Forum > Geluid

EV ZX5

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
AlfriedelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2008
Laatste: 6-6-2009
Berichten: 10
8-9-2008 20:32
Ik heb laatst een band gehoord en die hadden Mackie's en dat klonk goed dus ik ga die kant is uit kijken maar ik heb ook een band gehoord die hadden Opera live en dat klonk ook goed weet niet welke nu beter was.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
8-9-2008 21:12
Mag ik wel even opmerken dat alles wat goed klonk misschien niet alleen aan de kastjes te danken is?
Oké als het allemaal brak is dan blijft er niet veel goed te breien,
Maar als je een goede set hebt ( dynacord EV of Mackie of Bose.. ) dan kun je met een brakke tech alles ver****** en je kunt met een goede tech misschien zelfs een stel skytechs goed laten klinken...
If it ain't Dutch it ain't much...
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
9-9-2008 14:53

alfriedel schreef:

Ik heb laatst een band gehoord en die hadden Mackie's en dat klonk goed dus ik ga die kant is uit kijken maar ik heb ook een band gehoord die hadden Opera live en dat klonk ook goed weet niet welke nu beter was.
'Op papier' zijn de Mackie's beter dan de DB-Technologies (Opera live), tenminste als je uit wilt gaan van de bekendheid van een gerenomeerd merk. Echter heb ik veel zeer positieve reviews gelezen over DB-Technologies, en zeker de opera live series. Als ik me niet vergis is DB-Technologies een dochteronderneming van de stal waar RCF ook inzit.

De laatste jaren schijnen de Mackie's niet meer zo goed te zijn dan 'vroeger', aangezien ze tegenwoordig in china gemaakt worden....
RCF zou momenteel mijn voorkeur genieten boven Mackie, maar is daarvoor ook iets duurder. De Opera live serieus zijn wat goedkoper, en naar mijn idee absoluut geen verkeerde keuze.
Alles uit, behalve het licht!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
9-9-2008 17:04
@ Kiebus: Mackie was "vroeger" ook RCF geladen. En DB Technologies schijnt inderdaad nauwe banden te hebben met RCF.

Ik ben er eelijk in: ik heb de oude Mackies, de ART-322a en de Opera Live 402 naast elkaar gehoord en ik vond de Opera Live het minst lekker klinken. Het was niet slecht, maar duidelijk minder dan de andere twee kasten.
De ART-322a speelt gewoon gruwelijk hard maar blijft behoorlijk netjes klinken. De Mackie klonk ook prima, maar het werd ietsjes minder naarmate het harder ging en hij vloog snel in de protect (overtemp). De nieuwere Mackies schieten minder makkelijk in de overtemp, maar die schijnen klankmatig wat minder te zijn dan de oude (ik kan dat niet bevestigen).

De ART-322a was/is voor mij de favoriete kast als ik moet kiezen uit deze drie. Klankmatig zit hij prima in elkaar, gaat goed hard en hij blijft goed klinken op hoog vermogen (mede dankzij de 2" hoogdriver: die kan heel veel hebben).
Daaronder zou ik de Mackie SRM-450 zetten. Klankmatig een stuk beter dan de Opera-Live kast. Alleen op hoog volume wilde de hoogdriver wel wat vervormen en de versterker in de overtemp beveiliging schieten.
De Opera-Live kasten hebben 2 voordelen: prijs en gewicht. Ze zijn het goedkoopst en het lichtst van de drie. Klankmatig vond ik hem echter de minste: erg rommelig en onzuiver op het hoog.

Maar er zijn, zoals gezegd, ook andere spelers op de markt: LEM maakt hele leuke toppen en ik plaats de D400 absoluut boven de Opera Live 402. Qua klank heb ik een lichte voorkeur naar de oude Mackie SRM-450, maar als ik de D400 voor een leuke prijs zou kunnen krijgen, zou ik die nemen. De RCF ART-322a laat weinig over van de LEM D400, maar als antwoord daarop heeft LEM de Master-5 topkast. Wat duurder, maar schijnt heel erg goed te klinken.

Ik zou je persoonlijk aanraden eens te kijken naar een setje D400's van LEM of een setje tweedehands ART-322a/325a van RCF. De Master-5 ligt net boven je budget en zul je waarschijnlijk nog niet tweedehands kunnen krijgen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
9-9-2008 20:41
De versterkermodule van de ART322a / ART325a lijkt aardig op die van de nieuwere OperaLive series (veel gelijkende componenten). In de OperaLive series is echter bezuinigd op een paar stukjes plaatwerk waardoor de module érg gevoelig is voor schokken. De hele PCB incl. koelblok hangt aan een zijde aan de connectoren / potmeter vast. Één keer wat ruw neerzetten en de handel breekt af. Daarnaast heeft de 1" HF-driver in de Opera kasten het erg zwaar, ik zie regelmatig defecte drivers en daardoor defect geraakte versterkermodules (sluiting in spreekspoel).

Sta je voor de keuze RCF ART of DB OperaLive en héb je de centen, zeker voor de RCF gaan. De actieve LEM's schijnen ook heel erg goed te zijn, echter hier heb ik zelf geen ervaring mee (is m.b.v. de zoekfunctie een hoop over terug te vinden op het forum).
AlfriedelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2008
Laatste: 6-6-2009
Berichten: 10
10-9-2008 10:32
Bedankt voor alle adviezen,ik ga eens inventariseren wat ik allemaal kan verkopen en misschien kan ik dan voor de D 15-3 gaan die trekken me toch wel erg aan na wat ik er allemaal over gelezen heb.De bas is bij ons altijd erg aanwezig en mijn Mesa Boogie III hoor je ook overal maar de meisjes zingen mooi driestemmig en die moeten duidelijk hoorbaar zijn liefst zonder vervorming vandaar.

Groet,Fred
AlfriedelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2008
Laatste: 6-6-2009
Berichten: 10
6-6-2009 22:39
Nu een hele tijd later ,ik heb de hele boel verkocht(6×802's, versterkers, mixer, effekten, sub's)en voor dat geld Soundcraft FX 16 en twee RCF ART 725a's gekocht. Wow wat een geluid,zang is mooi helder,warm en genoeg bas voor de kleine gig's wij blij. Nu sparen voor kleinere monitoren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)