Forum > Geluid

Wat is er met Carnaval stukgegaan en wat is de oorzaak? (algemeen)

(509 reacties. Pagina 42 van 51)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
12-4-2011 08:28
Zelfs als de generator slechts een derde geeft van die 10 KVA.dan nog moeten twee versterkers zonder problemen kunnen werken,indien er natuurlijk geen andere stroomverbruikers zijn aangesloten.Bij Carnaval wagens ligt 90% van de defecten eraan dat men gewoon te hard wil spelen.
Ook dit jaar weer ondervonden,instalatie geplaatst wanneer wagen nog binnen staat,geluid lijkt meer dan hard genoeg te gaan,dan komt men buiten en moet moet toch harder wanneer men dan tussen de andere wagens komt welke ook gas aan geven zijn moet er nog een tandje bij,indien dan niet gebeurt door iemand die er verstand van heeft krijgt men vodden.
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
12-4-2011 19:39
De cos phi van 0,8 komt veel voor bij motoren. En als je dit door rekend heb je bij 380 volt en 1 kilowatt vermogen 2A per fase.
(3 fasen groep). Dit is makkelijk rekenen en daarom blijft deze fuistregel bij de meeste wel hangen.
Als je belasting ohms is (gewone weerstand) kun je rekenen dat de agregaat van 1kVA ook 1 kW kan leveren.
Maar helaas is dat niet altijd zo.
Dan heb je nog hoe een agreggaat spanning op wekt. Als je een eenvoudige hebt gebeurd dat met een condensator hoe meer je deze belast hoe meer de spanning niet meer sinus vormig zal zijn. Dit gebeurd al bij ongeveer 50 % belasting. Dit is voor de electronica na delig. maar niet voor een verwarmings element.
Als de spannings regelaar electronisch is zal de frequentie altijd goed blijven alleen de spanning kan in zakken. Maar de meeste electronica heeft daar niet zo veel problemen mee.
Alleen zal ook het signaal vervormen en dit kan wel weer problemen veroorzaken.
Ik denk zelf dat men vaak een lagere spanning meet en daaruit concludeerd dat dit slecht is, maar vaak zal de spanning erg veel pieken en blokken in plaats van een sinus vorm zijn, en dit is dan het echte probleem. Maar zal bij een elctronisch geregelde pas een probleem geven bij ongeveer 80%(goed merk).
Zo even een kleine achtergrond niet volledig maar geeft hopenlijk iets meer inzicht.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 1596
12-4-2011 20:16
Misschien helpt dit (heeft niets met bovenstaande cos phi discussie te maken!):
De peakstroom die een versterker uit het net trekt, kan veel hoger zijn dan het gespecificeerde vermogen doet vermoeden. Voorbeeldje: een SA1600 versterker is 2x800W peak @ 4 Ohm (en bevat een ringkern trafo van 750VA). Stel dat het rendement van de eindtrap ongeveer 70% is. Dan is het benodigde peak vermogen uit de voeding dus: 1600 / 0.7 = 2285W. Je zou kunnen denken dat deze versterker peak 2285W / 230V = 10A uit het net trekt. Echter, zeer kortstondig = enkele 50Hz perioden, trekt de voeding meer dan 16A...

De uitgangsweerstand van een AG is meestal hoger dan van het vaste net. Dit soort peakstromen kunnen daardoor zorgen dat de spanning van de AG ver inzakt met allerlei resets/restarts tot gevolg. Dit is tenminste (een van) mijn hypothese(s).
't is maar een hobby...
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
13-4-2011 00:13
Wij hebben met een 20kva aggregaat van atlaz copco gehad dat deze begon te sputteren en dan stil viel.
Dit een paar keer gehad en de rest van de optocht zonder beweging en muziek gereden.

Volgende dag monteur erbij gehad en deze storingen e.d. Uitgelezen en contact gehad met een collega.
Schijnt het dat de tank te ver leeg was voor de optocht ts rijden. (zat nog ca. 40% in).
Dit omdat we van een viaduct af moesten en ook van een dijk een woonwijk in moesten rijden.
Dit had als probleem dat de diesel klotste en de aggregaat lucht hapte.

