Forum > Zelfbouw Speakers

Compacte 12" Sub/bas kast

(70 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
6-6-2009 19:07
Zoals ik al in een ander topic verteld heb ben ik sinds kort in het bezit van 2 Audience Delight MA-7 topkastjes, deze zijn voorzien van een 6.5 inch PHL audio mid speaker en een B&C DE12 hogetoondriver.

Omdat ik nog niet in heb bezit was van subs ben ik rond gaan kijken naar Audience Delight subs (ik heb namelijk graag alles van het zelfde merk). Via Marktplaats ben ik terecht gekomen bij twee Audience Delight Spectra subs (15" 4de order bandpass) Helaas merkte ik al vrij snel dat er een flink gat zit tussen de subs (welke theoretisch tot 135hz spelen) en de topjes.

Al zo'n drie jaar lees ik erg veel (met name het zelfbouw gedeelte) op dit forum. In dit topic wil ik graag gaan bekijken welke 12" speaker geschikt is voor in één of twee subjes en voor welk kast ontwerp ik het beste kan kiezen, ter aan vulling van de MA-7 topjes.

Twee kastjes spraken mij erg aan:
De Petit noir (van ivo2) en daarnaast heb ik begrepen dat Tecnare een subje in het programma heeft met een 12" speaker. Zover ik heb begrepen zijn beide kastjes uitgevoerd met de Ciare 12.00sw.

Waarom deze kastjes?
De petit noir is bijzonder klein van afmeting, over het precieze frequentiebereik ben ik nog niet echt iets tegen gekomen, met name tot hoe hoog ze goed klinken.
De Tecnare sw112 minisub is nog iets kleiner, als ik de specificaties mag geloven begint deze bij 38hz en speelt hij maximaal tot 500 hz.

Nou is het zo dat ik een aantal nadelen zie:
Beide hebben geen hoog rendement en hebben dus veel vermogen nodig om tot zijn recht te komen.
Daarnaast kan ik logiserwijs geen afstemfrequenties/poortvorm en poortafmetingen vinden van beide kastje.

Wat ik me vooral afvraag:
Is er een ander alternatief voor de Ciare 12.00sw? Hierbij dacht ik bijvoorbeel aan de Beyma 12LX60.
Wat is een verstandige frequentie om een dergelijke sub op af te stemmen?
Welke vorm van poort is het meest ideaal? (zelf vind ik 3 hoekige poorten bijzonder mooi)

Hier een kleine indicatie hoe ik de sub er uit wil laten gaan zien (hierbij is nog totaal geen rekening gehouden met literinhoud en poortafstemming)klik
't komt goed
LHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 29-5-2023
Berichten: 46
11-6-2009 21:05
grapje...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
11-6-2009 21:08
Wat dacht je van de LAB12.
De Beyma 12LX60 is een prima woofer hoor,
Maar als je toch zelf gaat bouwen.. waarom niet kiezen voor een 15" kastje?

De petit noir is afgestemt op ongeveer 40 hz als ik het me goed herrinner..
If it ain't Dutch it ain't much...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
12-6-2009 04:05

Daniel-sound schreef:

Wat dacht je van de LAB12.
De Beyma 12LX60 is een prima woofer hoor,
Maar als je toch zelf gaat bouwen.. waarom niet kiezen voor een 15" kastje?

De petit noir is afgestemt op ongeveer 40 hz als ik het me goed herrinner..
Zowel de Beyma 12LBeyma 12LX60 als de Ciare 12.00SW zijn naar mijn idee prima subwoofer speaker units met een redelijk rendement. Met een flinke versterker valt daar ook genoeg geluidsdruk mee te behalen.

Wellicht is deze ook wel iets. Weliswaar een 3 inch voice coil, maar het rendement is redelijk en het is gelijk klant en klaar voor de meeste kleine satelliet speakers. Omdat het een basreflex kast is, is wellicht ook een hoger frequentiebereik mogelijk als je het interne filter bypassed, maar 125 Hz vind ik een prima uitgangspositie.

TCMC
MelchiorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2005
Laatste: 8-4-2011
Berichten: 20
12-6-2009 09:22
Ik heb zelf 4x MA-7 en die heb ik ook als setje gekocht met 2x AD B-110 dual coil 10 inch subs (dus stereo in 1x kast). Die zijn passief gefilterd en sluiten goed aan op de MA-7's.
Idealerwijs, filter je ze actief en lus je de dual coils door. Dan heb je 2x 500 watt per kant in een mini-set up. Zoiets kan je ook overwegen. Dan heb je alles AD.
Matthias nStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2007
Laatste: 2-2-2011
Berichten: 3
14-6-2009 21:16
Ik heb zelf de petit noir van ivo nagebouwd met de Ciare 12.00SW erin. De kastjes klinken super, vind ik.
Ik heb het ontwerp van Ivo nagebouwd van op foto's en zeld de afmetingen berekend via winISD. De speakers zijn nieuw en hebben nog nooit op vol vermogen gespeeld.
ze werden aangedreven met DAP Palladium P1600.
Ik heb ze gemaakt om op mijn kamer te zetten, maar al vlug bleek dit overkill. Ze staan nu op zolder omdat ik de syrincs M3-220 heb gekocht.
De kastjes staan al een jaar te koop en hebben bijna niet gespeeld?

