Forum > Geluid

Drive-in geschikt maken voor zangers

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
18-7-2011 11:59
Steeds vaker krijg ik de vraag of het mogelijk is om zelf het geluid van de (regionale) zangers te verzorgen. Voor gasten die zo nu en dan een liedje willen zingen durf ik dat wel aan, maar ik begrijp dat voor de echte zangers er wat professionelere apparatuur moet worden aangeschaft, vandaar dit dit topic. Onderstaand mijn huidige geluidsapparatuur:

Speakers: HK Audio PR:O 18 SUB actieve subwoofer
HK Audio PR:O 15 A actieve luidspreker
Mixer: Dateq lpm 7.3
Mic: ShurePG24 + PG58

Graag zou ik gebruik willen maken van de bestaande speakerset en mixer. Ik vraag me alleen wel af of laatstgenoemde wel geschikt is voor zang aangezien ik alleen laag/midden/hoog kan regelen. Mijn budget is € 1000,-. Indien ik geen nieuwe mixer hoef te kopen lijkt me dit wel haalbaar. Maar wat heb ik dan precies nodig: microfoon, galm, minidisk speler? Ik zou het zeer op prijs stellen als ik hier wat advies in kan krijgen aangezien dit toch vrij onbekend voor me is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-7-2011 12:04
Galm is wel erg gewenst (en kan gewoon op de 7.3 aangezien die een automatisch werkende send/return heeft op alle kanalen die in standje microfoon staan).

Compressor/limiter op zang kan zeker handig zijn (zeker als de processing van je installatie niet helemaal "je dat" is en/of het talent z'n microfoontechniek nog wat te wensen overlaat). Aangezien de 7.3 geen inserts heeft zul je in dat geval moeten zorgen dat de signalen vanaf je (draadloze) microfoons op line niveau zijn. Nadeel is dan weer wel dat de send/return van de 7.3 die betreffende kanalen niet meer als mic kanalen ziet.

Daarnaast is mijn ervaring met de 7.3 dat de mic ingangen veel te gevoelig zijn (dus in dat geval OF de mic ingangen even modificeren OF 20dB pads (dempers) gebruiken). Schema staat wel op het forum.

Eigenlijk is het toch het handigst om het via een los tafeltje te laten lopen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
18-7-2011 14:17
Sluit me aan bij het verhaal van Dre dat een galmpje (Lexicon MX300 vindt ik het goedkoopste bruikbare effectje) en een compressor (DBX 266XL) geen overbodige luxe zijn. Voordeel van een losse tafel is dat daar vaak een parametrische EQ op zit.

Verder heb je uiteraard een MD-speler nodig en is de microfoon die je nu hebt niet echt bruikbaar. Als je budget maar 1000 euro is zou je er voor kunnen kiezen om een microfoon aan een draadje te gebruiken. Wil je persee draadloos, overweeg dan ook de EW serie van Sennheiser; wat minder geaccepteerd maar kwa bereik en klank beter als de Shure's uit dezelfde prijsklasse.
Maar dat is MIJN mening...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
18-7-2011 14:43
Voor de jan boeren fluitjes zanger is je microfoon toereikend,
krijg je een wat bekendere zanger ligt de lat meestal toch wel ietsje hoger.
Maar vaak heeft deze ook zijn eigen microfoon mee.
Draadloos is wel gewenst.

Galm is echt noodzakelijk.

Compressor is handig, maar niet essentieel,
zeker niet als je niet zelf precies weet hoe je zo'n ding moet instellen.
anders zit het je alleen maar in de weg.

MD speler, tja, dinosaurus waar sommige artiesten nog steeds niet van af willen,
maar houd er ook rekening mee dat er steeds meer met een USB stick op zak lopen.

Verder is misschien toch een klein tape rackje maken wat je zo inplugt op je 7.3 handiger, dat je al dat kunst en vlieg werk steeds moet aansluiten. Of heb je genoeg plaats in je meubel om het vast te installeren?

Ik heb alles in mijn rack zitten van mijn mixermeubel, maar ik doe dan ook vrij veel bruiloften.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-7-2011 14:50

Roytje schreef:

...en een compressor (DBX 266XL)...
Ik zou zeggen: liever geen compressor dan een DBX 266XL. Die dingen zijn klankmatig echt waanzinnig slecht, zelfs als je ze op bypass zet.

Ik heb ze zelf ook gehad en eens uitgebreid mee zitten testen (vergelijk met ongecompresseerd signaal en compressie met andere compressors van andere merken). De DBX tast de audio zowel bij compressie als in bypass dusdanig aan dat ik hem totaal niet bruikbaar vind. (Mijn ervaring was dat voornamelijk het midden gebied erg benadrukt werd, terwijl lage en hoge tonen juist niet meer goed werden doorgegeven...)

