Forum > Licht

Stroboscoop en B zekeringen gaan niet samen

(36 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
17-3-2010 20:52
Klaar en het werkt!
16a B zekering springt niet meer uit.

Gemaakt: een flink koelblok met daarop 4 porseleinen weerstanden 4 ohm 20 watt.
Alles parallel, en we komen op 1 ohm uit.
Dit geheel heb ik op de zijkant van de behuizing van de strobe gemonteerd met het koelblok naar buiten.
Weerstanden tegen de behuizing aan, met 4 lange boutjes koelblok precies op de hoogte van de weerstanden, en aan de andere kant een plaatje RVS metaal om de weerstanden tussen de behuizing, het koelblok en het plaatje te klemmen.

Als ik nu 30 seconden op volle snelheid knipper, worden de weerstanden lekker warm, maar je kan ze nog net aanraken.
Langer zal ik toch eigenlijk nooit knipperen. dus volgens mij voldoet het op deze manier.

Noot: Voor de knutselaars onder u
ga deze mod niet zomaar even uitvoeren, er zijn spanning-voerende delen, die echt serieus veilig moeten gemonteerd worden
met de juiste bedrading en inrichting in het interieur van een strobe.
Deze weerstanden kunnen gloeiend heet worden, zo heet dat alles in de buurt kan gaan smelten wat er mee in aanraking of te dicht bij komt. Dus hieraan alleen beginnen als je echt weet wat je doet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Remco_kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2010
Laatste: 17-10-2010
Berichten: 21
17-3-2010 21:31
1 x bewerkt. Laatst door Remco_k op 17-3-2010 21:44

Victor schreef:

Nou, zo werkt het niet. De weerstand hoeft niet het hele vermogen van de strobe te dissiperen maar alleen zijn eigen vermogen. En dat is gelijk aan de stroom door de kring loopt (kan niet groter zijn dan 16A maar zal daar in werkelijkheid flink onder liggen) en de spanningsval die afhankelijk is van de weerstand van de strobe en de weerstand van de weerstand.

Om even een indicatie te geven:
Omdat een stukje verlengsnoer al voldoende is heeft een extra weerstand van een Ohm of 10 waarschijnlijk al voldoende effect.
10 Ohm voor een stukje verlengsnoer? Dan heb je het over 1 kilometer ofzo? Goh, je wilt niet weten hoe blij ik ben dat koper iets beter geleid dan dit voorbeeld. happy :)
(10 meter koper 2,5 mm2 zit nog onder de 0,15 Ohm! Om aan 10 Ohm te komen heb je 733 meter 2,5 mm2 nodig (of 366 meter Fase en 366 meter nul wink ;) )
De strobo heeft -als je hem voor het gemak beschouwt als een Ohmse last met een vermogen van 2.700 Watt bij 230 Volt- een impedantie van zo'n 20 Ohm al zou je dat even moeten nameten. De Wet van Ohm doet dan de rest: Totale weerstand = 20 (strobo) + 10 (toegevoegde weerstand) = 30 Ohm. Stroom door de kring is 230/30 = 7,7A. Spanningval over de toegevoegde weerstand = 10 * 7,7 = 77 Volt. Opgenomen vermogen door de weerstand is dan 7,7 * 77 is een kleine 600 Watt.

Rekenfouten voorbehouden wink ;)
Het is een mooie berekening met die Ohmse belasting. Of het klopt? Niemand zal het weten.
Maar bekijk het eens van de stroom kant. Er zijn momenten waarop er gerust meer dan 12 Ampere (I=P/U = 2700W/230V = ~12A) wordt verbruikt door de stroboscoop. Die momenten zijn ook van langere duur (enkele seconden).
Die 12 Ampere wordt ietsie lager als je er een 1 Ohm weerstand in serie mee zet. Maar feit daarbij is dat die 12 Ampere DOOR die weerstand loopt. Als je daar een 600 Watt (of in het geval van de TS 4x 20Watt parallel) mee in serie schakeld, voorspel ik een einde met rook. Vroeg of laat... Die >12 Ampere gaat er gegarandeerd doorheen, daar valt niet over te discussieren. En daar moet de weerstand tegen bestand zijn (denk aan hoe de weerstand gebouwd is, hoe dik de 'banen' zijn). Vandaar dat je hem wat mij betreft dus wel moet kiezen op een vermogen van c.a. 2700 Watt.
Dat is dus niet het vermogen wat de weerstand moet kunnen verstoken of in warmte af moet kunnen voeren, het is puur om de getrokken stroom aan te kunnen.
FreeStyler user and developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
17-3-2010 21:44
@Remco_k
Lees eens een paar posts, boven de jouwe.

