Forum > Geluid

Speaker defect, toch opgelet

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
EmanuelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-5-2005
Laatste: 5-8-2012
Berichten: 5
21-10-2009 03:04
Beste collega geluid- en lichtliefhebbers

Ik heb een zeer eigenaardig probleem met één van mijn speakers. De speakers zijn de PEAVEY UL-215 H. Op het laatste feestje waar ik stond werkte opeens een tweeter niet meer. Nu ben ik altijd zeer voorzichtig met mijn spullen ook op technisch gebied, dus nooit in het rood draaien, mooi een limiter erop en de versterker nooit laten clippen. Daarom vind ik het heel raar dat ik opeens die tweeter kapot heb.

Ik hoorde ook niks raar zoals oversturing en rook ook geen vreemde lucht dus veronderstel dat hij niet is opgeblazen. Ik heb de tweeter daarna ook doorgemeten en deze gaf aan dat hij defect was. De limiter die ik gebruik is de Behringer DEQ-1024 waarbij ik de frequenties altijd naar onder afzwak ipv naar boven versterk. De limiter staat op maximum plus 3 db. En het frequentiebereik wordt afgekapt tussen de 63hz en 12.5mhz.

De versterker die ik heb is de Crown xti 2000 en geeft op 4ohm 800 watt terwijl de speakers 1000 watt rms zouden moeten zijn (als dit ook is is zeer de vraag natuurlijk).

Ik weet dat het niet echt de "top" qua materiaal is maar na twee jaar reeds stuk zijn vind ik toch wel te veel van het goede.

Nu is de vraag, zouden jullie mij kunnen zeggen wat ik nog zou kunnen fout heb gedaan of is dit gewoon "bad luck" en zou het een fabrikatiefout kunnen zijn?

Dank bij voorbaat
Emanuel
Geen URL in de Quote toegestaan
Dj kasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2005
Laatste: 20-8-2010
Berichten: 37
21-10-2009 10:35
Heb je de kasten al een keer open gehaald? mogelijk dat er iets met de aansluitingen aan de hand is, anders even filter nakijken.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
21-10-2009 16:03

dj kasper schreef:

Heb je de kasten al een keer open gehaald? mogelijk dat er iets met de aansluitingen aan de hand is, anders even filter nakijken.
Ik heb de tweeter daarna ook doorgemeten en deze gaf aan dat hij defect was
Lijkt me dus wel...

Ik neem aan dat de kastjes een passief filter hebben. De limiter limit dus je "gehele" box, om het maar even in jip-en-janneke-taal te zeggen, en dus niet iedere driver los. Het kan dus zijn dat de hoogdriver, ondanks de limiting, teveel rms-vermogen krijgt en de pijp aan maarten geeft.
Overigens heb ik mijn ernstige twijfels bij de peaklimiter van de DEQ-1024...

Overigens:
En het frequentiebereik wordt afgekapt tussen de 63hz en 12.5mhz.
Ik neem aan dat je 12.5 Khz bedoelt. Waarom kap je hem dan al af??
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-10-2009 16:30
limiter zal niet helpen voor de hoogdriver.
Een simpele solo gitaar kan met de juiste instellingen in 30 seconden je hoogdriver eruit branden.

Ook staat er heel veel troep op het internet in mp3 vorm, waar de nodige rare geluiden zijn toegevoegd aan je illegaal gedwonloade nummers. Je hoort het niet allemaal, maar het is er wel laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
EmanuelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-5-2005
Laatste: 5-8-2012
Berichten: 5
22-10-2009 00:19
Hoi mensen, allereerst alvast bedankt voor de hulp.

Ik had de tweeter doorgemeten ja. En deze gaf defect aan. Ik had wel nog even moeten aangeven dat ik meer drive-in doe en dus geen PA of dergelijke. Rondzingen zou raar zijn omdat ik alleen de micro gebruik en deze nooit voor de boxen houdt en ook geen rondzingers kan herinneren. Over de limiter van behringer stel ik me ook wat vragen bij maar toch...

Ik heb ook gemerkt dat er een protectionboard in de speaker zit voor de tweeter. En zijn de drivers dan niet op mekaar afgestemd?? Ik heb ook geen rare geur gewaar geworden dus "opblaasgeur"

Ja ik bedoelde 12.5 khz. Sorry. De reden waarom dat ik hem afkap omdat in het grote PA-boek stond dat dit beter zou zijn voor veiligheid en dit de versterker niet nodeloos belast. Zou het eventueel toch hier iets mee te maken hebben?

