Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 11 van 14)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
19-3-2010 17:13
Iemand die het een keer vergeet is niet per definitie een beunhaas.
Iemand die willens en wetens het achterwege laat (of erger sjoemelt met gegevens) omdat hij/zij de set dan onder de prijs kan wegzetten is wel een beunhaas, prutser en nog veel ergere termen die hier niet ga bezigen.
MGStandaard Lid
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 15-11-2024
22-3-2010 20:19
Volgens een van de vaders van de slachtoffers gaat het inmiddels weer een stuk beter, gelukkig maar!

Volgens deze vader is het ongeval overigens gebeurd tijdens het opbouwen van de lichtinstallatie, gelijktijdig met de repetitie, doordat het ene statief sneller omhoog werd gedraaid dan het andere.
Dj-bartStandaard Lid
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
22-3-2010 21:17
dan moet de ene wel heel veel hoger gaan dan de andere wil het echt omvallen, behalve natuulijk als er andere factoren meespelen. Zo zie je maar weer wat een te snelle conclussie voor reacties kan geven.

Jammer dat het niet ondertitels is dan hadden we ook nog wat de link ;)
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
22-3-2010 21:44

dj-bart schreef:

dan moet de ene wel heel veel hoger gaan dan de andere wil het echt omvallen
Met een redelijke last, zoals bij het ongeluk. Kan het verschil van een paar graden al een, critical failure opleveren.
Op het moment dat je een statief zijdelings gaat belasten, is het opeens weinig meer waard.

Zoals de vader ook in het interview zei, en ik een paar post geleden ook al schreef.
Het is volkomen onverantwoordelijke, om op hetzelfde moment te repeteren en bouwerkzaamheden uit te voeren.

Het lijkt erop dat dit gewoon een tragisch ongeval is, wat zeker voorkomen had kunnen worden, als geld niet altijd zo'n rol speelt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 23-11-2024
22-3-2010 22:26
Op de foto's is helemaal geen hoogteverschil te zien en het is ook niet logisch dat dit de oorzaak was. Een hoogteverschil veroorzaakt geen zijdelingse kracht, hooguit een verschuiving in de verdeling. Bovendien is uit onderzoek al gebleken dat een ontbrekende borgpin de oorzaak was.

Met alle respect voor de vader, die vast erg geschrokken is, maar wat weet de beste man van de oorzaak van dit ongeval?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
22-3-2010 22:32
Naar wat hij zei; 'de ene staander ging sneller omhoog dan de andere.'
Ik versta wel Fries. wink ;)

Tevens zijn telescopische stativen gemaakt om tegen de zwaartekracht te werken.
Als ze op hun kant liggen, zijn ze gemakkelijk uit te terkken.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
22-3-2010 23:15

Victor schreef:

Op de foto's is helemaal geen hoogteverschil te zien en het is ook niet logisch dat dit de oorzaak was. Een hoogteverschil veroorzaakt geen zijdelingse kracht, hooguit een verschuiving in de verdeling.
Een truss die schuin ligt door ongelijke statieven trekt de twee statieven naar elkaar, iets met pythagoras en verdrongen formules happy :)
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 23-11-2024
23-3-2010 09:53

jadjong schreef:

Een truss die schuin ligt door ongelijke statieven trekt de twee statieven naar elkaar, iets met pythagoras en verdrongen formules happy :)
Precies, dan zou dus de stellage niet naar opzij moeten vallen. Dat laatste is in dit geval gebeurd doordat er een borgpin ontbrak, dat is al vastgesteld. Het begint er steeds meer op te lijken dat er grote tijdnood was en dat men nog aan het bouwen was terwijl de zaal al in gebruik was. Misschien is er wel in alle haast een borgpin vergeten.

Het zou ook nog kunnen dat het een combinatie is van ontbrekende borgpin en sterk ongelijk optakelen, al vraag ik me af of een dergelijke trussconstructie wél blijft staan als er een borgpin ontbreekt en je mooi gelijkmatig takelt. Ik was eigenlijk niet van plan dat te gaan testen...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
23-3-2010 10:30
even puur theoretisch:

Op het moment dat je statieven op wieltjes/onderkant laat staan zonder outriggers. en je takelt de truss precies gelijkmatig op, de truss is gelijkmatig verdeeld dan staat er toch alleen kracht op de onderkant en niet naar opzei en zou *in theorie* de truss moeten blijven staan?

Uiteraard door de kleinste beweging of tik tegen de truss aan valt hij dan om, maar puur de zwaarte kracht zou er niet voor zorgen dat hij omvalt..
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
23-3-2010 10:44
90% van de trussen hebben de kracht niet precies in het loodpunt zitten dus dat zal niet opgaan.
Meestal is er toch wel een extra gewichtje naar voren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)