Forum > Algemeen Forum

Vraag over Connector paneeltje

(46 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
19-6-2008 10:33

Marc Ebbers schreef:

Ik heb 2 versterkers ieder in een apart rack. En dan wil ik ook nog een apart rackje voor de X- over maken. Of is het verstandiger de cross over bij de tops in het rack te doen en op het moment dat de tops alleen weggaan de cross over er tussen laten? (tuurlijk mis je dan een klein beetje laag, maar of dat zo extreem hoorbaar is.
Het meest handig is om een Driverack PX of anders management systeem te gebruiken en dat bij de tops erin te bouwen. Dan kun je voor iedere mogelijkheid een aparte instelling opslaan (alleen toppen, 2 toppen + 1 sub, 2 toppen + 2 subs etc) en daar ook equalizer instellingen voor maken.

Of het hoorbaar is dat laag wat je mist hangt van je toppen en je crossover af.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SgrovertStandaard Lid
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
23-6-2008 20:31
Je kan de speakons ook crossen, als je dan met een ander systeem moet werken hoef je geen verlopen te gebruiken.

Marc Ebbers schreef:

Wat bedoel je hiermee?
Dat ik er 2 voor de tops pak en 2 voor de subs?
De linkse 2 speakons op "1" bedraden, en de rechtse speakons op "2" bedraden. Op dat moment kan je namelijk altijd je luidsprekers zonder verloopjes aansturen ongeacht of ze op 1 of op 2 bedraad zitten.

Zelf zou ik de 2 speakon chassisdelen opofferen en er 2 powercon voor in de plaats zetten. Ik merk dat het wel makkelijk is om kistjes met meer dan 1 grijze powercon te hebben. Daardoor gebruik ik eigelijk zelden nog verdeelblokjes. Er zit namelijk altijd wel ergens een vrije grijze powercon in de buurt.
Lost in Music
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 23-11-2024
24-6-2008 08:04

Sgrovert schreef:

De linkse 2 speakons op "1" bedraden, en de rechtse speakons op "2" bedraden. Op dat moment kan je namelijk altijd je luidsprekers zonder verloopjes aansturen ongeacht of ze op 1 of op 2 bedraad zitten.
Dat zou ik niet aanraden. Sterker nog: het is hartstikke gevaarlijk. Bij een actief systeem zit laag op pin 1+/1- en hoog op pin 2+/2-. Ga je laag-uit of fullrange op pin 2+/2- zetten dan kan dat terecht komen bij je hoogweergever die daardoor flink kan beschadigen.

Als je een laagklast of fullrange speaker gebruikt die is bedraad op pin 2+/2- dan zou ik dat direct omzetten in de speaker zelf omdat het geen standaard aansluiting is. Maar dus niet de bedrading in m'n versterkerrack op zo'n afwijkend systeem aanpassen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SgrovertStandaard Lid
24-6-2008 21:55

Victor schreef:

Sgrovert schreef:

Dat zou ik niet aanraden. Sterker nog: het is hartstikke gevaarlijk. Bij een actief systeem zit laag op pin 1+/1- en hoog op pin 2+/2-. Ga je laag-uit of fullrange op pin 2+/2- zetten dan kan dat terecht komen bij je hoogweergever die daardoor flink kan beschadigen.
Dan weet ik ook niet wat tom bedoelde.
Lost in Music
Marc EbbersStandaard Lid
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
24-6-2008 22:21
Heb inmiddels al 2 paneeltjes af, als je eenmaal de goede materialen in huis hebt is het zo gedaan.
Ik houd het gewoon op 2 speakons per versterker.
Focus on the customer and the rest will follow.
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
25-6-2008 10:11
Ben wel benieuwd naar je paneeltjes, kun je een foto posten?
Mr. Jameson...
Marc EbbersStandaard Lid
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
25-6-2008 13:20
Jup zal ik van het weekend doen.

Een collega heeft aan mij gevraagd of ik paneeltjes voor hem kan maken, echter vind hij powercon te duur. (ik zelf heb momenteel alles met powercon)

Is er ook een D-hole bindplaat te koop met een wartel?

Zo niet dan maak ik er zelf een gat in voor een wartel.
Focus on the customer and the rest will follow.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
25-6-2008 13:29
was het topic even vergeten,
met het crossen bedoel ik idd het onderstaande verhaal

Sgrovert schreef:

En natuurlijk heb je dan een gevaar van verkeerd aansluiten, maar dat kan je voorkomen door er iets duidelijks bij te zetten.
Persoonlijk vind ik het erg prettig als je die mogelijkheid hebt,
maar ik heb natuurlijk wel wat makkelijker praten misschien met mijn boxen, die elk signaal straffeloos kunnen vreten.
Ik heb het ook zo zitten omdat ik mijn sets in verschillende opstellingen gebruik.
Soms Sub top instellingen, maar ook soms full range.
En dan is het echt heel makkelijk dat je met één kabel 4 boxen kan aansturen in een tuin of op een voetbalveld.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
25-6-2008 14:50

Tom schreef:

Persoonlijk vind ik het erg prettig als je die mogelijkheid hebt,
maar ik heb natuurlijk wel wat makkelijker praten misschien met mijn boxen, die elk signaal straffeloos kunnen vreten.
Ah, vandaar dat je zoveel Bose 802's hebt; de helft als sub en de andere helft als top? laugh :D

Ik zet meestal 4 speakon chassisdelen in een connectorpaneeltje. 2 daarvan met sub op 1, top op 2 en de andere 2 met alleen top op 1. Zo kun je zowel met 4 polige als 2 polige kabels uit de voeten.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SgrovertStandaard Lid
25-6-2008 15:08
Hoe zijn je luidsprekers dan bedraad?
Op het moment dat je dan met 2 polige kabel werkt kom je op je top binnen op 1. Gebruik je daar dan een verloopje?

Mijn eigen stereo kistjes zijn uitgevoerd met 2 speakon chassis delen.
Linker speakon op 2 het linkse signaal,
Rechter speakon op 2 het rechter signaal, op 1 het linker signaal.
Op die manier kan ik meteen een stereo signaal via 1 kabel naar de toppen doen. Na de eerste top cross-kabeltje ertussen en door naar de 2e.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)