Forum > Geluid

Luidsprekers "opwarmen"

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
11-12-2012 10:26
Eigenlijk is de eerste stap (fout constateren) al niet goed gegaan. Ik zou toch maar overwegen om de bekabeling en het filter na te lopen. Dat is trouwens iets dat sowieso wel een beetje hoort bij het periodiek onderhoud (immers een filter bevat zware componenten die het elke keer maar weer van de zwaartekracht moeten winnen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
11-12-2012 18:26
daseeikal wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
11-12-2012 19:31
enikseedadasoniemot wink ;)

Stel Joep vindt een twijfelachtige soldering op het filter. Joep zet z'n soldeerbout erop zodat ie weer mooi is, test vervolgens en vindt geen probleem. Volgende klus staat Joep weer met hetzelfde probleem omdat stiekem het probleem in het beveiligingsrelais van zijn amp zit...

Eerst probleem reproduceren, dan pas hypothesis testen. Pas als je zeker weet wat het probleem is, de bijbehorende oplossing toepassen.

Ik ben het eens dat kabels en filter bovenaan het lijstje hypothesis staan.
Reproduceren hoeft misschien niet door op te warmen: misschien is friemelen aan het filter voldoende?

(Dré, Tom, ik snap dat bovenstaande voor jullie (en Joep) vanzelfsprekend is, maar misschien niet voor iedereen. Is dus een educatieve bijdrage van mijn kant.)
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
11-12-2012 20:34
Ik heb aan overal al aan gefriemeld (wat klinkt dat fout shut up :X ) maar zonder de storing te reproduceren.

Het filter zal ik nog wel eens eruit halen en verder inspecteren, maar ik heb al eens een dergelijk geval gehad, waarbij het probleem zat in de overgang van litze naar spoel. HIer deed het probleem zich alleen voor wanneer de luidspreker goed warm gespeeld was.

Verder ben ik het wel met PvG eens wat probleem reproduceren betreft, zo doe ik het voor mijn werk ook altijd. Alleen als je het probleem kunt reproduceren, kun je ook de "oplossing" controleren.
Niet goed, wel hard!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
12-12-2012 08:29
Je wisselt gewoon het hele filter,is het niet opgelost heb meteen een spare voor later.Je zorgt er wel voor dat je voor de eerstvolgende keer een reservespeaker direkt bij de hand hebt.Indien de oorzaak het filter was en vind niet direkt een loszittend onderdeel zit het waarschijnlijk in de printbanen en dan gooi je dat ding beter weg.

PvG schreef:

Stel Joep vindt een twijfelachtige soldering op het filter. Joep zet z'n soldeerbout erop zodat ie weer mooi is, test vervolgens en vindt geen probleem. Volgende klus staat Joep weer met hetzelfde probleem omdat stiekem het probleem in het beveiligingsrelais van zijn amp zit...
Ja eens moet je het toch testen in een livesituatie.Je voorzorgen nemen, het is niet dat alles ineens uitvalt zodat je bij problemen rustig de speaker kan vervangen.
JoepurlingsVIP Lid
12-12-2012 10:01

eddy wally schreef:

Je wisselt gewoon het hele filter,is het niet opgelost heb meteen een spare voor later.Je zorgt er wel voor dat je voor de eerstvolgende keer een reservespeaker direkt bij de hand hebt.Indien de oorzaak het filter was en vind niet direkt een loszittend onderdeel zit het waarschijnlijk in de printbanen en dan gooi je dat ding beter weg.
Ik weet niet eens of ik dat filter fatsoenlijk als spare kan krijgen, bovendien zitten er niet echt super speciale onderdelen op dus waarom zou ik zo'n filter niet kunnen repareren?
Printbanen zijn ook goed of niet goed, en als ze niet goed zijn soldeer je er gewoon een vette draad overheen.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
12-12-2012 10:29

eddy wally schreef:

Ja eens moet je het toch testen in een livesituatie.
En dan ga je testen, en dan valt af en toe weer het geluid weg, en dan?
Dan ga jij daar heel snel je box open schroeven, om te kijken waar het los zit, terwijl de dansvloer vol met mensen staat?

Een box bestaat uit een paar essentiële componenten:
de aansluitingen, de filters, en de speakers

Eén van de drie is de oorzaak.
De speaker kun je eenvoudig testen door hem te laten spelen zonder andere zaken ertussen.
Wel bij hoge tonen oppassen dat hij niet een lager geluid voor zijn kiezen krijgt dan hij mag hebben.

Aansluitingen is puur een mechanische of los contact zaak, ook niet spannend.

Filter is wat lastiger.
Als er niets los zit, dan moet je de onderdelen er af halen en per stuk doormeten,
als er geen uitsluitsel is wat er dan kapot is,
omdat het fenomeen zich bijvoorbeeld alleen voordoet bij een flinke belasting,
is het het handigste dan gewoon het filter te vervangen.
Zo duur zijn die meestal ook weer niet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
2-1-2013 17:31
Even een update...

Ik heb het filter helemaal doorgesoldeerd, de pennen van de kapjes over de lampen andersom gebogen, zodat ze zeker geen kortsluiting zouden kunnen veroorzaken en twee een beetje aangebruinde 10W weerstanden vervangen door 20W exemplaren.

Hierna heb ik de speakers twee weken tijdens werkzaamheden in de werkplaats op "huiskamervolume" laten spelen (top 2000 enzo wink ;) )...

Op nieuwjaarsavond heb ik de speakers dan weer ingezet, en reserve meegenomen.

Halverwege de avond kwam er opeens de melding dat er rook uit de speaker kwam die het verst van mij vandaan stond, doordat deze wat verderop stond, had ik zelf nog niet in de gaten dat er iets mis was. Er kwam een ontzettend penetrante geur van verbrandde trafolak uit de kast, deze maar direct buiten gezet en verwisseld voor de reservespeaker.

Thuisgekomen blijkt een spoel op het filter (ofja liever van het filter, want de spoel was helemaal losgekomen) helemaal gesmolten te zijn.
Zowel de hoog, als de mid, als de woofer blijken verder in orde...

Na nadere inspectie blijkt echter dat de beide draden van de woofer aan elkaar kunnen komen tussen de aansluitplaat en de verlijming in de conus.
De hier gevormde kortsluiting zorgt dus voor de onderbrekingen die ik eerder waargenomen heb, en heeft vervolgens natuurlijk de spoel van het filter doen smelten.

Uiteindelijk blijkt het dus een fout te zijn van de pannenkoekenchinees in de wooferfabriek sad :(
Nu alleen nog een vervangend filter/vervangende spoel zien te vinden en een oplossing bedenken voor de draden van de woofer (wellicht gewoon iets inkorten)... Ik zal de andere kast ook maar eens gaan controleren...
Niet goed, wel hard!
ChickenLittleStandaard Lid
Sinds: 2-4-2012
Laatste: 13-7-2013
3-1-2013 12:48
Ik heb ook zo'n probleem gehad met een subje, dus het was de versterker die steeds op rood sprong. Want er zat geen filter in.

Ik heb dit opgelost door een kleine 'krul' in het draad te vormen. Dus ze van elkaar af te draaien. Niet letterlijk een krul, maar gewoon dat ze wat naar buiten staan. Datgeen wat je dus vooral niet wilt bij een gewone kabel ( xlr, spekaon, etc. )
En dus, ook bij hevige conus bewegingen, niet zomaar tegen elkaar komen wink ;)
JoepurlingsVIP Lid
3-1-2013 14:16
Hmmm ik denk dat ik ze gewoon ietsje inkort, natuurlijk rekening houdend met de minimale bewegingsvrijheid.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)