Forum > Geluid

geluidset

(53 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
HarmenheerspinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 26
5-2-2010 09:15
wij hebben ook 1x zonder processor geprobeerd toen hadden de subs. overkill.
dus ze kunnen het wel.. het klonk alleen lomp.
toen hadden wij het op de versterker ingesteld.

heeft misschien iemand de instellingen van de processor voor ons ??

* ook hoorde in van een collega dat het eventueel aan de verterker kan liggen kan dit ook ?
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
5-2-2010 10:35
Kan het ook te maken hebben met het feit dat de luidspreker kabels bijvoorbeeld 4 polig zijn(Neutrik)? Aangezien de subwoofers van binnen allemaal 2 polig zijn namelijk 1+ en 1- gaan van de luidspreker naar de achterkant. Ik weet niet zeker of het daar iets mee te maken kan hebben.
Shake It!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
5-2-2010 13:30
Waarom 4 polig?Stuur je mid hoog ook door dezelfde kabel?Maar hoe dan ook als je kabels juist zijn aangesloten
maakt dat niets uit.Testen,meten en het is niet omdat je kabels aangekocht zijn dat ze niet verkeerd kunnen aangesloten zijn in fabriek.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
5-2-2010 15:25
Hoe is de set aangesloten?

Van iedere uitgang met een kabel naar iedere luidspreker?

Dus vanuit de basversterker met een kabel voor links naar de linkersub en een kabel voor rechts naar de rechtersub.

En de top ook ieder zijn eigen versterkerkanaal?

Kijk of de kabel juist bedraad zijn.

Anders is het misschien handig om je woonplaats in je profiel te zetten dat we eens kunnen kijken wie in de buurt zit die je verder kan helpen.

Richard

Daar een chinees onze taal niet kan lezen kan er af fabriek rustig een keer is verkeerd om bedraad zijn.

Er zijn sociale werkplaatsen die goed aan het draaien gehouden worden door highlite om fouten op te lossen.
DPA 2011C - DPA 4099
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
5-2-2010 16:19
De subwoofer en topkast hebben ieder hun eigen versterker. Vanuit de versterker(voor subwoofer) loop een kabel naar de linker subwoofer en naar de rechter. vanuit deze subwoofer volgt er een kabel naar de tweede. Dus op elk kanaal staan 2 subwoofers. Wij hebben destijds gekozen voor 4 polig omdat deze kabels ons erg degelijk leken. Binnenkort gaan we alles testen, dus ook de bedrading e.d. ik heb helaas dit weekend geen tijd dus dat wordt volgende week. Ik zal dan alles na lopen wat jullie hebben geadviseerd. Ik woon overigens in Kampen, regio Zwolle, mocht iemand in de gelegenheid zijn, eventueel tegen betaling. wink ;)
Shake It!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
7-2-2010 12:34

Dré schreef:

Watt-Xtra schreef:

35 hz 12db/o is toch wel erg laag voor een hoornkast. Hier gaat erg veel vermogen verloren zonder dat dit eruit komt. Ik zal eerder gaan voor zn beetje 40hz 32db/o
32db/octaaf nog wel...

Vraag me af of daar ook maar een BEETJE een vorm van een berekening aan ten grondslag ligt (ben namelijk bang van niet)...
32db is natuurlijk een foutje en moet 36 db/o zijn. Zit er een berekening achter? NEE. Maar wel een beredenering. Om de kast niet enorm te belasten onderin laat je de kast steil aflopen. Zo heb je toch de freq onderin maar de hele lage worden er steil uitgefiltert. Soms filteren op 42 of 48db doe ik ook nog wel eens. Vooral bij buiten optredens, dan laat ik de bassen pas later beginnen met een nog steilere afloop.

Dre ik bereken niet alles, ik doe veel met gezond verstand en is het nodig dan met de oren en ogen. Een berekening is leuk ter controle maar zegt ook lang niet alles.
Dat geldt hier op het gebied van licht en geluid, maar net zo goed in het verdere leven, bedrijfsleven, de bankwereld enz.

Mocht je willen dan kun je rustig eens op een door de weekse dag hierheen komen met je spullen en kunnen we het een en ander proberen. (zwolle is wel een uurtje rijden) Is een collega in nood dan kan het ook in 40 min, snachts.. laugh :D He reneE!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
9-2-2010 17:06
Eerste test ronde is afgerond. We zijn begonnen met alle kabels te testen op een subwoofer doormiddel van een 9v blokje. Alle kabels geven hetzelfde effect bij iedere subwoofer, de speaker komt steeds naar voren. Dus in principe zijn de subwoofers goed aangesloten. Echter heb ik een vraag m.b.t. de speakonkabels. Toen we deze aan het testen waren met een 9v blokje ging de speaker alleen bewegen bij het gebruiken van de -1 en +1 want bij de -2 en +2 gebeurde er helemaal niks (dit hebben we bij alle subs geprobeerd). Klopt dit of hoort dit zo? We hebben ook alle subs met elkaar verbonden en toen gekeken of alle speakers tegelijk naar voren gingen, dit ging ook goed, allemaal tegelijk.
Ik heb ook nog even in de setup gekeken van de processor daar staat bij Polarities No, dus dan zijn de polen neem ik aan niet omgedraaid in de processor zelf.

Vanwege de buren hebben we niet uitvoerig kunnen testen maar ik had mijn oude mengpaneel bij de hand (Gemini PS626)en het klinkte ineens een stuk beter! shocked 8O Wij begrepen er even helemaal niks van.. Mijn huidige mengpaneel is een NUO 5. Nou weet ik niet precies wat er aan de hand is, binnenkort gaan we een keer goed testen, dus op vol vermogen en dan even kijken hoe dat uitpakt. Ik vond het nogal merkwaardig dat het nu ineens al wel goed klonk. We gaan het nog even testen en dan horen jullie van mij, ik kreeg het gevoel alsof we de subs hadden wakker geschud met dat 9v blokje wink ;)
Shake It!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
9-2-2010 22:07
Dat over de +2/-2; da's normaal. Die 2 polen worden vaak gebruikt om bijvoorbeeld op je topjes door te lussen (toppen op +2/-2).
Voor de rest: vaag. Ben benieuwd hoe het gaat als jullie vol uit gaan testen..
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
9-2-2010 22:14
Controleer ook eens alle xlr kabels of de + en 1 allemaal op de juiste plaatsen zitten.
Lijkt me een typisch geval van faseprobleem zoals al eerder genoemd.
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
9-2-2010 22:22
Bedankt! dat zou ik inderdaad nog even kunnen proberen. Ik heb vanmiddag namelijk een kabel gebruikt vanaf het mengpaneel naar de processor die ik normaal gesproken nooit gebruik, 2x xlr stekker naar tulp toe, dit vanwege het feit dat ik vanmiddag mijn oude mengpaneel even had gebruikt. Normaal gesproken, met mijn NUO 5, gebruik ik gewoon 2x xlr kabels met Neutrik stekkers. Dat ga ik nog even uitzoeken. wink ;)
Shake It!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)