Forum > Zelfbouw Speakers

dubbele 12 inch sub maken

(43 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
8-5-2014 15:07
oké! :) ik zal iets laten weten.
het word dus een 200L kast :)
en als de bass wat tekort komt kan ik deze wat bijstellen bij de instellingen van men home cinema ;)
ofwel de andere surroundspeakers wat dimmen..., maar dan heb ik wel minder hoog volume...
maar ik zal het wel zien ;)

ik laat zeker nog iets weten!
bedankt allemaal voor de snelle en toffe reactie!
wel jammer dat het niet zo'n goeie koop was, maar ik kan maar leren hé ;)
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 164
9-5-2014 07:46
Een gesloten kast of gepoort?
Een poort kan je er namelijk niet zomaar op de gok in plaatsen.
't komt goed
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
9-5-2014 13:55
één met een poort ;) maar ik weet juist nog niet precies waar en hoe groot mijn luchtgat moet zijn...
ik dacht voor de poort zo laag mogelijk te plaatsen vanvoor in de kast.
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
9-5-2014 14:18
Laat de plaats van je poort nou net de minst belangrijke factor zijn. Als je een onbekende luidspreker (wat de SP-12 in weze is wegens gebrek aan T/S parameters) in een kast wilt plaatsen doe je er het allerveiligst aan om de kast gesloten te maken. Je noemt de bassreflex-poort in je posts ook vaak een 'luchtgat' maar het is véél meer dan alleen dat. Je moet de poort zien als een afgestemde orgelpijp die uiteindelijk het grootste gedeelte van het gedrag van je kast bepaald. Het is niet slechts een gat, maar het is een poort met een bepaalde oppervlakte en een bepaalde lengte (waaruit een luchtinhoud voortkomt die een bepaalde resonantiefrequentie heeft, is genoeg over op internet te vinden).

Je kan met experimenteren een heel groot eind komen (dus een pijp met variabele lengte in de kast zetten en steeds een testsignaal op je luidspreker zetten en meten wat de respons is van een andere poortlengte) maar ik denk dat je met deze luidsprekers er verreweg het beste aan doet om een gesloten kast te maken.

Als luidsprekerontwerp zo simpel zou zijn als een willekeurige luidspreker in een willekeurige kast te smijten met een paar gaten hier en daar dan was er niet zoveel literatuur op dit gebied geweest en hadden er een heel stuk minder patenten bestaan sneaky :V
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
9-5-2014 14:25
ik weet zelf ook dat ik niet zomaar hier en daar een poort kan plaatsen...
maar ik weet nu wel voor de volgende keer dat ik beter wat meer geld uitgeef aan woofers en er hopelijk dan ook meer informatie over vind ;)
ik zal de kast zeker goed afdichten :)
ik zal dus ook Mdf gebruiken als hout, maar weet iemand welke dikte ik het beste neem?
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
9-5-2014 14:39
15mm zal ruimschoots voldoen. Voor de constructie zou ik zelf de kast verlijmen met vullende constructielijm (de bruislijm) en om de kast terwijl de lijm droogt bij elkaar te houden om de circa 10-15 cm een 4x40 spaanplaatschroef erin draaien. Afhankelijk van wat je met de afwerking wilt de schroeven laten zitten of er weer uit draaien (schroeven eruit en dan dichtplamuren geeft een strakker resultaat en zodra de lijm droog is hebben de schroeven toch geen functie meer).

Je hoeft niet persé veel geld uit te geven voor een woofer met specificaties. Als het je gaat om experimenteren met luidsprekerbouw en zelf de kasten wilt berekenen staat hier in de webshop bijvoorbeeld voor onder de 70 euro de Dap AB-15, die is een keer opgemeten door een forumlid en presteert best aardig voor zijn prijs. Download vervolgens winISD, volg de tutorials die hierover wijdverspreid aanwezig zijn en je bent een stuk beter op weg dan met de onbekende SP-12's.
JarnedeclerckStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-5-2014
Laatste: 15-5-2014
Berichten: 20
9-5-2014 17:47
bedankt!
ik zal denk ik dan 18mm Mdf gerbuiken ;)
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
12-5-2014 12:31
Ik wil niet vervelend zijn happy :)
Maar waarom kies je voor 18mm MDF? Hierboven wordt gezegd dat 15mm ruimschoots voldoende is. 18mm is voor jou toepassing onnodig duur en zwaar. wink ;)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
12-5-2014 12:34
En waarom is 15 mm ruim voldoende (dat impliceert namelijk dat 12 ook nog wel voldoet).
MDF gewoon 18 mm pakken. Er was altijd ook nog altijd zoiets als stijfheid van een kast enzo. 18 mm is weer stijver (en makkelijker te schroeven) dan 15 mm.
Onze topkasten zijn 2 x 18 mm MDF, oerdegelijk en superstijf!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
12-5-2014 16:24
Het gaat hier om een kast voor 2 stuks SP12/200 (drivers in de allerlaagste prijsklasse waar ook nog eens geen T/S parameters van bekend zijn). Of de kast dan 15mm of 18mm dik moet zijn lijkt mij een nogal nutteloze discussie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)