Forum > Geluid

Geluid laptop naar installatie.

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
CooneyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2009
Laatste: 28-4-2009
Berichten: 6
8-4-2009 22:49

Dré schreef:

Als een apparaat aarde nodig heeft dan heeft het apparaat dat NODIG. Niet omdat het apparaat erom maalt MAAR omdat het onderdeel uitmaakt van de veiligheid van het apparaat.

Het is dus gevaarlijk!!!

Niet alleen kun je jezelf naar de andere wereld helpen, het kan ook anderen overkomen (en da's natuurlijk pas echt erg...).
Maar als het apparaat evengoed op batterijen werkt, er komt alleen laagspanning aan het apparaat (het zit achter de transfo) en aan de behuizing vd transfo zelf zijn nergens metalen onderdelen te vinden, is het dan echt nog levensgevaarlijk?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
8-4-2009 23:14
2 x bewerkt. Laatst door Nijhuisr op 8-4-2009 23:20
Als er op een voeding een aarde aansluiting zit moet deze in principe worden verbonden met de aarde van het lichtnet.

Ik heb laptops gehad waarbij een gewoon een ongeaarde stekker aan zat, zo'n 8tje zegmaar.
Maar bij geaarde versies zit de aarde wel aan de massa van de laptop, anders had het geen enkele zin.

Stop ik het gewoon in een ongeaarde WDC dan zal er niks gebreuren, want ik ga niet de hele tijd in mijn keuken staan met mijn laptop wink ;)

Maar mocht de voeding doorslaan en 230 doorgeven op de aarde dan kan je onder spanning gaan staan. Maar dan moet het echt goed fout gaan. Dat kan dus levensgevaarlijk zijn zoals Dre aangeeft.

Dus als je een geaard 230 systeem hanteert EN het niet aansluit op de randaarde van het net dan krijg je over je hele set de rommel van de laptop over de aarde aansluitingen.

Het is natuurlijk een eigen keuze, sluit de laptop op een ongeaarde WDC aan en je hebt deze problemen niet zoals op je slaapkamer. Maar dit geeft dus niet de veiligheid waarvoor het ontworpen is!

Maar als je echt prof aan de slag gaat dan vraag je natuurlijk naar een geaarde WDC, op elke simpele klus trek ik desnoods een kabel vanaf een geaarde keuken WDC omdat het in de jaren 80/90 niet in de woonkamer aanwezig was. Nu is dat anders (als het goed is) met overal een aardlekschakelaar.

Slotwoord:

Het gaat bijna nooit fout, maar aarde is er alleen maar voor die enkele keren dat het fout gaat en DAN is het levensgevaarlijk. Zonder randaarde werkt het ook maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan...
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
8-4-2009 23:14
Het is toch ook de adaptor, die op 230V~ werkt. En laat daar nu net de aarde op aangesloten zijn... Hoewel niet alle laptopvoedingen geaard zijn. Scheidingstrafotjes komen en gaan met die banaan laugh :D
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2009 23:54

cooney schreef:

Dré schreef:

Als een apparaat aarde nodig heeft dan heeft het apparaat dat NODIG. Niet omdat het apparaat erom maalt MAAR omdat het onderdeel uitmaakt van de veiligheid van het apparaat.

Het is dus gevaarlijk!!!

Niet alleen kun je jezelf naar de andere wereld helpen, het kan ook anderen overkomen (en da's natuurlijk pas echt erg...).
Maar als het apparaat evengoed op batterijen werkt, er komt alleen laagspanning aan het apparaat (het zit achter de transfo) en aan de behuizing vd transfo zelf zijn nergens metalen onderdelen te vinden, is het dan echt nog levensgevaarlijk?
1. In elk 230V gevoed apparaat dat intern op laagspanning werkt zit een voeding. Of die nu extern of intern zit maakt totaal niets uit. Als de voeding defect raakt kan hij het lichtnet op z'n uitgang zetten. Heb je pech dan ben je dood. Is de pech nog groter dan is een onschuldige dood.

2. Er zijn wel degelijk metalen delen naar de buitenwereld (chips, anders had dit topic namelijk NIET BESTAAN). Wat denk jij waar die massa van de USB poort mee verbonden zit? Met de massa van de laptop. En waar zit die aan? Aan de massa van de voeding. En waar zit die aan? Als je geluk hebt aan de randaarde van de netkabel. Ga nu die kabel weghalen. De laptop z'n massa gaat nu zweven zolang hij nergens aan verbonden is (niet zo'n probleem, in het ergste geval blaas je op een of andere manier iets in de laptop op en kan hij in de kliko (probleem opgelost)). Nu slaat de voeding door vanwege een defect. Hoppa... 230V op je laptop EN op de USB poort EN dus ook op je aangesloten mixer EN dus ook op de persoon die de mixer bedient. Persoon in kwestie heeft toevallig een microfoon in de hand (doen DJ's wel eens...) en het lichtnet zorgt ervoor dat hij die microfoon niet meer laat vallen... Teken de rest voor jezelf uit en vraag je af of je dat wel op je geweten wilt hebben...