Ik heb zelf erg goede ervaring met Drawmer compressors, de LX20 is bijvoorbeeld een simpel, oud model, compressor die prima klinkt en tweedehands regelmatig voor dezelfde prijs als de 266XL voorbij komt.

Als galm zou je ook naar een (tweedehands) TC M-One (XL) kunnen kijken, erg goede galm / multi fx. (Dual engine, dus je kunt er ofwel een mooie stereo galm uithalen of een galm met een delaytje combineren...)

Verder deel ik de mening dat je op het gebied van draadloos het beste bij Sennheiser kunt kijken. De ew100 met 945 handheld is een prima combinatie voor weinig geld!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
18-7-2011 15:11
Hm ik gebruik zelf regelmatig een DBX-166, heb daar niets over te klagen en ging er vanuit dat de 266 wel vergelijkbaar zou zijn. Blijkbaar niet dus.

Maar als je de PG microfoon blijft gebruiken blijft er zowiezo weinig te compressen over en beschik je ook over een ijverige limiter wink ;).
Maar dat is MIJN mening...
Joeyke87Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-2-2009
Laatste: 3-12-2014
Berichten: 25
18-7-2011 16:05
Het is me nu iets meer duidelijker wat ik zo'n beetje nodig heb. Allereerst wil ik even vermelden dat ik het budget € 300,- heb opgeschroefd, met name omdat ik nu toch een voorstander van een nieuwe mixer ben.

Als ik kijk naar een Lexicon MX-300 (+/- € 300,-), is het dan niet een optie om voor een Soundcraft fx 16 te gaan? Ik lees namelijk dat deze mixer voorzien is van Lexicon effecten. Het enige wat ik weer niet zie is tulp aansluitingen voor de md speler, zou een xlr naar tulp een goede oplossing zijn? Of kan ik beter toch maar naar andere mixer kijken? Ik heb ook even naar de ew100 + 945 gekeken maar als ik het goed bekijk dan ben je niet geheel draadloos, je prikt dus je bedrade microfoon in dat kastje?

Om even wat vraagjes van jullie kant te beantwoorden:

usb stick is geen probleem, ik heb een Numark D2 director. Ruimte heb ik ook voldoende in mijn meubel.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
18-7-2011 17:09

Joeyke87 schreef:

Het enige wat ik weer niet zie is tulp aansluitingen voor de md speler, zou een xlr naar tulp een goede oplossing
deze Is wat je nodig hebt.MD komt binnen op de line ingang.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
18-7-2011 17:19
Je hebt van Sennheiser de keuze welke microfoonkop je neemt bij je draadloos syteem, ik zou dan eerder een EW135 of EW145 G3 gebruiken dan zo een plug-on syteem. Voor de 945 kop moet je al naar de EW500 reeks, en dat is al best prijzig.

Ik heb overigens nog nooit klachten gehad over de 266XL's in onze budgetvriendelijke rack, ok het is geen super comp/gate zoals een hi-end BSS maar voor vocals en akoestische gitaar is het gewoon een prima toestel voor zijn prijs. Je moet er natuurlijk wel wat moeite doen om er wat mee te werken voor je hem echt onder de knie hebt, maar dat is met alle toestellen zo.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-7-2011 17:34

bomdes schreef:

Je hebt van Sennheiser de keuze welke microfoonkop je neemt bij je draadloos syteem, ik zou dan eerder een EW135 of EW145 G3 gebruiken dan zo een plug-on syteem. Voor de 945 kop moet je al naar de EW500 reeks, en dat is al best prijzig.
Je kunt de EW145 G3 ook met de nieuwe 945 kop krijgen (in plaats van de standaard 845). Volgens mij gewoon voor dezelfde prijs. Vroeger had je de EW1945 G2, die is er ook gewoon in G3 versie. Ik heb ze in ieder geval in huis, je hoeft dus zeker geen EW500 aan te schaffen om over de 945 kop te kunnen beschikken!

Ik heb het dus NIET over een plug-on systeem, gewoon over een standaard handheld met de e945 kop i.p.v. de standaard e845 (is klankmatig een stuk minder)...

edit: het ding heet EW 100-945 G3

bomdes schreef:

Ik heb overigens nog nooit klachten gehad over de 266XL's in onze budgetvriendelijke rack, ok het is geen super comp/gate zoals een hi-end BSS maar voor vocals en akoestische gitaar is het gewoon een prima toestel voor zijn prijs. Je moet er natuurlijk wel wat moeite doen om er wat mee te werken voor je hem echt onder de knie hebt, maar dat is met alle toestellen zo.
Als je eens tijd over hebt: sluit even 2 luidsprekers aan, zet op één kanaal de 266XL en op de ander niets, even wat cd'tjes en spraak dingetjes luisteren en ga dan eens vergelijken... Vorm dan je eigen mening, ik werd er in ieder geval beslist niet vrolijk van.

Qua mogelijkheden is de DBX een prima apparaat, alleen klankmatig is hij gewoon heel zwak... sad :(

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)