Doe een deftig bod en ze zijn van jou.
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
16-6-2009 14:11
Allen bedankt voor de reacties!
Even mijn antwoorden op jullie reacties op een rij:

@ Daniel-sound:
Uit een ander topic begreep ik dat deze minder geschikt is voor BR, daarnaast is deze flink prijziger als de Beyma en Ciare.
Een 15" is groter als een 12". De kast kan nooit smaller en lager worden als de uitwendige diameter van de speaker plus de houtdikte waardoor ik minder compact kan bouwen.

@ TCMC:
Bedankt voor de tip over de DAP sub, echter wil ik graag het model van de subs zo maken dat ze in hoofdlijnen veel op de MA-7 kastjes lijken (daarmee doel ik vooral op de naar voren uitstekende bovenste en onderste planken). Dit is ook de reden dat ik niet op het aanbod van Melchior en Matthias n in ga (overigens wel bedankt voor het aanbod).

Dan de afweging tussen de Beyma en de Ciare:
De Beyma heeft een wat hogere gevoeligheid t.o.v. de ciare (96 db/1w/1m tegen 91 db/1w/1m)
Hierdoor nijg ik eerder voor de Beyma te gaan. Heeft de Beyma ook nadelen t.o.v. de Ciare?
't komt goed
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-6-2009 12:18

Heatside schreef:

Dan de afweging tussen de Beyma en de Ciare:
De Beyma heeft een wat hogere gevoeligheid t.o.v. de ciare (96 db/1w/1m tegen 91 db/1w/1m)
Hierdoor nijg ik eerder voor de Beyma te gaan. Heeft de Beyma ook nadelen t.o.v. de Ciare?
Ik heb beide speakers niet naast elkaar gesimuleerd. Uit ervaring weet ik wel dat 12 inch woofer met een hoog rendement (96 dB/1w/1m) meestal het bij 55 - 60 Hz voor gezien houdt. Wel bas, maar geen diepgang.
De Ciare mag dan wel een laag rendement, maar loopt toch op tot 92 - 93 dB in een 40 liter behuizing met ook nog aardige diepgang. Ik zou dan voor Ciare kiezen.

TCMC
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
17-6-2009 14:45
Inmiddels ben ik zelf aan het simuleren gegaan met Win ISD, wat TCMC zojuist zegt klopt.

Bij de Beyma krijg ik een -3db punt bij 47hz (kast van 50 liter getuned op 46hz)
Bij de Ciare krijg ik een -3db punt bij 36hz (kast van 50 liter getuned op 40hz)

Als ik deze waarden zo zie lijkt de beyma af te vallen. Maar nu het volgende:

Bij de Beyma lukt het vrij aardig om een rechte poort passend binnen de kast te krijgen, ook de group delay blijft netjes onder de 15 m/s.

Nu de Ciare, ik krijg met geen mogelijkheid de poorten zo dat ze zonder knik in de kast zouden passen. Is het toepassen van een poort met een bocht een optie? en wat is dan de lengte van de poort (neutrale lijn van de poort of iets anders?)
Daarnaast krijg ik een groep delay van 22 m/s, wat is daar aan te doen?
't komt goed
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
17-6-2009 17:58
Nu de Ciare, ik krijg met geen mogelijkheid de poorten zo dat ze zonder knik in de kast zouden passen. Is het toepassen van een poort met een bocht een optie? en wat is dan de lengte van de poort (neutrale lijn van de poort of iets anders?)
Daarnaast krijg ik een groep delay van 22 m/s, wat is daar aan te doen?
Je doelt waarschijnlijk op de luchtsnelheid in de poort, de group delay is een grafiek met de vertraging (in milliseconden) als functie van de frequentie (in Hz).

De luchtsnelheid moet op het maximaal toegevoerde vermogen liefst niet boven de ~30 m/sec uitkomen. Jij komt op 22 m/sec uit, dus kun je de oppervlakte van de poort verkleinen om zodoende op een kortere lengte uit te komen.

Mocht je de oppervlakte willen behouden dan kun je er van uitgaan dat een knik in de poort de lengte langer doet lijken. Je kunt dus een lengte kiezen die bij een hogere tuning hoort. Hoeveel precies is moeilijk te zeggen, in de praktijk is dat makkelijker. Omdat WinISD Pro doorgaans met een, in de praktijk te lage tuning uitkomt, kun je de tuning tot 5 Hz hoger berekenen dan die nu is. Heb je nu een afstemming op Fs, dan kun je dus een poort gebruiken die een afstemming van Fs + 5 Hz geeft.
Bovendien is achteraf lager afstemmen meestal niet moeilijk te realiseren, hoger wel.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)