CUBO 15
(25 reacties. Pagina 3 van 3)Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2053 | 23-5-2012 08:35 |
ChickenLittle schreef: Heb de mdf net ong. 2 uur in water gehouden. Geen zwellingen, verslappingen of iets.En dan nog de grote vraag, wie stopt zijn speakers twee uur onder water... En dan heb ik een vraagje. Is het verstandig om akoestisch dempingsmateriaal in een cubo te stoppen? Ofwel je denk niet verder dan je neus lang is en leest niet goed, ofwel ben je ongelofelijk dwars en moet je eens goed op je gezicht gaan... 2 uur in water houden is geen issue. MDF kan, zoals gezegd, echt wel wat hebben, het heeft ook enige waterafstotende capaciteit. Gaat om langdurig (1 week, of meer) natte voeten. Als je een speaker week na week op een bierbad geeft aan de bodem en, als genoemd, de kopse kanten zijn niet goed behandeld, dan trekt dat bier er echt wel in met alle gevolgen van dien. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
ChickenLittleStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-4-2012 Laatste: 13-7-2013 Berichten: 73 | 23-5-2012 11:48 |
Ik heb anders nergens gehoord hoe lang ik de mdf in water moet gOoien, kan het mis hebben... Of hoe lang mdf water kan 'afweren.' En zolang ik er gewoon pootjes onder heb, en ik zeker niet ga draaien op een feest vol alcoholisten zie ik het grote probleem nog niet echt. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2053 | 23-5-2012 12:46 |
ChickenLittle schreef: Ik heb anders nergens gehoord hoe lang ik de mdf in water moet gOoien, kan het mis hebben...Of hoe lang mdf water kan 'afweren.' Waarom zouden we metaal nog beschermen dan?? Toch weet ik zeker dat staal roest als de neten als het onbewerkt is (en geen RVS en zelfs dan nog...) Enig denkwerk zou je niet misstaan... | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
StienoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2008 Laatste: 31-8-2020 Berichten: 214 | 23-5-2012 13:16 |
Maak het mdf maar eens goed nat, laat het vervolgens goed drogen, en maak het dan weer goed nat.. Rampzalig resultaat gegarandeerd (de lijm lost op, spoelt uit, daarna is het mdf veeel gevoeliger voor inwerking van vocht) Je manier van testen is op zijn zachts gezegd discutabel. Al ben ik er zelf (jaartje of 8 geleden) ook schuldig aan geweest. Sampletje van goedkoop laminaat van een niet nader te specificeren zweedse meubelgigant een dag in water gezet om te kijken of het opzwol. Enhousiast over het resultaat hele huis van laminaat voorzien en na een jaar lang toch wat te nat gedweild met een mooie golfplaat als gevolg. | |
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis! | |
JdbStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2011 Laatste: 8-8-2024 Berichten: 134 | 23-5-2012 15:16 |
MDF V313 is 'watervaste' variant maar gegrond en gelakt in een keukenomgeving geeft die toch probleempjes met vocht opname. Dat duurde echter ruim 5 jaar, ook als exterieur gebruikt op een droge plaats, na een jaar al flinke problemen. MDF V313 opgeslagen (restjes) ongelakt op een vloer in een echt droge omgeving gaat al meer dan 15 jaar goed. Plaat MDF 18mm weegt zo'n 40 kg en kost zo'n 30 euro per plaat Berken 18mm weegt 33 kg per plaat en kost een kleine 50 euro per plaat Dus voor 20 euro per CUBO meer, is die wat watervaster maar vooral 7 kg lichter (is meer gewichtsverschil dan een lichtere neodymium luidspreker oplevert, die op zich veel meer dan 20 euro extra kost t.o.v. zijn ferrietbroertje). Groeten, JD. PS verlijmen met lamello's gaat als je het doorhebt zeer snel, duizend keer handiger dan duvels, en super stevig daar kan geen ijzerwaar tegenop. Lamellofrezen zijn tegenwoordig goed te betalen (ik frees al vele jaren het met een 'Ferm' die net zo nauwkeurig werkt als de dure van de aannemer ). | |
De stemming kleurt de weergave ... | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 24-5-2012 17:52 |
De eerste Cubo ooit is van MDF en wordt nog steeds gebruikt. Aan de andere kant heb ik wel een paar MDF kasten verloren aan vocht (die waren niet geverfd). Berken multiplex had dat waarschijnlijkbeter doorstaan. Dempingmateriaal wel of/niet gebruiken in sub/baskasten is wat mij betreft een kwestie van proberen. Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... |