Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 33 van 61)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
12-12-2007 08:37
Als je er daarna een cementwagentje snelbeton omheen gooit is er niks aan de hand nee. In andere gevallen; niet doen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
12-12-2007 12:01

klunz schreef:

SebasVD schreef:

Dan stap je op Rinus af (je weet wel, van Rhino riggs) en participeer in een rigging cursus. Dan weet je de beginselen (!) van het riggen. Oja, reken wel ff op ruim 1000 eurootjes.
Volgens mij ben je er met die begincursus nog niet als je dit soort bouwwerken wilt plaatsen. wink ;) Ik kan mij tenminste niet herinneren dat deze dingen in de basiscursus zijn besproken.

Reken dus maar vlot nog een kruiwagentje euro's bij het bovenstaande bedrag. shut up :X

klunz
Mocht je echt willen doorgaan met dit soort dingen zou je wellicht ook eens kunnen nadenken over een neveninschrijving bij eens studie als bouwkunde of werktuigbouw. Dat kost niets als je al een studie volgt en dan kan men daar mechanica en/of constructieleer vakken volgen. Het is natuurlijk geen vervanging voor een riggingcursus (specifieke regels mbt rigging zul je er niet aantreffen), maar reken maar dat die kennis je van pas zal komen. Met als nadeel natuurlijk dat dat soort dingen op universitair niveau niet voor iedereen weggelegd is....
It's time to play the music, It's time to light the lights..
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
12-12-2007 13:20
Even een totaal andere vraag:

Toen wij een tijd terug een trusscarré aan het opbouwen waren rees bij ons de vraag tot hoever je truss eigenlijk verticaal mag belasten?! Of is deze waarde zo hoog dat je er bijna geen rekening mee 'moet' houden...?

Gebruikte truss was (zwarte) Prolyte X-30D. Hier is nog een tabel met gegevens van de X-30-series, maar ik heb geen idee wat te maken heeft met de verticale belasting...

Wie kan mij verder helpen? happy :)

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 390
12-12-2007 13:47
In het door jou getoonde Caré, inclusie klimaap, (wie doet dat niet of heeft dat nog nooit gedaan ashamed :$ ) zal je berekening net als meestal eerder stoppen bij je horizontale liggers. Er zijn geen boxcorners gebruikt, dus de last die de producent opgeeft voor deze ligger delen door 4! Dit zal al heel vlot veel minder zijn dan die truss verticaal mag hebben. Laten we wel wezen, het gewicht wat er in komt te hangen, heeft wel degelijk invloed op de hoogte en dus stevigheid van het caré. Net zo als de gebruikte truss soort. Ik heb het wel ergens exact staan, en het is ook te berekenen. Maar uit mijn hoofd (pin mij er deze keer niet op vast wink ;) ) zou ik zeggen dat normaal gesproken 5 meter (bijna altijd) moet kunnen. Maar ook dit is weer trusstype afhankelijk, ladder en deco tuss vallen dus af, maar dat begrijpt ieder weldenkend mens ashamed :$ Voor stabilitijd en hoekversteviging zou ik op dit soort hoogtes al snel wat schoren gaan plaatsen. Die hoeken zijn echt je zwakste punt.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
15-12-2007 03:19

klunz schreef:

In het door jou getoonde Caré, inclusie klimaap, (wie doet dat niet of heeft dat nog nooit gedaan ashamed :$ ) zal je berekening net als meestal eerder stoppen bij je horizontale liggers. Er zijn geen boxcorners gebruikt, dus de last die de producent opgeeft voor deze ligger delen door 4! Dit zal al heel vlot veel minder zijn dan die truss verticaal mag hebben. Laten we wel wezen, het gewicht wat er in komt te hangen, heeft wel degelijk invloed op de hoogte en dus stevigheid van het caré. Net zo als de gebruikte truss soort. Ik heb het wel ergens exact staan, en het is ook te berekenen. Maar uit mijn hoofd (pin mij er deze keer niet op vast wink ;) ) zou ik zeggen dat normaal gesproken 5 meter (bijna altijd) moet kunnen. Maar ook dit is weer trusstype afhankelijk, ladder en deco tuss vallen dus af, maar dat begrijpt ieder weldenkend mens ashamed :$ Voor stabilitijd en hoekversteviging zou ik op dit soort hoogtes al snel wat schoren gaan plaatsen. Die hoeken zijn echt je zwakste punt.

kost je minimaal 16 wfl-couplers en 8 alu buizen 50mm/1,5m en extra bouwtijd. shut up :X

Klunz
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Juul krapuulStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 13-1-2008
Berichten: 18
23-12-2007 20:07

klunz schreef:

In het door jou getoonde Caré, inclusie klimaap, (wie doet dat niet of heeft dat nog nooit gedaan ashamed :$ )

Klunz
Als dit een zie doen in mijn truss nijp ik hem de strot toe
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
23-12-2007 20:10
Zoals ze nu staat op de truss is er nog niks aan de hand (ook ARBO-technisch niet), dus beetje overtrokken reactie?
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
25-12-2007 20:00

juul krapuul schreef:

klunz schreef:

In het door jou getoonde Caré, inclusie klimaap, (wie doet dat niet of heeft dat nog nooit gedaan ashamed :$ )

Klunz
Als dit een zie doen in mijn truss nijp ik hem de strot toe
Verklaar u nader. doe het zelf ook regelematig en zie dan ook het probleem niet.
Afgezien van soms de arbo, dat is mijn eigen keuzen.
Maar jou reactie doelt dat het bij jou trus niet mag, zou dan ook erg graag een gegronden rede willen horen waarom?
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-12-2007 20:19

Ronny B schreef:

Verklaar u nader. doe het zelf ook regelematig en zie dan ook het probleem niet.
Afgezien van soms de arbo, dat is mijn eigen keuzen.
Maar jou reactie doelt dat het bij jou trus niet mag, zou dan ook erg graag een gegronden rede willen horen waarom?
Tjah, hier niet van toepassing, maar op/in 30-er truss(constructies) mag niet geklommen worden..
Light Image
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
26-12-2007 02:32
hierin mag niet geklommen worden,vanwegen arbo? Dit zou ik goed kunnen begrijpen.
Maar waar ik op reageer heeft het specifiek over zijn trus als daar iemand in klimt dat hij deze persoon ik weet niet wat aan gaat doen. Had dan ook graag als eerste reactie van hem gehoord waarom zonder dat er nu al informatie, zoals als jij nu aangeeft, van derde komt.
Vandaar verklaar u onderbouwt nader over deze uitspraak.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)