Forum > Geluid

Audience Delight Subwoofer dubbel 18" opgeblazen

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
22-6-2011 13:31
Gisteren tijdens het testen van m'n geluidsset, zijn de speakers van 1 subwoofer kast (dubbel 18" basskasten van Audience Delight, spectra set) doorgebrand.
Ze draaiden op een AD 2402 versterker. Feestmuziek van een originele cd netjes afgeregeld en zeker niet in de clip.

Opeens hield de bas aan één zijde er mee op. Helaas stonden de speakers van me afgedraaid, dat ik eerdere bijgeluiden niet heb kunnen aan horen komen.
Beide speakers in de kast hebben een oneindige weerstand. Eentje loopt er heftig aan, de ander voel ik niks aan.

Mijn vemoeden is dat er één speaker mee opgehouden is (onderbreking in de spoel of iets dergelijks, dus niet aanlopen), waardoor de ander het volledige vermogen van de versterker heeft gekregen en dus doorgebrand is. (de heftig aanlopende speaker) Ze staan parallel geschakeld zonder passief filter of beveiliging ertussen.

Ik heb nu nieuwe besteld en kan ze vanavond repareren.
Maar hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? In de topkasten zitten beveiligingslampjes die het teveel aan vermogen opnemen/dissiperen. Kan ik zo'n soort beveiliging ook tussen de speakers van de basskast maken?
De set wordt regematig verhuurd en als de speakers van je afstaan, hoor je niet altijd meteen geluidsverschil. En om dan meteen iedere keer 2 speakers te moeten vervangen zie ik ook niet echt zitten.

Ben benieuwd hoe dit op te lossen is.

Groeten,
Christian
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-6-2011 13:41
Hebben we vroeger ook op exact dezelfde manier met onze Spectra gehad, en daar is vrees ik weinig aan te doen. Het gebeurt idd ineens, zonder enige aanleiding waarom.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
26-6-2011 20:04
Als de spoel van een speaker is doorgebrand of onderbroken, heeft deze een oneindige weerstand. De impedantie van je gehele kast wordt dan dus hoger, namelijk de impedantie van de speaker die het nog wél doet. Je versterker levert dan minder vermogen, dus die ene speaker krijgt niet zoals je noemt "het volle vermogen". Wat problemen op zou kunnen leveren is een andere luchtdruk-karakteristiek van je speakerkast.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 1594
26-6-2011 20:27

TB schreef:

Je versterker levert dan minder vermogen, dus die ene speaker krijgt niet zoals je noemt "het volle vermogen".
De meeste versterkers leveren op 8 Ohm meer dan de helft van het vermogen op 4 Ohm. Als er 1 uitbrandt op 4 Ohm, is de kans nog groter dat de andere op 8 Ohm er ook mee ophoudt... Dus er zit wel iets van waarheid in.
't is maar een hobby...
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
26-6-2011 22:22

PvG schreef:

TB schreef:

Je versterker levert dan minder vermogen, dus die ene speaker krijgt niet zoals je noemt "het volle vermogen".
De meeste versterkers leveren op 8 Ohm meer dan de helft van het vermogen op 4 Ohm. Als er 1 uitbrandt op 4 Ohm, is de kans nog groter dat de andere op 8 Ohm er ook mee ophoudt... Dus er zit wel iets van waarheid in.
Ik neem even aan dat er (rms)-limiters zijn gebruikt...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)