Zelfbouwproject:: laser
(65 reacties. Pagina 6 van 7)Moderator(s): Dré
XplodStandaard Lid Uit: België Sinds: 12-3-2005 Laatste: 14-11-2024 Berichten: 210 | 10-6-2009 19:55 |
davidkamphuis schreef: Vast leuk zo'n zelfgemaakte laser!Wel vindt ik dat de afwerking wel een stuk beter had gekunt. Op foto 5,6 en 7 zitten onder het display een aantal gaatjes (ik denk voor indicatie ledjes) die toch wel wat netter hadden gekunt. Edit: De actiefoto is natuurlijk wel weer heel mooi! Mvg | |
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi... | |
DavidkamphuisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-10-2007 Laatste: 26-2-2023 Berichten: 186 | 10-6-2009 19:56 |
Oke. Je zat dus met een soort tijdslimiet waarbinnen alles moest gebeuren? | |
XplodStandaard Lid Uit: België Sinds: 12-3-2005 Laatste: 14-11-2024 Berichten: 210 | 10-6-2009 20:01 |
Inderdaad, een limiet welke normaal ruim voldoende zou zijn... Echter, aangezien ik voor een bepaald gedeelte afhankelijk was van andere mensen is het ergens fout gelopen... Komt er op neer dat ik pas ongeveer een week voor aflevering van het project mijn platen heb gekregen gelijk ik ze heb getekend, en dan begint het toch wel spannend te worden. 1 van de problemen bij de eerste platen was bijvoorbeeld dat men geen rekening hield met de door mij gekozen toleranties, en hierdoor lagen een aantal gaten 'buiten' de plaat... Mvg | |
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi... | |
MifexStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-2-2005 Laatste: 8-3-2024 Berichten: 742 | 6-5-2011 22:47 |
Beste mensen, Ik heb een probleem met mijn RGB laser wat onderhand al een zelfbouwproject is geworden. De scanners waren stuk en ik heb nu het setje van xplod overgenomen. Hierdoor moesten alle andere prints eruit (scanneramps, dmx, music, ildaboard). De ilda kabel is vervolgens aangesloten op de scanners. Werkt verder prima. Echter als ik de ilda poort doorkoppel aan de RGB wil de laser niet meer blanken. In pangolin wil ik bijvoorbeeld groen aan, maar dan blijven alle kleuren aan. Nu dacht ik dat het kwam door de + en - pool. Dit heb ik omgedraait en nu gaan alle lasers uit maar willen ook niet aan gaan. Probleem is dus dat ik een hele leuke RGB laser heb die alleen nog maar wit kan geven en niet uit kan (oftewel, een lijn recht het publiek in en dat moeten we niet hebben). Wat kan dit zijn? Even ter informatie: Pin 1: X Pin 14: X- Pin 2: Y Pin 15: Y- Pin 3: R Pin 16: R- Pin 4: G Pin 17: G- Pin 5: B Pin 18: B- m.v.g. | |
I Love House Music! | |
Stoney3KStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-6-2009 Laatste: 7-1-2013 Berichten: 101 | 10-5-2011 13:50 |
JeroenVDV schreef: Dat is precies wat er in mijn nieuwe projectoren (en in de huidige Laser Image projectoren) gebeurt. Pangolin QM2000 met .NET kaart in de scannerkop stoppen waardoor alleen netwerk en stroom naar je laser gaat. Relais voor uitschakelen in geval van nood met rode knop kun je bijvoorbeeld naast de operator leggen en daarmee alle lasers uitgooien.Ethernet is nu niet bepaald een protocol wat 100% timingsgarantie biedt en al helemaal geen garantie over de integriteit van je data. Pakketjes kunnen prima uit volgorde door de switch heen gestuurd worden of helemaal verpest aan het andere uiteinde aankomen, het transmissiemedium wat ertussen zit vindt het allemaal best, en foutdetectie of -correctie zul je aan je eigen uiteindes moeten doen. Bovendien biedt Ethernet geen voorziening voor de noodstop, daar hebben we met wat creatief werk aan de UTP-kabel wel een oplossing voor bedacht, maar ideaal is het nog altijd niet. Hoe groot is de latency tussen je showsysteem en het zien van de show, als je even bedenkt dat er geen andere apparaten op het netwerk zitten als een drietal projectoren? Ik zou zelf voor zo'n situatie gaan kijken naar een variant op protocollen die synchroon audio heen en weer kunnen sturen, dus bijvoorbeeld iets als AES of ADAT Lightpipe (waar ADAT niet onbekend is in lasers), of opnieuw beginnen met een simpel, maar betrouwbaar protocol. Een UTP-kabel heeft meer genoeg aderparen om een kloksignaal, projectorsignaal, retoursignaal en een apart signaal voor de noodstop te dragen zonder dat er ergens een aarde nodig is. | |
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 10-5-2011 14:39 |
