Microfoonkeuze toespraak
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 19-10-2009 19:30 |
Ik ben erg benieuwd welke microfoon jullie gebruiken voor het versterken van een toespraak. Toepassing: - Spreker achter een katheder - Tonpraatact - Onervaren spreker met 0 microfoontechniek Tot nu toe ben ik het meest tevreden met de KSM 9. Recht geluid, veel detail en een redelijk bereik maar te duur om zomaar elk klusje in te zetten. Verdere ervaringen: SM58; bekend verhaal, dynamische cardoide en dus een veel te klein bereik. Sennheiser 945; beter dan de sm58 maar nog steeds met de nadelen van een dynamische microfoon Beta 87A; stukken beter maar ook aan de dure kant voor een toespraakje Shure MX412; eigenlijk wat ik zoek maar erg dun geluid Ik ben benieuwd of iemand die wat meer bekend is met andere merken (hier vooral shure en enkele sennheisers in het assortiment) goede resultaten heeft met een bepaalde microfoon. Budget is rond de 200 euro. | |
Maar dat is MIJN mening... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 19-10-2009 20:51 |
je hebt het ook over drie totaal verschillende toepassingen Dus daar is niet één de perfecte mic voor. De Shure 412 heb ik vaak genoeg geleverd, ook heb ik daar een goedkope kloon voor die echt net zo goed klinkt. Deze is echt bedoelt voor een spreker achter een "tafel" Dit is ook absoluut geen zangmic, maar echt bedoelt voor spraak. Pakt van een keurige afstand al behoorlijk op, dus het gezicht blijft geheel zichtbaar. Voor een tonpraat-act, zou ik, als de spreker de mic niet wil vasthouden, kiezen voor een headset, liefst draadloos, maar kan natuurlijk ook vast. die gasten zijn vaak wat bewegelijk met hun kop, en daar kan je het makkelijkste een mic dichtbij hebben. Onervaren (rondlopende) spreker moet je een mic geven die niet over zijn nek kan gaan, dus ook een sm58 achtige mic en wederom geen condensator! Praat hij te zacht of houd hij de mic te ver weg dan zet je gelijk je kanaal een beetje zachter, dan gecorrigeerd hij/zij zich vanzelf door harder of beter in de mic te spreken. Staat hij vast achter een tafel, dan is de shure 412, die een beetje op afstand tussen de 25 en 50 cm staat, je beste vriend. Wil de spreker de mic vasthouden, dan hop een sm58 achtige (niet condensator!) mix eronder, en altijd goed geluid mits de mic max 10 cm van de mond. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 19-10-2009 21:04 |
Voor sprekers achter een katheder heb ik zeer goede ervaringen met het gebruik van een boundary/grensvlak microfoon. Gewoon bovenaan de katheder monteren (desnoods met gaffa plakken) en dat wil uitstekend. Geen lelijke microfoons in het zicht, en door de omni karakteristiek geen last van het proximity effect. Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 19-10-2009 21:16 |
Grensvlak microfoon is fijn op een katheter, als het een massief stenen tafeltje is, dan is er niets aan de hand, maar als het tafeltje van hout of ander licht materiaal is, gaat het goed, totdat ze de bijbel omslaan.......of met hun handen op de tafel slaan/tikken/enz. En pas ook op met deze mic's ivm de voeding, veel hebben een batterij aan boord, als dat het geval is, willen ze meestal niet samen werken met phantom. Handig om te weten als je ook nog andere condensator mic's gebruikt. | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 19-10-2009 21:34 |
