Forum > Geluid

Onder de loep: de EAW FR129z 12"/1" topkast

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
13-7-2011 23:28
6 x bewerkt. Laatst door Hugoov op 14-7-2011 15:10
Hallo mede-New-liners (klein wereldje hier trouwens razz :p),

Omdat ik een kleine 2 weken geleden inmiddels 2 stuks EAW fr129z topkasten aangeschaft heb leek het me leuk hier een topic over te starten. Mede omdat er niet bijster veel te vinden is over deze topkast op Nederlandse fora. (echter wel een review in het Meetmusic magazine, maar hoe objectief is deze?) Geen topic met een "vraag" maar gewoon wat info, welke maar al te graag aangevuld mag worden door mede-gebruikers.

Wij (ovmusic) waren op zoek naar een compacte, lichte en algemeen geaccepteerde 12"/1" van een degelijk merk.
Klank staat voorop. De bedoeling is de top te combineren met 1 TSE sub per kant (18" Ciare).
De zoektocht was kort, vraag me niet waarom. Maar na het zien van de advertentie op MP heb ik de keuze gemaakt voor deze toppen.

De combinatie 12" en 1"
Het moest een 1" worden vanwege het frisse, wellicht een beetje generaliserend maar na een confrontatie tussen onze huidige topkasten met BMS 4554 en een SX300 van electrovoice kwamen we tot de conclusie dat het lekkere frisse hoog (5Khz>) wel een beetje miste. En verrek, dit is ook te zien in de specsheet van de driver!
12" is een kwestie van smaak. Ik ben erg fan van de klank, en de overbruggingen 18" -> 12" -> 1" zijn perfect.

Eerst maar eens wat info:
Het product op de site van EAW
Specsheet PDF
Axial Response (dB vs Hz)

Dan wat foto's nadat wij ze onder handen hebben genomen met wat foam (netter en past beter bij de subs):
Voor 1
Voor 2
Na 1
Na 2

Nu dan ook onder de loep:
Zonder rooster
Drivers er uit 1
Drivers er uit 2
12" midlow
1" hoog
1" hoog boven
Filter 1
Filter 2

Er zijn standaard geen hoezen leverbaar en geen "eq-punten" voor deze toppen, aldus de importeur.
Wat betreft de componenten zou het kunnen dat het bestaande drivers van andere merken zijn die aangepast zijn (bijvoorbeeld minder gaten in het chassis laugh :D )

Na een beetje research:
MidLow driver, Eminence Delta pro 12A prijs rond de €150,- Eminence doet nog een rubberen randje om de magneet zodat hij groter lijkt...
Hoogtoner, Beyma CP385ND prijs rond de €200,-

Even een snelle conclusie; Na een klein beetje pielen (2,5khz moet er echt wat af) klinken ze echt heel erg netjes. Zeker met een TSE sub er onder lekker vol&fris maar ook Loud&clear wink ;)

Groeten Hugo
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
14-7-2011 11:10
Netjes gedaan met dat schuim! Logo's later teruggeplakt met behulp van een plens lijm die door het schuim rechtstreeks aan de grille hecht?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
HugoovStandaard Lid
14-7-2011 14:04

Martijn schreef:

Netjes gedaan met dat schuim! Logo's later teruggeplakt met behulp van een plens lijm die door het schuim rechtstreeks aan de grille hecht?
Dat foam plaatsen was nogal een k#twerk eerlijk gezegd. Het rooster valt in 2 gefreesde randen dus probeer het dan maar eens netjes te krijgen wink ;)

Het logo zit met zwarte 'kit' vast, (en toen wist mijn compagnon DJ-BPM iets slims) vervolgens een blokje op het logo leggen en met een spanbandje om de kast. Het logo gaat dus iets verzonken in het foam vastzitten.

ps. Ik weet 99% zeker dat bovenstaande de componenten zijn, er zijn meer bronnen die hiertoe wijzen.
HR SoundStandaard Lid
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
14-7-2011 14:33
Hugo,

Leuke review. We zullen ook maar een klein beetje door het roze-bril effect heenlezen (speelt in ieder geval bij mij altijd mee, als ik nieuwe spullen heb). Weet je toevallig ook welke hoorn is gebruikt??? De hoorn kan nog wel eens invloed hebben op de "frissigheid"die jij beschrijft. Blijkkbaar doet in dit geval de combi van driver en hoorn het goed.

Van de eminence zou je het niet direct verwachten, maar hier heb ik zelf ook goede ervaringen mee, prima presterende speaker maar vind wel dat af en toe het mid (zo rond de 3-3,5 kHz) nog wel eens erg aanwezig kan zijn en er een notch op gezet moet worden. Dit is overigens niet alleen voor de eminence, er zijn wel meer 12-inchers die dit hebben.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
HugoovStandaard Lid
14-7-2011 15:06
Roze bril? Ik word niet warm of koud van deze kasten, ruil ze zo in voor wat anders hoor laugh :D
Tot op heden lijken het me leuke kastjes, kan ze morgen pas echt testen bij een bruiloft(je).

Voor het geld zijn er ongetwijfeld andere en ongetwijfeld betere alternatieven te vinden.