Waarom zou die noodstop over ethernet moeten gaan? Het systeem van de grote rode knop naast de operator die alle lasers kan afleggen (zoals jeroen voorstelt) lijkt me effectief genoeg? Verder lijkt ethernet mij voldoende snel om centraal een legertje lasers aan te sturen. Ook kwa timing. 100Mbit is momenteel toch echt wel het minimum wat je kan krijgen. Dat is nog altijd 400x zo snel als DMX. Dan heb je al wat ruimte om wat error-correctie te doen, en retransmits voor het menselijk oog wat doorheeft. | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 10-5-2011 14:58 |
Via een gigabit netwerk kun je met DANTE 512 48kHz/24bit audio channels heen en weer sturen met acceptabele lacenty. We kunnen via een gigabit netwerk streaming HD video sturen. Waarom zouden we dan niet met acceptabele snelheid en betrouwbaarheid een zooitje point-based of vector-based afbeeldingen kunnen sturen over een netwerk naar lasers toe?! | |
Light Image | |
Stoney3KStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-6-2009 Laatste: 7-1-2013 Berichten: 101 | 10-5-2011 15:12 |
JeroenVDV schreef: Via een gigabit netwerk kun je met DANTE 512 48kHz/24bit audio channels heen en weer sturen met acceptabele lacenty. We kunnen via een gigabit netwerk streaming HD video sturen. Waarom zouden we dan niet met acceptabele snelheid en betrouwbaarheid een zooitje point-based of vector-based afbeeldingen kunnen sturen over een netwerk naar lasers toe?!Als je alleen lasers op je netwerk hangt zal het in de praktijk wel meevallen omdat de data maar één richting uit loopt, maar als je je lasernetwerk samenpakt met de digitale multi van het geluid, de netwerklijn naar de mediaserver en de Art-Net verbinding van de lichtploeg kan het nogal eens leuk worden. Laat ik de stelling anders poneren: Kun je me een verklaring geven waarom de (voornamelijk kleine) lasershow-industrie nog altijd met 6 analoge kabels naar de projectoren werkt terwijl de lichtmensen al ruim 20 jaar een digitaal protocol hiervoor hebben ontwikkeld? (Dimmers gingen ook ooit op 0-10V analoge verbindingen.) | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 10-5-2011 15:44 |
Stoney3K schreef: Het gaat vooral om de betrouwbaarheid van de data. Als er een stukje audio wegvalt of een videostream loopt te hikken is dat hooguit even vervelend, maar als er verkeerde data bij je lasers aankomt kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de galvo's langer stil blijven staan dan je eigenlijk bedoeld had. Gevolg: Langer stilstaande beam en dus gevaar voor je publiek.Als je alleen lasers op je netwerk hangt zal het in de praktijk wel meevallen omdat de data maar één richting uit loopt, maar als je je lasernetwerk samenpakt met de digitale multi van het geluid, de netwerklijn naar de mediaserver en de Art-Net verbinding van de lichtploeg kan het nogal eens leuk worden. Ik neem toch wel aan dat daar een apart netwerkje voor gelegd wordt!Laat ik de stelling anders poneren: Kun je me een verklaring geven waarom de (voornamelijk kleine) lasershow-industrie nog altijd met 6 analoge kabels naar de projectoren werkt terwijl de lichtmensen al ruim 20 jaar een digitaal protocol hiervoor hebben ontwikkeld? (Dimmers gingen ook ooit op 0-10V analoge verbindingen.) Tsja, waarom rijden we nog op benzine? Waarom draaien sommige DJ's nog steeds met platen? Waarom roken sommige mensen?... | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 10-5-2011 15:50 |
Stoney3K schreef: Het gaat vooral om de betrouwbaarheid van de data. Als er een stukje audio wegvalt of een videostream loopt te hikken is dat hooguit even vervelend, maar als er verkeerde data bij je lasers aankomt kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de galvo's langer stil blijven staan dan je eigenlijk bedoeld had. Gevolg: Langer stilstaande beam en dus gevaar voor je publiek.Als je alleen lasers op je netwerk hangt zal het in de praktijk wel meevallen omdat de data maar één richting uit loopt, maar als je je lasernetwerk samenpakt met de digitale multi van het geluid, de netwerklijn naar de mediaserver en de Art-Net verbinding van de lichtploeg kan het nogal eens leuk worden. Dat doe je dus NOOIT.Laat ik de stelling anders poneren: Kun je me een verklaring geven waarom de (voornamelijk kleine) lasershow-industrie nog altijd met 6 analoge kabels naar de projectoren werkt terwijl de lichtmensen al ruim 20 jaar een digitaal protocol hiervoor hebben ontwikkeld? (Dimmers gingen ook ooit op 0-10V analoge verbindingen.) Omdat de genoemde intelligente beveiliging, processing etc. kostbaar is? Zie QM2000.NET. Daarnaast zijn alle serieuze bedrijven die IK ken allang op QM2000.NET of soortgelijk overgestapt. | |
Light Image |