Forum > Licht

Zelf Led Aircone maken

(73 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
12-1-2014 20:53
Ik heb zelf voor mijn mega aircones (6 meter hoog en 1,2 meter doorsnede) gebruik gemaakt van ventilators
uit spingkussens (axiaal) en blow up figuren. Het punt is helemaal niet zo de airflow, maar wel de druk die de ventilator
kan opbouwen en hoe de fan omgaat met deze tegendruk. De motoren zijn maar 150 watt!!

Mijn eerste prototype met een 12 v fan (radiator uit auto) met propellor daalde enorm in toerental toen de druk begon op te lopen. Die raakte daardoor ook oververhit. De motoren die ik nu gebruik blazen in 30 sec. de cones op, gezien de inhoud van zon 4 kuub, is dat niet eens zo'n hele grote airflow (luchtverplaatsing zo'n 500 kuub per uur, dat kan een flinke badkamerfan ook) maar het toerental blijft vrijwel hetzelfde als de cone vol is. De druk kan zelfs behoorlijk oplopen. Het 2e prototype knalde gewoon los van de voet (nu opgelost met een overflow). Showtec maakt ook gebruik van een axiaal fan.

De grootste misvatting is dat het geheel luchtdicht moet zijn. Een klein drukverschil zorgt al voor een hard opgepompte stabiele cone. Dat lukt met een flinke overstort nog steeds. De Myra stof die showtec gebruikt is ook niet luchtdicht (en niet duur!)

Denk ook aan de brandveiligheid ! De meeste stoffen die goed lijken voor dit doel geven nare brandwonden. (en reken maar dat t brand met zo'n goede zuurstofaanvoer!!)

Verlichting is tricky. Ik heb zelf een flinke 24 x 3 watt wash gesloopt , het koellichaam in 6en gezaagd en flink geexperimenteerd met de juiste plaatsing van de segmenten voor een goede egale verlichting.

Ga je niet BIG scale, dan zou ik een simpele led balk (met 3 of 4 segmenten) slopen (dingen kosten 8 tientjes) je hebt dan 3 of 4 led prints met een goede openingshoek en je kunt dan ook nog eens elk segment apart aansturen. Een enkele ledpar wordt helemaal niks. De onderkant blijft dan onverlicht. Ledstip zal denk ik gewoon te weinig licht geven. (bovendien zit je dan weer met de aansturing, moet er weer een dmx rgb dimmer bij...)

Al met al- Die showtec aircones zijn helemaal niet slecht geprijsd. Het kan goedkoper, maar als je je uren meetelt....

Ik heb er nu flink ervaring mee, maar ik zou als ik meer aircones wilde, ze gewoon kopen. Zo groot als ik ze wilde kon ik ze alleen niet vinden.

Tip : er bestaat een versie van eurolite met 3 hallogeen lampjes niet dmx gestuurd. Dan heb je een hoes en een base en fan voor iets meer dan 100 euro. (exact hetzelfde als de showtec variant) kun je daar leuk verlichting in klussen

Succes,

gr,

Stijn
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
Dj-raStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2014
Laatste: 2-6-2014
Berichten: 25
12-1-2014 20:53
Is net 2€ goedkoper dan degene die ik had gevonden razz :p
Produceert wel 1 Db meer laugh :D
Maar dat verschil in Db's merk je toch niet als de muziek opstaat wink ;)

Prijsverschil voel je echter wel dus die zien er mij zeer interessant uit.

En denk niet dat ik op half vermogen zou draaien hoor, gewoon 3 fan's en laat maar blazen.
Ik voorzie wel 3 kleine gaten in de bodem langswaar de overtollige lucht weg kan indien nodig.
Dj-raStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2014
Laatste: 2-6-2014
Berichten: 25
12-1-2014 20:59
Hartelijk dank voor je uitleg.
Heb je eventueel foto's van jouw exemplaren?

In m'n eerste post verwijs ik naar een filmpje op youtube.
Als je dit bekijkt zie je dat je met een gewone ledpar te slopen en dit in te bouwen in de aircone je geen zwarte rand onderaan krijgt maar wel een mooi egaal verlichte aircone bekomt.
Die dingen moeten ook niet pakken licht geven want dan ontnemen ze de aandacht van de andere effecten en dat is wat zonde.

De hoezen zijn inderdaad die van showtec die ik ge gebruiken.
Hoe de ventilatoren zouden reageren op tegendruk is nog afwachten.
Het zal een trail and error project worden waar ik veel uit zal leren.

Mijn eigen uren hoef je niet te rekenen, heb wel wat vrije tyd en hobby graag en heb een vader dat dat ook met plezier doet dus dat komt goed wink ;)

stieno schreef:

Ik heb zelf voor mijn mega aircones (6 meter hoog en 1,2 meter doorsnede) gebruik gemaakt van ventilators
uit spingkussens (axiaal) en blow up figuren. Het punt is helemaal niet zo de airflow, maar wel de druk die de ventilator
kan opbouwen en hoe de fan omgaat met deze tegendruk. De motoren zijn maar 150 watt!!