Ik denk dat het helemaal niet zo'n verschillende situaties zijn. In de eerste 2 gevallen gaat het allebei om spraak waarbij de spreker op een vaste plaats achter een desk staat en de spreker over het algemeen weinig moeite doet/wil doen om in de microfoon te praten. De Shure 412 heb ik vaak genoeg geleverd, ook heb ik daar een goedkope kloon voor die echt net zo goed klinkt. Zoals hierboven reeds vermeld ben ik dus inderdaad opzoek naar zoiets maar omdat ik het geluid een beetje "dun" vind vroeg ik mij af of jullie beter klinkende alternatieven hadden.Deze is echt bedoelt voor een spreker achter een "tafel" Dit is ook absoluut geen zangmic, maar echt bedoelt voor spraak. Pakt van een keurige afstand al behoorlijk op, dus het gezicht blijft geheel zichtbaar. Voor een tonpraat-act, zou ik, als de spreker de mic niet wil vasthouden, Ben ik het mee eens, maar om diverse redenen is een headset niet altijd mogelijk (er zijn zelfs tonpraters die dat niet willen) en dus ben ik opzoek naar een microfoon.kiezen voor een headset, liefst draadloos, maar kan natuurlijk ook vast. die gasten zijn vaak wat bewegelijk met hun kop, en daar kan je het makkelijkste een mic dichtbij hebben. Onervaren (rondlopende) spreker moet je een mic geven die niet over zijn nek kan gaan, dus ook een sm58 achtige mic en wederom geen condensator! Praat hij te zacht of houd hij de mic te ver weg dan zet je gelijk je kanaal een beetje zachter, dan gecorrigeerd hij/zij zich vanzelf door harder of beter in de mic te spreken. Ook hier is het de bedoeling dat de microfoon op een statief staat. Een sm58 of gelijke is geen optie omdat ik juist opzoek ben naar een microfoon waar ook wat verder vanaf is te praten.Hugo schreef: Voor sprekers achter een katheder heb ik zeer goede ervaringen met het gebruik van een boundary/grensvlak microfoon | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 19-10-2009 22:58 |
Ik heb onlangs voor dit soort dingen een beyer gekocht op zwanenhalsje. Ook om eens wat te experimenteren enzo. Als je je ervaringen meedeelt mag je m wel eens komen lenen... . Verder ken je die draadloze sennheisers van mij. De condensator versie daarvan vind ik ook wel heel aardig werken. | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 20-10-2009 13:00 |
Nog even over dat "dunne geluid" waarschijnlijk ben je niet gewend spraak geluid goed zuiver te horen. Want de shure 412 is echt loepzuiver in het weergeven van spraak. En zelfs voor zang is het geen verkeerd ding. alleen het is geen mic die je in de hand kan/moet/mag nemen, want dan gaat het fout. Jammer dat je zo ver weg woont, ok heb ze hier allemaal voor je om ze te vergelijken. Zelfs een boundry..... | |
DjpStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-7-2004 Laatste: 31-8-2016 Berichten: 382 | 20-10-2009 21:57 |
sennheiser k6je, gaat hier perfect als spraak mic, shure mx 412/418 ook perfect wel is waar zwanenhals en condensator. perfect én zuiver geluid. | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 26-10-2009 12:55 |
djp schreef: sennheiser k6je, gaat hier perfect als spraak mic,shure mx 412/418 ook perfect wel is waar zwanenhals en condensator. Deze staat inmiddels hoog boven aan het verlanglijstje.Afgelopen weekend kreeg ik van een freelancer waar ik mee op klus was de tip om eens een Rode NT3 te gebruiken. Heeft een van jullie daar toevallig ervaring mee? | |
PartyfishStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-9-2002 Laatste: 6-1-2017 Berichten: 673 | 26-10-2009 17:28 |
Jeujj nu kan ik meepraten Ervaring met de nt3 hier ja, pikt een stuk verder geluid op en klinkt goed. Lijkt mij best een aardige oplossing voor jouw doel. Heb ze regelmatig voor toneelvoorstellingen gebruikt waar ik ze in het decor verstopte, werkte heel behoorlijk. Je kunt er wel eens een proberen als je wilt, kan er zo aankomen. Geef maar een belletje... | |