Forum > Geluid

Omroep systeem.

(66 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
28-1-2008 20:07

Tom schreef:

Ik maak meestal wel altijd een cross zodat er geen laag onder de 80 Hz naar de 100 volt hoorns gaat.
Veel goede 100volts versterkers hebben ook zo'n knopje ingebouwd sneaky :V
Jammer dat de DAP die ik gekocht heb dat niet heeft.. shut up :X Dat ze daar bij DAP nou net weer niet over nadenken..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
28-1-2008 21:22
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 28-1-2008 21:47
wat een bullxxx,
ik heb nergens de bose 101 aangeraden voor een voetbalveld, Daar is hij ook helemaal niet voor ontworpen.
De 101 heb ik als full range 100 volt speaker voor grote afstanden waar toch een rustig (hifi) muziek geluid moet zijn. Trouwens de spraakverstaanbaarheid van deze speaker is uitmuntent te noemen voor het kleine kastje.
En niet geschikt voor omroep,
toch raar dat oa alle C&A's ermee zijn uitgerust,
en 30% van alle gemeenterhuizen in Nederland Bose/inkel op alle speakertjes en versterkers hebben staan.
Ach ze hebben er geen vertand van die leveranciers.....

volgende onzin:
Roeptoeters (hoorns) zijn absoluut wel goed in het spraakgedeelte.
Immers daar zijn ze voor ontworpen.
Dat er "maloten razz :p " zijn die er muziek door willen spelen, is puur bijzaak.
De bedoeling van een hoorn is dat juist in het spraakgebied 300 tot 3000 Hz de performance zo groot mogelijk is, de rest van het geluid zit hem alleen maar in de weg om te presteren, vandaar een laag af filter van pak em beet 100 Hz de prestaties alleen maar ten goede komen.

En wat betreft jouw uitdaging,
weer een verkapte vorm van promotie?
Als we gaan uitdagen in geluidssterkte, dan is het niet moeilijk om een setje hoorns te overtreffen,
als we gaan kijken naar prijzen, en spraakverstaanbaarheid, denk ik dat je met 4 a 6 hoorntjes een stuk betere verstaanbaarheid hebt voor veel inder geld..... En ook de versterker mag een stuk lichter zijn, 120 watt 100volt kom je al heel ver mee.
Dan ben je voor niet veel meer dan 800 euro voor de speakers en de versterker toch mooi klaar.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
28-1-2008 21:25

Harry1 schreef:

Jammer dat de DAP die ik gekocht heb dat niet heeft.. shut up :X Dat ze daar bij DAP nou net weer niet over nadenken..
Dat zit natuurlijk ook weer een beetje in de prijs,
maar je kan het heel makkelijk oplossen door een cross over te nemen (50 euro Behringer in twee de hands is er prima voor) En dan 2 weg stereo, de hoog uitgang gebruiken en die bij 100 hz laten beginnen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
28-1-2008 21:53

Tom schreef:

Harry1 schreef:

Jammer dat de DAP die ik gekocht heb dat niet heeft.. shut up :X Dat ze daar bij DAP nou net weer niet over nadenken..
Dat zit natuurlijk ook weer een beetje in de prijs,
maar je kan het heel makkelijk oplossen door een cross over te nemen (50 euro Behringer in twee de hands is er prima voor) En dan 2 weg stereo, de hoog uitgang gebruiken en die bij 100 hz laten beginnen.
Dat snap ik. Ben zelf niet echt bekend met 100V systemen en dacht dat er wel iets A: in de hoorns of B: in de versterker ingebouwd zou zitten. Ik heb het setje samengesteld voor de plaatselijke ijsclub, ze zullen het eerst maar even zonder crossover moeten doen. Bovendien zie ik de komende tijd toch nog geen winter aankomen en zijn de recones daarnaast ook nog eens niet duur! razz :p

We zullen zien hoe het gaat werken!
NicconStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-1-2008
Laatste: 3-6-2010
Berichten: 4
28-1-2008 22:01
Ik heb ook een omroep systeem, ik heb 8 hoornluidsprkers van Toa.
Ik maak 2x een seri schakeling ( 2 x 4 spaekers ) en hang die aan een CS 800 eindtrap van paevy.