Mijn eerste prototype met een 12 v fan (radiator uit auto) met propellor daalde enorm in toerental toen de druk begon op te lopen. Die raakte daardoor ook oververhit. De motoren die ik nu gebruik blazen in 30 sec. de cones op, gezien de inhoud van zon 4 kuub, is dat niet eens zo'n hele grote airflow (luchtverplaatsing zo'n 500 kuub per uur, dat kan een flinke badkamerfan ook) maar het toerental blijft vrijwel hetzelfde als de cone vol is. De druk kan zelfs behoorlijk oplopen. Het 2e prototype knalde gewoon los van de voet (nu opgelost met een overflow). Showtec maakt ook gebruik van een axiaal fan.

De grootste misvatting is dat het geheel luchtdicht moet zijn. Een klein drukverschil zorgt al voor een hard opgepompte stabiele cone. Dat lukt met een flinke overstort nog steeds. De Myra stof die showtec gebruikt is ook niet luchtdicht (en niet duur!)

Denk ook aan de brandveiligheid ! De meeste stoffen die goed lijken voor dit doel geven nare brandwonden. (en reken maar dat t brand met zo'n goede zuurstofaanvoer!!)

Verlichting is tricky. Ik heb zelf een flinke 24 x 3 watt wash gesloopt , het koellichaam in 6en gezaagd en flink geexperimenteerd met de juiste plaatsing van de segmenten voor een goede egale verlichting.

Ga je niet BIG scale, dan zou ik een simpele led balk (met 3 of 4 segmenten) slopen (dingen kosten 8 tientjes) je hebt dan 3 of 4 led prints met een goede openingshoek en je kunt dan ook nog eens elk segment apart aansturen. Een enkele ledpar wordt helemaal niks. De onderkant blijft dan onverlicht. Ledstip zal denk ik gewoon te weinig licht geven. (bovendien zit je dan weer met de aansturing, moet er weer een dmx rgb dimmer bij...)

Al met al- Die showtec aircones zijn helemaal niet slecht geprijsd. Het kan goedkoper, maar als je je uren meetelt....

Ik heb er nu flink ervaring mee, maar ik zou als ik meer aircones wilde, ze gewoon kopen. Zo groot als ik ze wilde kon ik ze alleen niet vinden.

Tip : er bestaat een versie van eurolite met 3 hallogeen lampjes niet dmx gestuurd. Dan heb je een hoes en een base en fan voor iets meer dan 100 euro. (exact hetzelfde als de showtec variant) kun je daar leuk verlichting in klussen

Succes,

gr,

Stijn
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
12-1-2014 21:14
Ik heb zelf gexperimenteerd met een enkele ledpar. Ik denk dat de grote diameter (120 cm) de problemen veroorzaakte.

een enkele par , met een openingshoek van ? 25 graden ? zal ook vlak op de base gemonteerd meer op laten we zeggen 50 cm tegen de binnenwand aan verlichten dan meteen boven de base. Showtec plaatst niet voor niets 3 lichtpuntjes..

Maar door de diameter van een par 64 led print t.o.v. de diameter (50 cm) van de cone, zal dit in de praktijk er best goed uit zien.

Doe maar n mailtje of pm met je email voor de foto's!
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
LMStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-1-2014
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 3
16-1-2014 17:37
Een axiale blower van springkussen, kost nog redelijk wat geld... Om zeker geen oververhitting te hebben, welke eigenschappen moet de ventilator dan hebben?

De stof die je gebruikt, welke stof is dit? Myra vind ik nergens op het internet...

Alvast bedankt!
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
16-1-2014 21:37
Mirai, sorry vlieger of spinnaker nylon.

De pomp moet i.e.g. met een constante tegendruk kunnen werken, dus volledig blokkeren van de luchtstroom moet geen probleem zijn.

Welk formaat wil je gaan maken?
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
16-1-2014 22:23
als je ventilator niet tegen al te veel tegendruk kan, kan je natuurlijk ook altijd een klein gaatje maken op een minder zichtbare plaats.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LMStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-1-2014
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 3
16-1-2014 22:57
3 x bewerkt. Laatst door LM op 17-1-2014 13:49
Ik was onder de indruk van jouw afmetingen. 1,20 diameter en 6 meter hoog lijkt me echt indrukwekkend!
Ik was ook al eens aan het kijken naar tafelventilatoren die je gewoon in de woonkamer zet... Ik heb er geen idee van of dit zou werken. Als je er nu één of twee gebruikt (tafelventilatoren) en je boort wat gaten voor de tegendruk... zou dit dan goed werken? Dit is zeker en vast goed te doen in prijs, namelijk ongeveer €25 per stuk (er zijn er zelfs van 15euro).
Is het niet moeilijk om blowers voor springkussens te vinden die axiaal blazen?
Toevallig een idee waar je, goedkoop, zo een stof kan kopen? Is dit ook niet bekend onder 'parachutestof?
Dj-raStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-1-2014
Laatste: 2-6-2014
Berichten: 25
17-1-2014 10:38
De tegendruk kun je compenseren door vlak tussen de fan's 3 kleine gaten te maken.
Dan heb je dus 3 fans en 3 kleine gaten.

De stof die ik gebruik is gewoon van showtec zelf, moet je zelf niet op maat maken maar kun je zo op maat kopen.

De foto's komen binnenkort, eerst alles rustig uitwerken en doen en dan post ik foto's wink ;)
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
17-1-2014 19:12
Ik denk dat tafelventilatoren echt niet genoeg druk kunnen opbouwen om een grote cone windbestendig te maken.

Natuurlijk kun je eenvoudig de druk wegnemen, door een flinke overflow te maken, maar dan houd je natuurlijk minder druk
over, en die heb je juist wel nodig.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)