Berichten: 582 | 26-6-2014 21:28 |
EAW van de kaart verdwenen? Waar baseer je dat op? In diverse nieuwe locaties zie je nog steeds EAW opduiken hoor. Niet in dezelfde hoeveelheid als JBL, maar nog steeds goed vertegenwoordigd. De KF850 set is nog steeds een set, waar menig technicus warm voor loopt. Tik voor meer info maar eens nieuw en EAW in bij google. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 26-6-2014 21:37 |
Buiten het eerder omschrevene, lopen veel starters ook tegen het volgende aan: In het begin redelijk klandestien zonder allerlei vergunningen, verzekeringen, en niet te vergeten belastingen in je eigen schuurtje lekker goedkoop aan de gang kan. Maar als je succes hebt, krijg je het drukker en drukker, en dat gaat langzaam aan opvallen bij allerlei instanties, of bij een afgunstige buurman die zo maar ineens vind dat hij overlast heeft en dat dan bij de gemeente meldt. En dan komen er zomaar ineens allerlei instanties even een bezichtiging ter plaatse doen (Belasting, Brandweer, gemeente, enz.) En hup, dan ga je zo maar tegen allerlei vergunningen aanlopen, word je particuliere dingetje als een bedrijf gezien, en hup daar is de belasting.......En zo verdien je in een korte tijd in plaats van 50% winst amper netto 15% op je verkoop. En dan moet je wel een heel succesvol fabriekje hebben wil dat door kunnen gaan. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DavaschStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-5-2003 Laatste: 15-9-2015 Berichten: 102 | 26-6-2014 22:32 |
Heb ooit ook diverse speakers van Iven gehad, prima kwaliteit en prijs daar niets op aan te merken. Maar ben recent overgeschakeld op 'fabrieksspeakers' precies om deze reden; je hebt niet echt zekerheid dat er later nog dezelfde speakers zijn te krijgen. Bij een bedrijf heb je die harde garantie natuurlijk ook niet altijd maar volgens mij is de kans toch wel een stuk groter. Jammer dat Iven is gestopt, want z'n werk was prima! | |
ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 18-11-2024 Berichten: 784 | 27-6-2014 11:45 |
Zeker jammer, Ivo kan echt netjes bouwen! Een vakman in hart en nieren. Groetjes Walter | |
CarnavalDjStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-6-2014 Laatste: 8-7-2014 Berichten: 2 | 7-7-2014 14:13 |
Heren, Allereerst bedankt voor jullie reacties! Jullie opmerkingen en reacties komen overeen met het beeld dat ik heb, en zal deze verwerken in mijn marktonderzoek. Generieke conclusie: (zelf) bouwen in Nederland is lonend, zolang het hobby-matig is. Met het opzetten van mijn Business-case zal ik hier zeker rekening mee houden! Een bedrijf starten zoals IVEN gehad heeft is prachtig, maar het blijkt echter niet reëel. In Duitsland is de markt groter en zie je dat daar wel lukt, zij het zeer moeizaam. Mijn ideeën zal ik verder uitwerken, en hoop jullie binnen een jaar "blij" te kunnen maken. Groetjes, Pascal. | |