Deze opstelling gebruiken we al jaren en ng nooit problemen gehad.

Groetjes
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
28-1-2008 22:49
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-1-2008 10:52
je kan ook gewwon even grofweg de bas een stukje dichtdraaien,
ik neem aan dat je een mengeversterker hebt met toonregeling?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Marcel@m-proStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2007
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 19
29-1-2008 08:20
En niet geschikt voor omroep,
toch raar dat oa alle C&A's ermee zijn uitgerust,
en 30% van alle gemeenterhuizen in Nederland Bose/inkel op alle speakertjes en versterkers hebben staan.
Ach ze hebben er geen vertand van die leveranciers.....
Zie ik anders, heeft niks te maken met de kwaliteit maar gewoon een kwestie van goede marketing van Bose Nederland waar ze subliem in zijn en volop contacten die de dealers in het land hebben wink ;)
Roeptoeters (hoorns) zijn absoluut wel goed in het spraakgedeelte.
Immers daar zijn ze voor ontworpen.
Voor het vaak relatieve bedrag zijn ze zekers niet slecht maar de ervaring leert dat een toeter gewoon toeterig klinkt en dat veelal nadelen met zich meebrengt. Is het budget zeer laag nou dan gewoon gaan voor een toeter NO OFFENSE.
Wil je meer prestaties dan gewoon opzoek gaan naar alternatieven !
En wat betreft jouw uitdaging,
weer een verkapte vorm van promotie?
Tom, snap nu wel dat je niet gedient bent van mensen die een andere mening hebben en dat dit een new-line forum is snap ik ook zeer goed maar hopelijk is het toch wel een openbaar forum ??
Wat is er mis aan een simpele demonstratie? Mensen die sceptisch tegenover de prestaties van een product staan of het simpelweg niet willen of kunnen geloven kunnen dan een eigen mening op doen !
Wie weet was het ook wel leuk voor jou om te ervaren wat er in omroepland mogelijk is ?
143dB Plus ? Yep, Amptec Thunderbolt !
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
29-1-2008 15:07
Wat crossovers betreft, de transformators in de luidsprekers zullen denk ik zo ontworpen zijn dat ze tevens dienst doen als laag-af filter.

Kan iemand dit bevestigen?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
29-1-2008 22:02
Ik hoop dat het anders gedaan wordt (volgens mij wordt het gedrag van een transformator erg vervelend als je hem als HPF gaat misbruiken). Ik zou eerder verwachten dat er een dikke stopper C in serie met de trafo staat o.i.d.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-1-2008 22:19
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 29-1-2008 22:29

joepurlings schreef:

Wat crossovers betreft, de transformators in de luidsprekers zullen denk ik zo ontworpen zijn dat ze tevens dienst doen als laag-af filter.

Kan iemand dit bevestigen?
Dit zul je aan een buizenversterkerfreak moeten vragen wat de effecten van de luidspreker transformators zijn. Op buizenfora lees je dat uitgangstrafo's de zwakste schakel zijn.

Wat ik even ter plekke kan verzinnen is dat bij lager worden frequenties de trafokern eerder in verzadiging gaat en zodoende minder lage tonen naar de speaker gaat. Dit geldt alleen als je veel vermogen de trafo met speaker instuurt.

Ander punt is dat de wikkel capaciteiten een rol gaat spelen waardoor een LC keten onstaat. De hoge frequenties nemen even toe (parallel resonantie keten) om vervolgens steil af te vallen. Ik heb het nooit nagemeten, maar heb wel sterk het idee dat 100 Volt speakers vroegtijding bij hoge tonen beginnen af te vallen, tenminste, ik mis daar wat.

In principe mag een 100 Volt trafo de geluidskwaliteit niet aantasten, echter als ik vele 100 Volt trafo's bekijk, dan valt me op dat deze gezien het vermogen dat ze moeten verwerken, erg klein zijn uitgevoerd.

Overigens hebben huidige 100 Volt versterkers vaak schakelbare low cut filters ingebouwd. Ook met de klankregeling kun je veel doen, en is een low cut filter niet strikt noodzakelijk.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)