Netjes opgelost Tom, dit had ik een paar jaar terug nodig. razz :p
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
17-3-2010 22:03
Het was maar een rekenvoorbeeld, ik had niet zo'n zin de geleiding van koper op te zoeken. Als een lagere weerstand voldoende is is dat alleen maar meegenomen.

Hoe dan ook, dat de weerstanden lang geen 2.700 Watt te verstoken krijgen is duidelijk. Een haspeltje met een weerstand van een paar ohm verstookt toch ook geen 2.700 Watt, ook al gaat er 16A doorheen, mag ik hopen? Dat je weerstand verder aan de eisen van de toepassing moet voldoen is natuurlijk wel duidelijk. Eén troost: is hij te krap bemeten dan functioneert hij als een soort zekering...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
17-3-2010 22:17
Dit soort weerstanden werd vroeger ook in ringleiding-lussen toegepast toen men nog geen echte stroomgestuurde ringleiding versterkers had. Dan nam men een 8 ohm versterker van pak em beet 200 watt,
zette daar een weerstand van 4 tot 6 ohm op de uitgang in serie met de lus om dan totaal tussen de 7 a 8 ohm uit te komen, en gassen maar.
Bij 200 watt 8 ohm heb je ook al aardig wat ampère te pakken.
Vandaar dat dit ook met zon koelblokje werd gemaakt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
18-3-2010 10:30

Tom schreef:

Een haspel van 50 meter heeft misschien een weerstand van ongeveer 1 ohm maximaal, als hij van redelijke kwaliteit is.

Dan zou ik dus met jouw berekening rond de 10 watt uitkomen als ik uitga van 1 ohm.
Onthou maar gewoon P=I*I*R

Bij 16A (continu) zit je dus op 16 x 16 x 1 = 256W. De strobe zal echter niet 16A continu nemen (bij lange na niet) waardoor de werkelijke waarde aanzienlijk lager zal zijn.

Uitgaande van 0.5 Ohm zou een weerstand van 50W waarschijnlijk al genoeg zijn (testen en je weet het; fik is fout).

Maar wat haal je je op de hals. Regel de strobes gewoon wat terug in output (hetzij via DMX, hetzij via de interne elektronica).

Onthou ook dat weerstanden voor gebruik op het net (in een geaard apparaat) moeten voldoen aan Klasse-1 als ze aan te raken zijn (ik ga even uit van metalen weerstanden waarvan de behuizing geaard gaat worden). Daarbij moeten ze dus een doorslagspanning hebben van minimaal 3kV.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
18-3-2010 12:52
Dré, waarvoor is die doorslagspanning van 3kV nodig?
Als de weerstand door zou slaan, is het toch net hetzelfde als dat hij er niet zou zitten, en gebeurt er toch niets gevaarlijks in deze situatie?
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
18-3-2010 15:57

Dré schreef:

Regel de strobes gewoon wat terug in output (hetzij via DMX, hetzij via de interne elektronica).
Gaat een beetje lastig met deze, er zit geen dmx op, en er zit een trimpotje op, gesitueerd tussen de analoge in en uitgang, hier weet ik niet van wat dat trimpotje doet.....en om er nu zomaar aan gaan draaien?

If it is no broken don't fix it wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
18-3-2010 16:09

joepurlings schreef:

Dré, waarvoor is die doorslagspanning van 3kV nodig?
Verplichte isolatiewaarde voor spanningsvoerende delen in een Klasse-1 installatie (3kV, 3mm kruipweg). Voor een Klasse-2 installatie (dubbel geïsoleerd, ongeaard) is de minimale doorslagspanning overigens 6kV (6mm kruipweg).
Als de weerstand door zou slaan, is het toch net hetzelfde als dat hij er niet zou zitten, en gebeurt er toch niets gevaarlijks in deze situatie?
Weerstand hangt rechtstreeks aan het net. Als hij doorslaat naar de buitenwereld dan kun je gevaarlijke situaties krijgen.

Zie het maar zo: Bij rigging heb je een veiligheidsfactor (Vf=5 bijvoorbeeld). Bij het lichtnet is het al niet anders (gelukkig maar).

Tom schreef:

Gaat een beetje lastig met deze, er zit geen dmx op, en er zit een trimpotje op, gesitueerd tussen de analoge in en uitgang, hier weet ik niet van wat dat trimpotje doet.....en om er nu zomaar aan gaan draaien?
Aaah (dus wel de analoge (je linkte namelijk naar de DMX versie als ik me niet vergis)).

Dat potje is al eens besproken op het forum (ik heb bewuste potje jaren lang als verkapte dimmer gebruikt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
19-3-2010 09:26
Hallo Dré,

dan heb je het over de isolatie tussen de weerstand en de behuizing.
Als de weerstand intern doorslaat, lijkt me dat in dit geval geen enkel probleem (behalve dan dat hij zijn eigen nut onderuit haalt).
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)