Forum > Geluid

Faders schoonmaken.

(114 reacties. Pagina 11 van 12)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-7-2008 11:16
5 x bewerkt. Laatst door Webbie op 10-7-2008 11:33
Hallo,

Na dit topic te hebben doorgelezen, zit ik toch nog met een vraagje.

Zoals jullie misschien wel weten heb ik sinds kort een SA 102 (D&R Disteq).
Na 13 jaar (tafel is uit 1995) kraken sommige faders en pots.

De faders kan ik netjes uit elkaar halen, dus dat komt helemaal goed.

De pots zijn van RadiOhm (met de korte pennetjes) en zijn niet of moeilijk leverbaar.
Voordat ik daar aan wil beginnen probeer ik ze eerst schoon te maken (zonder de pots zelf uit elkaar te halen).
Nu zag ik dat de pots wel gaatjes hebben waar je eventueel lucht/reinigingsmiddel naar binnen kan spuiten.

Mijn vraag, is onderstaand lijstje de juiste volgorde:

1. - pots doorblazen met droge perslucht.
2. - pots met Kontakt 60 overvloedig in/doorspuiten.
3. - pots met perslucht weer goed droogspuiten.
4. - pots met print en al in een heet sopje (met Ajax) gooien.
5. - pots naspoelen met gedistilleerd (of gedeminiraliseerd) water.
6. - pots met perslucht weer goed droogspuiten.
7. - pots goed laten drogen.
8. - pots met een miniscule beetje Kontakt 61 inspuiten en goed gangbaar weer maken.

Misschien zijn punten 1, 2 en 3 overbodig?

Hoe heet moet/mag het sopje zijn, kokend water?
Mag/moet het gedistilleerd water ook warm/kokend zijn?

Mijn simpele boerenverstand zegt, hoe heeter hoe beter.
Door de hoge temperatuur zal een "object" ook eerder droog zijn. toch?
Of heeft dat andere nadelen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 430
10-7-2008 11:22
Geen idee of het plastic wat er aan zit wel goed met die hoge temperaturen overweg kan, zou dat er niet broos o.i.d. van worden of zeg ik nu iets heel doms?
Misschien wel zo veilig om dit met een oud printje wat je toch kan missen even te testen voordat je je mooie spulletjes om zeep helpt.
The return of the BoomBap
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-7-2008 11:59
Bij mij was een "heet sopje" zo heet dat ik er nog wel met afwashandschoentjes in kon (dus gewoon 60 graden heet water uit de kraan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
10-7-2008 12:31
ik heb mijn tafel ook eerst de potmeters doorgeblazen met perslucht (compressor zou nog beter zijn, maar die heb ik niet). Daarna in sopje, dus niet eerst nog contactsprayen en dan de rest wat jij noemt. Ik zag op het water zwarte spikkeltjes drijven, vast afkomstig uit de faders en potmeters. Misschien wel vergane koolstof maar mijn tafeltje kraakt nergens meer, en is ook niet bepaald de jongste meer denk ik.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-7-2008 12:49
Same here. Eerst wassen en drogen, daarna beetje smeren (smering is immers verdwenen na het wassen). Indien de pot nog steeds kraakt: spoelen, drogen en opnieuw smeren. Indien de pot nog steeds kraakt: vervangen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
10-7-2008 13:05
Even een vraagje met betrekking tot perslucht afkomstig van een compressor. Als je dit soort perslucht gebruikt, en je maaktgebruik van een thuiscompressor, dan zit in de lucht altijd resten van olie en oliedampen (smering van de compressor). Hoe gevoelig zijn de onderdelen voor deze olie?