Gelukkig heb ik in mijn rack een ups voor mijn processor maar doordat ik een numark d2 gebruik moest deze wel opstarten.

Dus het kan makkelijk dat bij jou installatie de processor nietngoed met een dip om kan gaan.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 9-10-2024
Berichten: 1078
13-4-2011 01:00

Crxtreem schreef:

Schijnt het dat de tank te ver leeg was voor de optocht ts rijden. (zat nog ca. 40% in).
Dit omdat we van een viaduct af moesten en ook van een dijk een woonwijk in moesten rijden.
Dit had als probleem dat de diesel klotste en de aggregaat lucht hapte.
Dit vind ik de meest domme smoes van een monteur.
Als ik met mijn auto die op 'reserve' staat als een idioot door bochten en hobbels scheur, slaat ie ook niet af! (behalve als ie echt helemaal leeg is natuurlijk)
Ik heb in vroeger tijden bij een soort van Boels / Bo-Rent gewerkt, en àls er al klachten waren met een Atlas Copco, was dat bijna altijd doordat de fases niet gelijk belast werden.
Of vuil in de tank.

Als de monteur wél gelijk heeft, zou de machine het dus weer moeten doen als hij niet rijd en wel hetzelfde aan gebruikers erop heeft.
40% is bijna halfvol.... maak 'm nou!
Alles komt goed....
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 13-11-2024
Berichten: 164
13-4-2011 08:59

Malle Pietje schreef:

Als de monteur wél gelijk heeft, zou de machine het dus weer moeten doen als hij niet rijd en wel hetzelfde aan gebruikers erop heeft.
Als een diesel droog loopt kan het behoorlijk lang duren voordat deze weer normaal loopt. Tot die tijd sputtert hij, rookt hij en maakt vooral vreemde geleden voor iemand die dit niet kent. Afgelopen jaar aan het eind van de optocht ook een drooggelopen dieselaggregaat gehad en deze had een kwartier nodig om weer stabiel te lopen.

Neemt niet weg dat ik het zeer raar vind dat hij bij een 40% volle tank hier al last van heeft, al is het niet ondenkbaar omdat aggregaten vaak hele lange platte tanks hebben. 40% vol, rijden op een helling en dan nog eens klotsen kan dan finest zijn.
't komt goed
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 2080
13-4-2011 09:11
Inderdaad, ook al vaker last van gehad.
Een auto/vrachtwagen/tractor of iets dergelijks is natuurlijk gemaakt om in beweging toch juiste brandstoftoevoer te hebben.

Een aggregaat is eigenlijk ontworpen voor stationair gebruik, en heeft inderdaad een langwerpige tank.
Ook zit er vaak nog een vlotterschakelaar die direct de motor stopt, zodra deze ook maar eventjes aanspreekt.
Bij carnavalswagens daarom dagelijks bijtanken.
Niet goed, wel hard!
RedwingsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2011
Laatste: 10-1-2012
Berichten: 10
13-4-2011 18:49
Wij hadden een 5,8 kVA Eurom aggregraat met een Honda motor erop voor de carnaval, netjes gestabiliseerd.
Deed het geweldig, nieuw uit de showroom geleend, staat er nu weer in shocked 8O
Was om 2x K-115(P-1200), 2x MC-12(P-500) en 2x MB-15B cubo15 (P-500) aan te sturen met een tosti ijzer laugh :D
Was een beetje overkill, maar trok daarom ook super!
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
14-4-2011 08:34
Bij mij is er helemaal niets kapot gegaan met carnaval. Dit is gelegen in het feit dat ik geen verhuur doe tijdens carnaval (zonder dat er eigen bediening bij is). Daarbij zie ik sets de deur uit gaan voor absurd lage prijzen en ik me steeds meer afvraag hoe het uberhaupt gedaan kan worden.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Rickman88Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2009
Laatste: 29-1-2014
Berichten: 23
14-4-2011 09:35
Bij ons, behalve een subwoofer verder niets kapot.

Voordeel van zelf alles aansluiten, instellen en veilig stellen.

Dan maar met iets meer mensen onderweg, als meer dingen kapot!

Carnaval seizoen is hoe dan ook al cashe..
En we hobbelen maar door!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)