Forum > Geluid

XLR naar tulp vraagje

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
KnuffelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 8-2-2005
Berichten: 25
5-4-2003 23:38
Zo , de meesten onder jullie zijn nu waarschijnlijk aan het draaien , ondertussen heb ik maar één & ander uitgeprobeerd happy :)
Met de aansluiting op 2 & 3 heb ik een brom in m'n speakers met alle schuivers/knoppen op 0 sad :(
Met de aansluiting op 2 & 1 is dat het geval niet , en met 2 , en dan 1 & 3 verbonden ook niet.
Dus met hetgeen ik hier zo wat heb opgestoken , zal ik het dan maar behouden zoals de kabel uit de winkel kwam zeker ( 1 & 3 doorverbonden. ) ? wink ;)

Terwijl ik hier wat knappe koppen samen heb , misschien off-topic maar ik waag het erop happy :)
Naast mijn 2 gewone CD players had ik ook graag mijn compact hifi setje (JVC) meegenomen , met 3 CD lader, uiteindelijk is het maar een hobby zonder al dat duur materiaal en lijkt me wel makkelijk met die 3-lader erbij.
Maar dat setje heeft natuurlijk een ingebouwd versterker. Als ik nu van de line out naar de mixer ga werkt dat uiteraard perfect maar ik vraag me af of het geen kwaad kan voor het versterkergedeelte als dat de ganse avond aanligt zonder dat er speakers zijn aangesloten , volumeknop uiteraard op 0 ??

Thnx
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-4-2003 00:36
Vroeger, toen eindversterkers nog transformatoren in de UITGANG hadden, was het een slecht idee om een versterker onbelast te laten draaien. Tegenwoordig (de laatste 20+ jaar dus) is het geen enkel probleem meer (zolang de versterker maar geen trafo in uitgang heeft zitten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KnuffelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 8-2-2005
Berichten: 25
6-4-2003 01:41
Okee , bedankt voor de info, alweer een geruststelling happy :) .
Btw , alleen pin 2 & 3 heb ik dus niet toegepast , liever geen gebrom sad :(
Ik zag ook op de site www.beglec.com dat de opvolger van mijn versterker , de ax-700 ook een onbalanced input heeft , dus zal de mijne dat ook wel niet hebben zeker ...
DigdugStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 14
3-9-2003 21:59
hmm,

als ik dus een kabel wil maken: 2x xlr links - rechts naar 2x cinch links - rechts (je kent ze wel, die standaard verbindingen bij cd spelers enzo, duh) moet je dus de de 2 (van xlr) gebruiken om de "pen" van de cinch aan te sluiten. de andere draad (zitten maar 2 draden in zo'n cinch kabel) verbinden aan 1 & 3? zo goed?
still diggin'..
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
3-9-2003 22:15
als je XLR-ingang gebalanceerd is kan je pin 1 los laten.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DigdugStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 14
4-9-2003 19:11
nee mijn xlr uitgang (aan mengpaneel) is gebalanceerd en ik wil dus van xlr (links en rechts, dus voor elk een apparte xlr stekker) naar cinch (links en rechts) gaan.
mijn vraag was dus of je de 1 en de 3 moet samenverbinden of niet want dit wordt me echt ingewikkeld.
still diggin'..
DigdugStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 14
4-9-2003 19:15
www.rane.com/n110fig4a.gif

dus volgens die tekening (zie 4b) moet ik het signaal verbinden met 2 (dit is dus de "pin" van de rechtse cinch) en de massa (de "mantel" van de cinch want er zitten tenslotte maar 2 draden in: signaal & massa dus) verbinden met 1 van de XLR

hetzelfde voor de linkse cinch...
still diggin'..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-9-2003 23:00
Ik verbind bij een dergelijke verloop pin 1 en 3 van de XLR. In 99% (bij mij zelfs 100%) van de gevallen werkt dat bromvrij.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-9-2003 00:08
Ik probeer altijd voor 100% te gaan en systemen te hebben die ook van storende dimmers TOTAAL GEEN last hebben.

Vandaar ook dat ik al m'n apparaten "gefixed" heb (zie "pin-1 flaw" op de Rane site) en ongebalanceerd niet met gebalanceerd mix (omdat je bij gebalanceerd geen signal ground naar buiten brengt terwijl juist bij ongebalanceerd de signal ground de enige referentie is).

Het is elke wat grotere drive-in eigenaar wel aan te raden de technotes op de Rane site eens helemaal door te spitten (op het gemak met een pot koffie of een treetje bier erbij).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DigdugStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 14
7-9-2003 18:18
man, sorry dat ik nogal zaag maar ik geraak er kortweg niet aan uit.

wat ik wil maken is een kabel die aangesloten kan worden aan de uitgang van mijn mengpaneel (die XLR elektronisch gebalanceerd is) naar mijn equalizer (tulp ingang, rood en wit). ik heb dus 2 xlr stukken nodig (links en rechts) en een kabel met 2 tulpen (wit en rood). ik heb gewoon een cinch kabel (tulp) gekocht om dergelijke hifi aparaten aan te sluiten waarvan ik 2 tulpen heb afgesneden (aan de andere kant heb ik dan nog 2 tulpen over. dus aan de kant waar ik die tulpen heb afgesneden komen 2 xlr's op (links én rechts). in elke kabel zit een rode (bij de andere kabel wit) draad met daarrond koperen draad (2 draden dus int totaal, in elke kabel)

de vraag is nu hoe die xlr inwendig verbonden moet zijn om een ideale kabel te maken om de uitgang van mijn mengpaneel (elektronisch gebalanceerde xlr's, links en rechts) te verbinden met mijn equalizer (links en rechts, cinch ingangen).

sorry dat ik vreemd doe maar ik wil zeker zijn van men stuk...

dank
still diggin'..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)