Met betrekking tot het hete sopje. Naar mijn weten kunnen alle plastics een watertemp van 100 graden gewoon hebben, ze gaan er niet kapot van en smelten ook niet of iets dergerlijks. Het kan wel zo zijn dat sommige soorten kunststof slap(per) of flexibel worden.
Alles uit, behalve het licht!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
10-7-2008 13:51

Kiebus schreef:

Even een vraagje met betrekking tot perslucht afkomstig van een compressor. Als je dit soort perslucht gebruikt, en je maaktgebruik van een thuiscompressor, dan zit in de lucht altijd resten van olie en oliedampen (smering van de compressor). Hoe gevoelig zijn de onderdelen voor deze olie?
Dit heb je verkeerd voor,enkele in zware industriele compressors word olie aan de lucht toegevoegd omdat deze gebruikr worden om gereedschap aan te drijven wat moet gesmeerd worden.De olie om de compressor zelf te smeren komt op geen enkele manier in perslucht terecht.Indien je toch zo een hebt zit die olie meestal zichtbaar in een glazen bokaaltje gewoon leegmaken dan.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-7-2008 14:03
Hallo,

eddy wally schreef:

De olie om de compressor zelf te smeren komt op geen enkele manier in perslucht terecht.
Onzin, er komt wel degelijk altijd olie in de perslucht terecht, wellis waar heel weinig, maar toch genoeg om af en toe problemen te veroorzaken bij het verspuiten van lak ("visseogen"=siliconen).
De olie komt in de perslucht terecht vanaf het carter (waar de olie behoort te zitten om de draaiende delen te smeren (geld voor de zuiger én volumex (schroef) uitvoering)) via, de altijd min of meer lekkende, zuigerveren (of tefon afdichtingen van de rotors bij een schroefcompressor) in de compressiekamer(s) boven de zuiger(s) (rotors van de schroefcompressor).
Dus onherroepelijk ook in je perslucht.

Om dus even wat schoon te blazen, zal dat beetje (carter)olie geen probleem zijn.
Bij een oude en/of versleten compressor zal dat wat meer zijn.

Op een professionele compressor zit altijd een goede vocht en olie-afscheider (om dus de gecomprimeerde lucht te ontdoen van vocht en olie), die je bijna nooit ziet op die goedkope bullen van de Gamma.
Als extra kun je ook nog een vriesdroger zetten tusen de compressor en ketel, dit om het laatste restantje vocht (en warmte) er uit te halen. Gecomprimeerde lucht is namelijk warm en vochtig door het comprimeren (moleculen dichter op elkaar persen).

Olie toevoegen, waar Wally het over had bij industriële compressoren, word alleen gedaan aan het einde van de (ring)leiding. Het is namelijk niet de bedoeling dat na een tijdje heel het luchtleidingennet is vervuild met olie.
Meestal zie je een olie-nevelaars vlak voor of op het apparaat zitten (die olie(smering) nodig heeft), handluchtgereedschap bijvoorbeeld.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-7-2008 23:19
Hallo,

De meeste tijd van het weekend bezig geweest met het schoonmaken van de SA 102.
Wat een werk zeg, maar het resultaat is echt verbluffend.
De SA 102 (D&R Disteq) klinkt weer als nieuw, zonder maar één kraakje, plopje of brom.

Ik heb de eerder geposte lijst (punt 1 t/m 8) aangehouden.
Ging op zich heel goed, wel tijdrovend.

Ik heb wel expres de faders ook mee in het sopje gegooit zonder ze eerst open te maken.
Ik was namelijk benieuwt in hoeverre de faders zo schoon werden.

Fader los gesoldeerd van de PCB net na het sopje, en open gemaakt:
Fader na het sopje.
(op zich wel schoon, maar het vet zat er nog steeds)

Fader schoongemaakt met wattestaafjes en Kontakt 60:
Fader na Kontakt 60.

Dit kwam er nog van af.

De ringkern heb ik maar boven het water gehouden zodat hij niet nat werd.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-8-2008 12:44
Voor wie het nog nooit gezien heeft:
foto verslag fader schoonmaken.
Webstie en telefoonnummers zijn niet meer goed .... laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)