Ik draai ook steeds met originele cd's en de mp3's die ik al eens afhaal zijn van itunes. Dus hopelijk zouden deze toch goed moeten zijn. Tom, wat ik dan ook raar zou vinden is dat deze frequenties zoals je zegt niet hoorbaar zijn, maar dan toch ook niet zouden kunnen versterkt worden en dus toch ook niet de speakers kunnen opblazen? Of ben ik mis?

Emanuel
Geen URL in de Quote toegestaan
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
22-10-2009 09:20

emanuel schreef:

Ik had de tweeter doorgemeten ja. En deze gaf defect aan.
Hoe heb je deze doorgemeten, en wat versta jij onder "defect aangeven"? (nagenoeg) geen weerstand of oneindige weerstand? Mijn meter kent de term defect namelijk niet ;-)

Als je het helemaal zeker wilt weten, moet je even opzoek naar iemand met een toongenerator.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2009 09:47
Ook een hoogdriver kun je prima testen met een batterij. Je hoort dan een tikkend of krassend geluid. Je moet wel een beetje stil zijn (tenzij de hoorn nog aan de driver zit).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-10-2009 10:10
als een speaker kapot gaat, dan hoeft dat niet perse gepaard te gaan met stank.
Als een speaker over zijn x max gaat door te zware belasting, dan is hij ook meestal stuk.
Ook kan de speaker aanlopen tegen de magneet, spoelisolatie slijt kapot, en dan doet hij het ook niet meer.
Stinken heb je alleen bij verbranding van de spoel, meestal ook door overbelasting, maar kan ook gebeuren doordat je gelijkstroom (clippen) op je speaker krijgt.

En last: een lichtere verterker dan het vermogen van je speakers is GEEN garantie dat je je speakers niet kunt "opblazen". Zoek voor de uitleg daarover maar eens met het woord clippen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
EmanuelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-5-2005
Laatste: 5-8-2012
Berichten: 5
22-10-2009 23:13
Hoi

De driver had ik doorgemeten door de plus en min met de meter te verbinden en gewoon het fluitsignaal op te zetten. Ik ben vandaag nog even naar een muziekhandel geweest die ook in PA doet en deze hebben de driver op net dezelfde manier doorgemeten. En de man gaf ook aan dat deze defect was.

Ik weet dat de lichtere versterker geen garantie is voor veiligheid maar ik heb hem nooit de clip in gejaagd daarmee dat ik dit zo een raar verloop vond.

Het rare was ook dat toen ik de speaker voor de eerste keer open deed sommige schroeven van het diafragma op de hoorn vrij los zaten shocked 8O Zeer raar. Het zal waarschijnlijk wel door het vervoer komen. Maar toch... Misschien heeft het daar ook iets mee te maken?

Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad en me het beste maar een nieuw diafragmakit kan bestellen.

Emanuel
Geen URL in de Quote toegestaan
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
23-10-2009 16:47
Ik kon het niet laten hier even op te reageren:

Tom schreef:

a. Als een speaker over zijn x max gaat door te zware belasting, dan is hij ook meestal stuk.
b. Ook kan de speaker aanlopen tegen de magneet, spoelisolatie slijt kapot, en dan doet hij het ook niet meer.
c. Stinken heb je alleen bij verbranding van de spoel, meestal ook door overbelasting, maar kan ook gebeuren doordat je gelijkstroom (clippen) op je speaker krijgt.
a. Als dat zo is dan had ik wel érg vaak drivers stuk. Een driver over de Xmax sturen is geen enkel probleem, zodra je maar niet te dicht bij de Xdamage komt (spoel slaat tegen poolplaat en spreekspoelhouder beschadigd)
b. Alleen de spoelisolatie beschadigen is niet genoeg om hem stuk te krijgen. Ik heb al zat spreekspoelen gezien waarvan de spoelisolatie beschadigd was, maar wel nog prima speelden. Of heb je soms je baskets geaard ? Pas zodra je sluiting tussen een aantal windingen krijgt, heb je last van een toenemende warmteontwikkeling / dalende impedantie.
c. Als een versterker gelijkstroom naar je speaker stuurt, dan is je versterker STUK. Heeft totaal NIETS te maken met clippen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)