Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe set bassreflex

(60 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
13-8-2009 15:49
Dre heeft gewoon weer gelijk, inspelen doen muzikanten, luidsprekers niet!

Ayoooooo!
..Je Ducktape brood voeren...
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
13-8-2009 18:15
Dre heeft gewoon weer gelijk, inspelen doen muzikanten, luidsprekers niet!
Dat is niet helemaal waar, van iedere luidspreker daalt na een paar uur gebruik de resonantie frequentie een klein stukje.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-8-2009 00:04
Zoals gezegd... Dat is GEEN inspelen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
22-8-2009 20:22
Toch ken ik speakers die aardig wat uurtjes in moeten spelen voor ze optimaal werken laugh :D

Dit komt door het materiaal waar de surround van gemaakt is, die moet soepeler worden voor je de speaker op z'n (^#%#($ mag geven razz :p
Making air move..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-8-2009 10:14
En wat gebeurt er met dat materiaal zodra de speaker een paar dagen niks staat te doen? Of een uurtje of wat in de kou van december?

En hoe test je precies dat inspelen? Het geheugen van ons gehoor is, als er sprake moet zijn van enige nauwkeurigheid, beperkt tot enige seconden...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-8-2009 16:27

Dré schreef:

En hoe test je precies dat inspelen? Het geheugen van ons gehoor is, als er sprake moet zijn van enige nauwkeurigheid, beperkt tot enige seconden...
Het menselijke gehoor is inderdaad nogal subjectief. Toch neem ik het gehoor wel mee als ik een geluidsset moet gaan afregelen met een DSP. Het meten is dan toch wel een leuk hulpmiddel om probleemgebieden op te sporen en te verhelpen.

Ik denk dat je i.p.v. inspelen beter kunt spreken van pre-conditioneren.
Inderdaad als een luidspreker minimaal 8 uur op het volledige vermogen gespeeld heeft, dat de TS parameters veranderen. De resonantie frequentie zakt dan met ca 15% omdat de spider iets soepeler wordt, maar ook de Qes wordt een stuk lager, terwijl de Qms vrijwel gelijk blijft of soms zelfs ietsjes toeneemt. De EBP blijft wel nagenoeg gelijk.

Vergelijking met WinISD laat zien dat een nieuwe luidspreker en een gebruikte luidpreker vrijwel dezelfde frequentie overdracht heeft. Wel is dan een duidelijk verschil in impedantie verloop te zien.

Bij zware belasting en hogere spreekspoel temperaturen veranderen de TS parameters vrij drastisch, iets waar m.i. te weinig rekening mee wordt gehouden.
Ik zie ook wel eens dat de TS parameters verschillen bij verschillende omgevingstemperaturen en lucht vochtigheden.

Overigens wat ik me afvraag: neemt de magnetische veldsterkte van ferriet magneten niet in de loop der tijd wat af?

TCMC
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
24-8-2009 18:14

TCMC schreef:

Overigens wat ik me afvraag: neemt de magnetische veldsterkte van ferriet magneten niet in de loop der tijd wat af?
Ik meen eens ergens een richtwaarde gelezen te hebben van ca. 1% per jaar, niet een waarde die indruk op me maakte en me de bron heeft doen onthouden :) Wel is een ferriet magneet veel stabieler dan een neodymium magneet bij stijgende temperaturen. Vooral bij eerste generaties neodymium speakers heb ik wel eens exemplaren gezien welke een gedeelte van hun remanente magnetisme thermisch hadden verloren bij een opgestookte spreekspoel en derhalve niet meer te reconen bleken (een B&C HPL als ik me niet vergis, na recone een hoorbaar minder stuk rendement, dus met nieuwe recone de prullenbak in). Tegenwoordig schijnt echter door de A-merken een betere kwaliteit neodymium magneten gebruikt te worden.

Zodra de chinezen massaal met neodymium beginnen zou ik toch een beetje oppassen..
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
10-9-2009 16:58
Nou we zijn weer even verder en hebben nog 1 keer kunnen testen. Het was niks eigenlijk.
We gaan nu dus eerst kijken voor een crossover en een andere versterker.
Ons oog was op het volgende gevallen. de BEHRINGER DCX2496 ULTRADRIVE PRO en als versterker een Crest 8001.
De Crest is een 2e hands voor €700,- de Behringer is nieuw.
Is dit een goede aanschaf en zullen we hiermee betere resultaten gaan halen tegenover de test set die we nu hebben?
DRSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2008
Laatste: 11-4-2014
Berichten: 27
18-10-2009 20:39
Loctite401, ben je al iets verder gekomen met (het testen van) baskasten?
Goed, beter, best...
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
19-10-2009 22:42
Nee nog niet eigenlijk. We hebben vorige week wel de versterker gekocht. (de Crest 8001). Maar het blijft hobby dus voor we alles aangeschaft hebben...
De volgende stap is het maken van de toppen. Dat worden 2x12" mid/bass met waarschijnlijk een 1" hoog driver per kant. Drivers zijn van BMS de 12s320 mid/bass en de 4544 hoog. Voor de subs gaan we voor het X1 design van speakerplans. We gaan daar de RCF drivers in proberen. Gaat dit niet goed dan kopen we 2x de Void 18v1000. Deze moeten als een speer gaan in dit ontwerp. Voor de rcf's maken we dan 2 kleine bassreflex kasten.
Later gaan we dit nog aanvullen met 4 HD15 kasten voor de kickbass. Maar dat duurt nog wel even.
Verder willen we wel op korte termijn een Crest 7001 aanschaffen voor op het midden zodat de XTI2000 die we al hebben op het hoog kan.

Dus als eerste de toppen met versterker en de processor niet te vergeten.
We staan natuurlijk open voor suggesties in welke vorm ook.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)