Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5.

(77 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
7-11-2010 21:53
In windows 7 de kaart ook ingesteld als default audio device?
TBStandaard Lid
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
7-11-2010 22:06
Jep, ook in windows slaat de VU-meter naast de input niet uit.

Op de geluidskaart zelf gaat het peak-ledje branden als je de sensitivity opschroeft, dus daar komt wel wat binnen.
TBStandaard Lid
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
7-11-2010 22:36
Hoe verkloot je een x aantal uren: Neem een rotte USB-kabel!
Dat was dus het probleem. Het functioneert nu weer prima.
JdbStandaard Lid
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
13-11-2011 00:57
Volgens mij werken de diverse links naar members.ziggo.nl/rene.schrauwen/SmaartStudie/ in dit onderwerp
niet meer of ligt dat aan mij?

groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
13-11-2011 11:08

jdb schreef:

Volgens mij werken de diverse links naar members.ziggo.nl/rene.schrauwen/SmaartStudie/ in dit onderwerp
niet meer of ligt dat aan mij?

groeten, JD.
Ligt niet aan jou... Webbie, Hellup! wink ;)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
24-12-2011 11:53
Hallo Big Bang,

big bang schreef:

Ligt niet aan jou... Webbie, Hellup! wink ;)
Ben mij de laatste weken een heel stuk dieper aan het inlezen (en vooral veel meten, het doen dus).

Ik maak als ik tijd heb nieuwe screenshots en zet ze dan weer on-line.
Zal dan ook binnenkort proberen om dit topic weer compleet te maken.

(gisteren eindelijk de SA Genesis GL20 (line array) kastjes kunnen meten (samen met een technicus), Xilica ingesteld (wat EQ punten, padding en FIR filters, géén delay (was niet nodig), machtig geluid, echt een hoop bijgeleerd)

Ik meet nu alles wat los en vast staat, en probeer de metingen ook steeds te herhalen met dezelfde kastjes om te kijken of (mijn) metingen consistent zijn (wat overigens steeds beter lukt).

Door de beperkte verticale afstraling van de Stage Accompany SA8535 ribbon driver (wat een voordeel is voor een line array) moet je goed de hoogte in de gaten houden van je meet microfoon.

Moet nog veel leren, maar we zijn op de goede weg!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
24-12-2011 14:01
Hallo,

Ik heb hier op dit moment een M-Audio Fast Track Pro (USB) in bruikleen liggen.
Drivers geïnstalleerd (onder Windows 7) en de M-Audio aangesloten.

Ik was namelijk benieuwt of mijn oude Creative Sound Blaster (USB) met name verschilt in geluidskwaliteit met de M-Audio.
Zover ik kan horen geen hoorbaar (voor mij dan) verschil.
Ouwe beestje hoef ik dus voor de geluidskwaliteit niet te vervangen.

Wel vind ik een heel groot voordeel van de M-Audio dat hij XLR, jacks 6.3mm en tulp aansluitingen heeft.
De SB heeft mini jacks, wat ik altijd een beetje prullen vind.

Maar het grootste voordeel van de M-Audio is de ingebouwde fantoom voeding (alles gevoed door de USB, dus geen aparte adapter nodig*), zodat ik de DAP SC-14 (met die ellendige aparte netadapter) niet meer hoef te gebruiken.

Na dus de geluidstest te hebben gedaan heb ik Smaart 5.4 gestart om eens te gaan meten.
Maar toen liep ik dus tegen een probleem aan.

Ik krijg met geen mogelijkheid de "Wave Out" in het programma aan de praat, zowel met in de ingebouwde toon generator van Smaart als met Windows Media Player en als met WinAmp.
Ook niet als ik de laatste drivers installeer.
Wel overigens naar de M-Audio zelf.

Heb in Smaart 5.4 de "Devices" gecheckt, waarbij ik ontdekte dat zowel de "Wave IN" en "Wave Out" op "Line 1/2 (M-Audio FastTrack Pro" staan.
Wat mij dus fout lijkt, dus ik op zoek of het aan de "routing" lag.
Kan niets vinden en/of instellen, de "Wave Out" schijnt mijn hele Win 7 pc niet te kennen (wat wel het geval is met mijn SB op de zelfde machine).

