Forum > Geluid

geluidset

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
2-2-2010 17:59

Watt-Xtra schreef:

35 hz 12db/o is toch wel erg laag voor een hoornkast. Hier gaat erg veel vermogen verloren zonder dat dit eruit komt. Ik zal eerder gaan voor zn beetje 40hz 32db/o
Ben ik op zich wel met je eens, maar dit zijn "ervarings getallen" van TCMC en die blijken voor deze kasten echt goed te werken, vandaar dat ik deze weergaf. De getallen zijn overigens te vinden in zijn review van deze speaker.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-2-2010 18:40

Watt-Xtra schreef:

35 hz 12db/o is toch wel erg laag voor een hoornkast. Hier gaat erg veel vermogen verloren zonder dat dit eruit komt. Ik zal eerder gaan voor zn beetje 40hz 32db/o
32db/octaaf nog wel...

Vraag me af of daar ook maar een BEETJE een vorm van een berekening aan ten grondslag ligt (ben namelijk bang van niet)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HarmenheerspinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 26
2-2-2010 19:36
Beste forumleden,

Hierbij de huidige instellingen van mijn processor:

Input: Gain +4db
Delay off
EQ off
Dynamic EQ (filter) off
Dynamic EQ (dynamics) - Thresh -0.0db
- Ratio 2.0.1
- Attack: 100ms
- Release: 501ms

Output van de topkasten (deze klinken overigens prima, maar zet voor de zekerheid even de instellingen erbij)

- Gain: -7.5db
- X-overpoints: Type L-R 24 Type But 24
Freq 124 HZ Freq 200.0 HZ
- EQ: off
- Dynamic EQ (filter) off
- Dynamic EQ (dynamics) - Thresh -0.0db
- Ratio 2.0.1
- Attack 100ms
- Release 501ms
-Limiter: on
- Thresh -22.0db
- Rel. 2015ms
- Phase: normal
- Delay off

Output van de subwoofers (het gaat voornamelijk hierom omdat de bas gewoon niet mooi klinkt)

- Gain: +3.0db
- X-overpoints: Type but 24 Type L-R 24
Freq 38 HZ Freq 124 HZ
- EQ: off
- Dynamic EQ (filter) off
- Dynamic EQ (dynamics) - Thresh -30db
- Ratio 1.4.1
- Attack 100ms
- Release 501ms
- Limiter on
-Thresh -22db
- Rel. 2015ms
- Phase: Normal
- Delay: off

Overige informatie
Wij gebruiken voor het geluid alleen kabels met Neutrik stekkers. Voor de verbinding tussen processor en versterker 1,5m kabels en tussen mengpaneel en processor ongeveer 10 of 15m. Luidspreker kabels zijn ook allemaal Neutrik ongeveer 15m lang. De opstelling is als volgt, per kant 2 subwoofers en 1 topkast. Deze staan allemaal op elkaar als een toren. Gewoon recht op elkaar, niet onderste boven o.i.d. De EQ van het mengpaneel staat netjes in het midden geen spannende vervormingen dus, wij draaien uiteraard altijd netjes in het groen en gebruiken originele cd's dus aan de muziek zou het niet kunnen liggen. Wij draaien in zeer verschillende zalen, schoolkantines, cafes e.d. maar overal klinkt het hetzelfde.

Probleem
Het probleem is dus dat de bas niet lekker klinkt. Als ik reacties van forumleden lees die een vergelijkbare set hebben dan heb ik het gevoel alsof hun een totaal andere set bedoelen. Bij ons klinkt de bas in mijn ogen nergens naar, het zijn niet de lekkere beukkasten zoals ze op het forum genoemd worden. Wij missen dat diepe, harde en aanwezig geluid. Zodra we met 2 subwoofers spelen, dus per kant 1, dan klinkt het wel beter maar nog lang niet perfect.
Ook gaat de versterker regelmatig in de clip, de V5001, hoe dit precies komt weet ik ook niet.

Ik hoop dat jullie op basis van deze informatie nieuwe tips en suggesties kunnen geven. Mocht je bepaalde tips hebben zouden jullie dit dan met het hoofdstuk willen vermelden. Zodat ik het makkelijk kan invoeren, dus bijv: type but 48.
Alvast heel erg bedankt, mochten jullie nog meer willen weten dat hoor ik dat graag.
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
2-2-2010 19:47
Heb zelf geen ervaring met de DCX-2496. Maar bij digitale processors is het zo dat 0dB het absolute maximum is. Hoge kans dat de processor nu een zwaar vervormd signaal naar de subs stuurt.
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
2-2-2010 20:57
je verteld dat het met 1 per kant beter is.
Eventueel kan er een fase fout zijn? dus de polen omgedraaid; probeer is met 1 sub, lijkt ie dan wel 'stevig' te gaan?
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
2-2-2010 21:53

harmenheerspink schreef:

Zodra we met 2 subwoofers spelen, dus per kant 1, dan klinkt het wel beter maar nog lang niet perfect.
Shake It!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
2-2-2010 22:44
Het lijkt mij ook een probleem met de fase! denk eraan dat ook intern een fout gemaakt kan zijn met bekabeling, dus in de luidspreker zelfwink ;)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
HarmenheerspinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 26
3-2-2010 10:05
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp eerlijk gezegd nog niet wat jullie bedoelen met fase en polen omgedraaid e.d. hoe kan ik dit verhelpen? Is dit een erg technisch probleem? Overigens zijn alle spullen nieuw gekocht, niks geen tweede hands o.i.d. ik kan mij niet voorstellen dat er iets mis is met mijn apparatuur dat zou immers niet zo mogen zijn. Ik hoor graag nog weer van jullie.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
3-2-2010 10:24
Dat de + en de - op de speaker zelf niet correct aangesloten is. Je zou de kabeltjes kunnen omwisselen en kijken of het dan beter klinkt.

Laat 1 basskast afzonderlijk eens spelen en sluit dan een 2e aan. Klinkt het beter of slechter? Indien slechter staat 1 vd 2 speakers uit fase. Speaker uithalen en kabeltjes omwisselen, wel zorgen dat je de juiste omwisselt of ze staan beiden uit fase wink ;) . Ik weet wel niet of een basskast ten opzichte van een topkast uit fase kan staan. Iemand anders?..
www.bigsoundsystems.be
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
3-2-2010 10:26
dat betekend dat de + of - van een of meerdere speakers omgedraaid zitten, draai de speakers eruit en kijk of de + op de speakon aansluiting (achterop je subwoofer) ook op de + van de speaker aangesloten zit.
kijk ook van tevoren even je luidspreker kabels na of alle speakons 1 op 1 aangesloten zitten.

:edit: een sub kan zeker uit fase staan met een top, of het in dit geval uitmaakt kan ik je niet zeggen, denk dat je niet veel zult merken omdat ze allebei een ander werkgebied hebben.
soms kan het voordelig uitpakken als je je toppen uit fase zet tegenover je subs maar dit verschilt per situatie en zul je dus zelf moeten proberen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)