Wat je thuis uitvreet moet je helemaal zelf weten. MAAR zodra het ook om anderen gaat is het simpelweg verwerpelijk om met dit soort misstanden te WILLEN werken (laat staan het ook nog daadwerkelijk te doen). Ik heb meerdere keren aan het lichtnet gehangen vanwege dit soort geklooi (en zou willen dat ik elke veroorzaker persoonlijk een nekschot zou mogen geven voor dit soort stupide acties). Kan het niet anders omschrijven dan stupide en totale onkunde.

Volgens mij staat dit trouwens ook allemaal in het topic dat je op het "idee" bracht (wellicht een idee om in zo'n geval toch vooral ook even de rest van zo'n topic door te nemen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
9-4-2009 00:02
Hoe zit het dan met laptops welke geen geaarde stekker bevatten? Zoals bijvoorbeeld de Asus EEE laptop. Dit is ook gewoon een schakelende voeding en de laptop heeft ook uitwendige metalen delen.

Hebben deze dan meer risico?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
9-4-2009 00:20

Brokencore schreef:

Hoe zit het dan met laptops welke geen geaarde stekker bevatten? Zoals bijvoorbeeld de Asus EEE laptop. Dit is ook gewoon een schakelende voeding en de laptop heeft ook uitwendige metalen delen.

Hebben deze dan meer risico?
Deze hebben idd meer risico, daarom zijn volgens mij alle nieuwe laptopvoedigen voorzien van aarde. Maar zoals dre al aangaf, zodra je derden ermee laat werken is het natuurlijk een must om je aan alle voorschriften te houden vanwege het grotere aarde netwerk.

voor thuis zal het niet zover komen hopelijk, maar het gaat om professioneel gebruik.
Het is niet per definitie gevaarlijk zonder aarde, maar als je de ruis problemen hebt omdat er blijkbaar niet goed word geaard is het niet een goed gebruik omdan maar de aarde eruit te laten.

Lijkt mij een slechte zaak, en daar proberen we je in DIT forum voor te behoeden.
Elders zal er gerust worden verteld dat het allemaal niet zo'n vaart loop (ik heb het meerder malen gezien)

Maar een kleine aanpassing geeft wel een veiligheid.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
9-4-2009 00:24

Brokencore schreef:

Hoe zit het dan met laptops welke geen geaarde stekker bevatten? Zoals bijvoorbeeld de Asus EEE laptop. Dit is ook gewoon een schakelende voeding en de laptop heeft ook uitwendige metalen delen.
Die zijn opgebouwd volgens klasse 2 (vergelijk dat maar een beetje met Vf=5 en Vf=10 bij rigging). De kruipweg is dan niet 3mm maar 6mm. De doorslagtest is dan niet 3kV maar 6kV etc. etc. etc. Een klasse-2 voeding is te herkennen aan het vierkantje in een vierkantje symbool op de behuizing.

Zo'n voeding is dus ONTWORPEN om veilig gebruikt te worden zonder randaarde. Bij voedingen die randaarde moeten hebben is dit NIET het geval!!!

Verwar moeten niet met mogen (die woorden hebben zeker NIET dezelfde betekenis).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
9-4-2009 10:40
Het enige wat bij mij echt uitstekend werkt is een klasse 2 voeding (dus dubbel geisoleerd zonder randaarde). Ik werk tegenwoordig met een Dell laptop waarbij deze standaard bijgeleverd wordt, maar voorheen werkte in met een Acer en heb ik gewoon een universele klasse 2 voeding gezocht. Deze heb ik gevonden bij Conrad voor een paar tientjes. Werkt perfect en is nog veilig ook.

Ik heb ook zitten klooien met ground loop isolators, DI boxen enzovoorts maar dat werkte maar de helft van de tijd. Met name die DI boxen koste ook nog eens een hoop extra tijd (kabels) en batterijen.

@ Nijhuisr, waar staan de letters WDC voor sneaky :V
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
CooneyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2009
Laatste: 28-4-2009
Berichten: 6
9-4-2009 10:55

YourLiVe schreef:

Het enige wat bij mij echt uitstekend werkt is een klasse 2 voeding (dus dubbel geisoleerd zonder randaarde). Ik werk tegenwoordig met een Dell laptop waarbij deze standaard bijgeleverd wordt
Ik heb dus ook n Dell (inspiron) maar volgens mij zit hier geen klasse2 voeding bij, 'k zie toch nergens het vierkante symbooltje...
Een vriend van mij heeft een vrij dure Dell XPS en die heeft net dezelfde soort voeding als ik, behalve dat de zijne flink uit de kluiten gewassen is. Mijn voeding past er vier keer in ofzo...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
9-4-2009 11:35
Kan kloppen, ik heb hier op kantoor ook een dell laptop met een klasse 1 voeding. Maar bij die laptop (dell vostro 1700) werd hij standaard bijgeleverd.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)