Omdat ik weet dat er meer problemen zijn met Windows 7, heb ik de M-Audio op een XP machine aangesloten.
Op de XP machine staat wel netjes de "Wave Out" van de M-Audio in de "Devices van Smaart, maar hier dus ook weer geen geluid in Smaart zelf (blauwe, referentie signaal).

Ook de "uitgeschakelde apparaten weergeven" en "verborgen apparaten weergeven" aangevinkt in het tabblad "Opnemen" van "Geluid" (configuratiescherm).
Zover ik kan zien mis ik in dat scherm de "Wave Out Mix" (Stereo Mix).

Gisteren avond van alles geprobeerd, fora afgezocht, maar niks kunnen vinden.

De vraag dus aan jullie, komt dit probleem jullie bekent voor en weet misschien iemand wat hier aan de hand is?
Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn als jullie mij konden helpen.

* de M-Audio heeft overigens wel een aparte netadapter, zodat je hem "stand alone" kan gebruiken (fantoom voeding).

Greetz Webbie...

These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
24-12-2011 16:25
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 25-12-2011 11:54
Hallo,

Gevonden happy :)

Ik ging er vanuit dat de M-Audio gewoon ondersteuning had voor "Wave Out Mix".
Dat is dus niet zo.

Zocht dus helemaal de verkeerde richting op.
Heb het nu hardware-matig opgelost.

De tweede Line-IN (op de eerste zit de meetmicrofoon) op de M-Audio Fast Track Pro doorverbonden met TRS-OUTPUT via een patch kabel.
Dat was alles.

De haakse DAP Patch Kabel is daar ideaal voor.

Op zich is dit nog een veel mooiere en simpelere oplossing dan de op de eerste pagina van dit topic voorgestelde Creative USB Sound Blaster + DAP SC-14 + Y-kabels.
Je kan nu dus standaard kabels en aansluitingen gebruiken zonder verloopjes en de DAP SC-14.
En je kan nu buiten de gevoeligheid van de microfoon ook het volume van je test signaal nu met "echte" knopjes regelen.

Ook geen gesodemieter meer met die vinkjes (dempen, selecteren) in de Windows Mixer die verkeerd kunnen staan.

Ideaal........

Ga er dus een aanschaffen (alleen jammer dat Dré hem niet in zijn assortiment heeft), en zet mijn huidig setje te koop op het tweede hands.

(je kan de kabel eventueel ook laten vervallen door het programma VAT (Virtual Audio Cable) te installeren, maar ten eerste moet je die kopen en ten tweede je hebt weer een extra programma op je pc staan)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JdbStandaard Lid
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
25-12-2011 10:41
Hallo,

Ik heb een week of 6 geleden ook rond gekeken naar een USB-interface en uitgekomen op een Lexicon Omega (going prijs 150 euro).
Volgens Amerikaanse websites met hele goede mic pre-amps en ook voldoende gain (alleen bij de Omega) om uiteenlopende microfoons aan te kunnen.
Kwaliteit pre-amps worden kennelijk hoger ingeschat voor metingen met Smaart dan bit-rates, Omega slechts 48,8 dual ;-).

Verder zijn alle in en uitgangen (4 line-in en 2 mic en 2 line-out) gebalanceerd wat handig kan zijn met andere (gebalanceerde) apparatuur die je wilt meten.
Daarnaast kun je impedantie meten via deze line-ingangen met een differentieel meetcircuit. Dit is nauwkeuriger en behoeft minder calibratie. Enig nadeel is de iets complexere bedrading. Ik maak daarvoor een klein kastje, onderdelen komen van de week binnen. Ik post daar nog wel wat over.

Met de laatste drivers werkt het prima op Win 7 64bit met Smaart.

Groeten, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
KnorrepotStandaard Lid
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
25-12-2011 13:38
Is er inmiddels al bekend waar men smaart download? Een demoversie heb je maar 30 dagen wat aan, en dan?
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)