Forum > Zelfbouw Speakers

Karlsons

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JanSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-11-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 4
6-12-2002 10:10
Hoi Michiel,
het is inderdaad een feit dat esl's een heel zuiver klankbeeld geven, maar het is gespeend van elke zachtheid en klinkt dus enorm kil en koel...De kennis van mij die deze luidsprekers heeft gebruikt er dan ook de Quad II lampen-eindversterkers voor om er toch zoveel mogelijk warmte in te krijgen, wat overigens nog niet goed lukt. Dat ligt natuurlijk ook aan het totaal ontbreken van enige deftige LF.
En om een esl iets of wat op een deftig volume te laten spelen, moet je er al aardig wat Watts doorsturen, waarbij je versterker dan ook al weer meer gaat vervormen...(het rendement van de Quad ESL63 die ik heb beluisterd naast mijn Karlsons bedraagt slechts 86dB@1W@1m)

Groeten,
JanS
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
6-12-2002 15:59

JanS schreef:

Ik ben er echter ook van overtuigd dat metingen slechts eigenschappen belichten en geen klankkleur kunnen op papier zetten!
Volgens mij kan je wel klankkleur meten... Net als met instrumenten zal de klankkleur bepaald worden door de boventonen, die eigenlijk niet gewenst zijn bij speakers. Speakers horen geluid te reproduceren.
Maar de klankkleur (in kleine maten) geeft een speaker wel z'n "eigen" sound en karakter.

Wat een redelijk simpel proefje is om te kijken of die karlsons nix toevaoegen aan het geluid is om de gebruikte speaker eens free air te beluisteren. Ik weet zeker dat het dan niet het zelfde klinkt (het gaat hier wel om het mid), waarschijnlijk zal het beter klinken. Conclusie: de kast beïnvloed het geluid negatief.

Dat is hoe ik er over denk. Zelf heb ik ook een karlsonnetje (12" model (aangepast) met 10" speaker). Ik heb nog een kast met dezelfde 10" spealer, en ik zal dalijk eens gaan luisteren wat die karlson met het mid doet tegen over een reflex kast.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
10-12-2002 13:32
Ik heb beide kasten eens naast elkaar gezet. Het viel meteen al op dat de reflexkast veel helderder klonk in het mid/hoog (voor zover de speaker het aankon). Je moet het zelf ook maar eens proberen, mij maak je niet meer gek......
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
10-12-2002 15:48
Wanneer je ziet dat er tegenwoordig bij Hifi speakers alle mogelijke maatregelen worden genomen om te voorkomen dat er door de kast reflecties optreden is het niet verwonderderlijk dat de karlson het middenbereik erg veel beinvloedt.

Die voorkamer levert simpelweg ongewenste resonaties in het middenbereik. De oorzaak hiervoor zijn parallele zijden. Hier is zeker wat aan te doen met demping maar beter zou zijn om het ontwerp aan te passen en de parallele wanden te vermijden. Voor de laagweergave spelen deze resonaties geen rol. Vandaar ook mijn eerste bewering dat de karlson toch vooral als baskast gezien moet worden.

Mijn huidige bouwproject is de Hypo 8 hoorn. Hierin wordt gebruikt gemaakt van een excellent coaxiaal chassis van B&C. In dit ontwerp is de kastbreedte expres zo smal mogelijk gehouden en er zijn afschuiningen toegepast om te voorkomen dat er ongewenste reflecties optreden. Beide maatregelen zijn nodig voor het volgende:

- diepte in het geluidsbeeld
- ruimtelijkheid
- nauwkeurige lokalisatie afzonderlijke instrumenten

Dit zijn eigenschappen die voor een goede HIFI weergave minstens zo belangrijk zijn als een goede bas en voldoende dynamiek. Ik denk dat de drie bovengenoemde aspecten met een karlson toch zeer lastig te behalen zijn vanwege de grillige behuizngsvorm. Ik zou de karlson als fullrange toch vooral inzetten voor PA en niet voor hifi maar ieder zijn smaak.