Zelf ben ik ook groot voorstander van zelfbouw (indien goed) of Iven omdat voor dezelfde prijs je bij een "merk" een instap serie krijgt en bij zelfbouw al lang de echte 'pro' componenten tot je beschikking hebt. Echter ben je (al helemaal met topkasten) er met alleen de componenten nog lang niet.

Wat betreft de hoorn weet ik het niet. Aan de gaten en afmetingen te zien kunnen hier ook veel grotere drivers op gemonteerd worden.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
14-7-2011 21:22

HR Sound schreef:

Van de eminence zou je het niet direct verwachten, maar hier heb ik zelf ook goede ervaringen mee, prima presterende speaker maar vind wel dat af en toe het mid (zo rond de 3-3,5 kHz) nog wel eens erg aanwezig kan zijn en er een notch op gezet moet worden.
Een 12" (eigenlijk elke 12", ongeacht het logo op de korf) bundelt boven de 1.5-2kHz en moet rond dat punt ook rap overgenomen worden door iets "compacters" en lichter van gewicht ;-). Doe dat op de correcte manier en er valt niets meer te "notchen" rond de 3,5kHz. Bij een 4e orde filter rond de 1.5-2k zitten we op die 3k5 immers al bijna 24dB beneden nominaal.

Sommige drivers hebben "controlled break-up" waardoor de effectieve diameter afneemt bij hogere frequenties (maar zelfs dat is maar een lapmiddel).

Hoogdriver in deze kast ziet er keurig uit (en de H3 curve laat zien dat hij vanaf zo'n 1.5-2kHz zonder al te veel ellende prima het werk van de woofer over kan nemen). Specsheet van de Eminence driver is erg karig (geen H2/H3 curves bijvoorbeeld). Had deze hoogdriver graag in "mijn zelfbouwtijd" eens gecombineerd met de (nu niet meer leverbare) Beyma 12M300.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DexterStandaard Lid
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
14-7-2011 21:32
Leuk topic! razz :p
Ik ben benieuwd hoe deze topkast zich houd als er een bandje over speelt en dan op flink volume.
Hoe zal hij dan nog klinken en waar zal hij het eerste op vastloopen.

Zijn deze toppen nog beetje redelijk te tillen kwa gewicht en handelbaarheid?
Wil ze misschien ooit in de toekomst ook hebben of wordt het dan toch de JF of JFX...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
14-7-2011 22:04

Hugoov schreef:

Dat foam plaatsen was nogal een k#twerk eerlijk gezegd. Het rooster valt in 2 gefreesde randen dus probeer het dan maar eens netjes te krijgen wink ;)
Ik heb ook op zulk soort boxen wel eens schuim op het rooster gedaan, handig voor rondvliegend vocht.
Maar ik haal het rooster er dan op zeker niet uit.
Meestal staat zo'n rooster door het rondbollen ietwat onder spanning en als je er dan het schuim op plakt als het rooster plat op de grond ligt, kan je problemen krijgen dat het schuim niet mooi egaal meer zit.

Mijn simpele truuk:
Schuim iets bovenmaats knippen, (halve centimeter rondom),
doorzichtige siliconenkit lekker rondom en patroonmatig op het rooster,
10 minuten wachten en dan het schuim zo op het rooster drukken en in de kit.
Doordat het schuim lekker klem zit tussen de randen van de box, blijft het automatisch keurig strak zitten.
De box ligt uiteraard met het rooster omhoog op zijn rug.

Op deze foto kun je het resultaat bij de subjes zien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HugoovStandaard Lid
16-7-2011 15:24
@Tom, zo had ik het ook kunnen doen, had het rooster er echter al af omdat ik de driver wou zien. Ik heb met spuitlijm rooster en foam gedaan, gewacht en daarna geplakt. Als extra nog zwarte kit vanaf de achterkant. Achja.. als het maar blijft zitten..

Bij deze wat (LQ) foto's van de set zoals deze gebruikt gaat worden maar dan met 2 baskasten in plaats van nu 1.
De opstelling gisteravond.Onze "Compact-show" + 1 baskast
Sub-Top 1
Sub-Top 2

Zal zo eens wat foto's van het nieuwe amprack in het daarbij horende topic plaatsen wink ;)

Nog even verder over de toppen zelf; het grootste nadeel tot nu toe blijkt de output... 97dB SPL 1w/1m
De laatste tijd hebben we boven 1 TSE sub een TSA C115N (beyma CP600TI en 15M300) gehad en dat gaat wel een heel stuk harder.

2 stuks EAW fr129z spelen hier op een Powerlight 2.0HV versterker van QSC welke 650 watt RMS van 20hz tot 20khz leverd.
Gisteravond stond er 1 TSE sub en dan is naar mijn mening de bas al aardig duidelijk aanwezig.

Mijn verwachting is dan ook bij 1 top en 1 sub per kant (zeker binnen) dat de EAW topjes misschien te kort gaan komen.
Wat betreft klank ben ik nog steeds erg tevreden. Wel wil ik binnenkort eens wat gaan fine tunen, misschien met een RTA microfoon.
DexterStandaard Lid
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
16-7-2011 15:41
Wat voor processor instellingen gebruik je dan voor deze set?
Heb het idee dat je te laag crosst omdat je op top te kort komt, wat mij sterk lijkt bij een combi als deze ongeacht het merk.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)