MVG Contour
TuurkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-6-2003
Laatste: 22-6-2003
Berichten: 1
22-6-2003 14:40
hallo, hoe en waar zou ik het constructie of bouwschema voor het bouwen van een karlsons baskast terug te bouwen
alvast bedankt
Hallo,
ik ben nieuw hier en heb net es wat rondgesnuffeld in dit forum. Ik las een aantal commentaren op de befaamde Karlsonkast waar ik het eigenlijk niet mee eens ben...
Ikzelf heb op mijn kamertje twee 15" Karlsonkasten staan die ik zelf heb gebouwd. Ik heb deze kasten al enkele jaren en heb er al enorm veel mee geëxperimenteerd. Laat het wel duidelijk zijn dat ik geen dj ben en mijn installatie dus ook niet gebouwd is om fuiven te draaien!Ik probeerde gewoonweg een installatie te bouwen die muziek, of geluid, zo waarheidsgetrouw mogelijk weergeeft.

Ik heb in mijn kasten coaxiale Beyma luidsprekers die een nominaal vermogen van 250WRms hebben. Die stuur ik aan met een zelfbouwversterker van het merk Velleman. Het gaat hier om een 'High-end'-voorversterker en een Mosfet eindversterker. Deze versterker is nog wat aangepast om de dempingsfactor te verhogen en de voeding nog wat stabieler te maken. Het vermogen van mijn versterker bedraagt 2x100WRms bij 8 Ohm of 2x155WRms bij 4 Ohm.(ik speel op 4 Ohm)

Ik zag dat iemand beweerde dat de Karlsonkast 'rottig' klinkt in het midden...dat kan ik van mijn luidsprekers niet zeggen! Mijn luidsprekers zijn al vergeleken met een heel aantal dure High-End luidsprekers waaronder de B&W 801's en 802's en de Quad ESL63 elektrostaten, maar geen één van deze luidsprekers kan mijn Karlsons volgen in het laag en ook qua vervorming heb ik nog steeds geen gelijke gevonden. Ik kan bijna niet geloven dat geen enkele fabrikant luidsprekers maakt die zo een mooi klankbeeld hebben en tegelijkertijd een rendement om U tegen te zeggen. Ik heb met deze installatie al twee keer een feest van muziek voorzien. De eerste keer was op een tuinfeest en de tweede keer in een zaaltje voor een dikke honderd man of zo. In beide gevallen heb ik mijn versterker slechts op half vermogen moeten gebruiken om een goed geluid te krijgen. Deze speakers hebben namelijk een enorm ver dragend geluid! Dat is gewoonweg ongelooflijk! Nog een enorm voordeel is dat je du nooit last hebt van schetterende muziek tijdens, of ruis in je oren, na een fuif loeihard blazen!(blazen doen ze, maar vervormen willen ze niet!)

Voor mij zijn dit nog steeds de enige luidsprekers die deze eigenschappen combineren en dat maakt hen uniek!
Het idee dat ze enkel voor basweergave deugen lijkt mij totaal ongegrond!

JanS
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-6-2003 00:07
802's maar geen één van deze luidsprekers kan mijn Karlsons volgen in het laag en ook qua vervorming
Dit zijn dan ook geen laag kasten, dus die vergelijking gaat niet op.
Als je een Wave canon voor het laag zou vergelijken van Bose, zeg dan maar dag dag met je Karlsons laugh :D
Ook een Wave Canon is niet geschikt voor het drive-in gebeuren (zijn 4 meter lang) dus geen opmerkingen daarover aub.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-6-2003 05:13
Hij bedoelt de B&W 802 (een hifi-speaker).

Ik begrijp de post trouwens niet helemaal (kan ook aan het tijdstip liggen... sad :( ). Je vergelijkt je Karlson-kasten met hifi-speakers (voor in de huiskamer) én met pro-speakers (voor feesten) en voor beide zijn ze naar jouw mening ongeslagen?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
23-6-2003 09:50
Ik ben momenteel bezig met de bouw van een karlson kast met een 18" erin.. Ter vergelijking bouw ik ook nog een juist berekende bassreflexkast met dezelfde driver.. Ik hoop dan een eerlijke vergelijking te kunnen maken.. Van degene die het beste klinkt wordt gelijk nog een 2e kast gebouwd..

Joost
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
23-6-2003 10:02
Dat is een inressant experiment! Gebruik je de standaard 15" karlson waarin je een 18" monteert of gaat het om een opgeschaalde versie? Ben benieuwd naar de resultaten.

MVG Contour
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
23-6-2003 23:13
Ik bouw ze volgens de opgeschaalde K15 van Martijn.. 1 Karlson zit bijna in elkaar. Ik moet alleen nog ongeveer een weekje wachten op de drivers. Het wordt echter geen goedkoop grapje, daar ik alles gelijk van 18mm berken maak. . . . . .....

Joost

Terug naar forum Reageer (zonder quote)