Forum > Geluid

subwoofer trilt raar

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Joris22Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2005
Laatste: 7-3-2015
Berichten: 14
3-6-2007 23:42
Misschien een losgekomen spider. Jouw verhaal komt me namelijk bekend voor. Ik heb dit "trrr...trrr...trrr" geluid namelijk gehad met mijn AX-15B woofer. Daar bleek de spider los te zijn gekomen.

Grtz,
Joris.
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
4-6-2007 00:05

Joris22 schreef:

Misschien een losgekomen spider. Jouw verhaal komt me namelijk bekend voor. Ik heb dit "trrr...trrr...trrr" geluid namelijk gehad met mijn AX-15B woofer. Daar bleek de spider los te zijn gekomen.

Grtz,
Joris.
Ik zal morgen proberen of ik het luid en duidelijk kan opnemen, want het klinkt er echt niet na dat de subwoofer kapot is.. ik vind het vaag allemaal!
Iedereen erg bedankt voor z'n inbreng tot nu toe, toppie!

Hoe heb je dat trouwens opgelost met die spider? is daar zelf wat aan te doen of...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-6-2007 00:13
Probeer ook voor je de kast loshaalt eens om de rand waarmee het speakerchassis in de kast geschroefd zit eens flink stevig terug tegen de kast aan te duwen. (dus de metalen rand, niet de surround of conus!) Merk je wat verschil dan kun je eerst eens beginnen met het vastzetten van je driver in de kast.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
4-6-2007 06:17

Mick-X schreef:

Joris22 schreef:

Misschien een losgekomen spider. Jouw verhaal komt me namelijk bekend voor. Ik heb dit "trrr...trrr...trrr" geluid namelijk gehad met mijn AX-15B woofer. Daar bleek de spider los te zijn gekomen.

Grtz,
Joris.
Ik zal morgen proberen of ik het luid en duidelijk kan opnemen, want het klinkt er echt niet na dat de subwoofer kapot is.. ik vind het vaag allemaal!
Iedereen erg bedankt voor z'n inbreng tot nu toe, toppie!

Hoe heb je dat trouwens opgelost met die spider? is daar zelf wat aan te doen of...
Opnemen?? Haal gewoon even de luidspreker eruit (of laat het doen) en bekijk dan wat het probleem is... Je kan ook de speaker testen door hem eruit te halen en dan te laten spelen (uiteraard met stukken minder vermogen erop, en blijf binnen de beperkingen v/d speaker!). Een losgelaten spider lijkt me sterk aangezien het geluid goed blijft tot een bepaald volume.
Joris22Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2005
Laatste: 7-3-2015
Berichten: 14
4-6-2007 13:29
Mr. Edie: Een losgelaten spider lijkt me sterk aangezien het geluid goed blijft tot een bepaald volume.
De spider kan ook gedeeltelijk losgekomen zijn. En alleen bij meer vermogen staan te "klapperen".

J.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
4-6-2007 13:44
Tevens heeft de versterker die avond géén één keer geclipt, en heeft hij niet eens op vol vermogen gedraaid.

Bedankt voor alle tips!
Wat is het nut van het passief filter dan eigenlijk? is het niet schadelijk als (perongeluk) op de crossover de kantelfreq word aangepast naar bijv 400hz terwijl de sub maar tot 300hz kan als de passieve filter eruit is gehaald?
Lijkt mij dat het dan niet op die manier veroorzaakt is, maar echt iets wat los zit en meetrilt. Het filter zorgt er meestal voor dat je je topjes door kunt lussen op je sub, zodat je geen losse crossover nodig hebt. Als je dat wel hebt, is het filter overbodig, en freet dan alleen maar aan je vermogen. Valt ook aardig wat over te vinden.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
4-6-2007 18:06
1 x bewerkt. Laatst door Mick-X op 4-6-2007 18:45
Oke oke.. ik heb de deksel eraf gehaald, en gewoon de subwoofer eens eruit getilt..
tot mijn verbazing, staat op de magneet van de speaker dat ie maar 300watt is?!?! ik dacht toch wel duidelijk dat ik 800watt program gekocht had die 1600watt peak aankon... is dit normaal?
Heb wat fotos gemaakt, deze staan in deze map https://www.mickonline.nl/subs (sorry voor spam ofzo is niet mijn bedoelling)

hopelijk weet iemand hier wat meer van!

en is het normaal dat een speaker aan de onderkant zo smerig uitziet?

dit is trouwens de officiele fabrieksspecificatie van de fabrikant
https://www.phonic.com/en/product/detail.php?group_name=&languageid=1&group=en&product_no=impression18sb
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
4-6-2007 18:12
300 watt RMS speaker + filter dat stroom freet + fabikant die leuke metingen doet = "400watt RMS" = 800 watt program = 1600watt piek.

Klopt aardig.

En over het trillen: die kabeltjes die ik daar zie zitten, zitten die in de andere sub ook zo? Lijkt of die mee kunnen trillen tegen de achterplaat, maar dan zou je eens moeten luisteren aan de achterkant van de sub.

En de site? Erg groot en zwaar die sub! laugh :D
# Product Dimensions:3.080 x 2.300 x 1.640 (ft)
# Shipping Weight:43.000 KG
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
4-6-2007 18:15

DJ Delay schreef:

300 watt RMS speaker + filter dat stroom freet + fabikant die leuke metingen doet = "400watt RMS" = 800 watt program = 1600watt piek.

Klopt aardig.

En over het trillen: die kabeltjes die ik daar zie zitten, zitten die in de andere sub ook zo? Lijkt of die mee kunnen trillen tegen de achterplaat, maar dan zou je eens moeten luisteren aan de achterkant van de sub.

En de site? Erg groot en zwaar die sub! laugh :D
# Product Dimensions:3.080 x 2.300 x 1.640 (ft)
# Shipping Weight:43.000 KG
hijs idd erg groot.. als ie dus maar 300watt is rms zeg maar, kan ie dan wel aan 800watt hangen? (program waarde dus) of hoe moet ik dat zien..

Trouwens, de speaker eens los in de handen gehad, het komt echt 'uit de magneet' dat trillen, als ik me vinger zachtjes tegen de speaker duw is het vrijwel verdwenen..
Iemand dan een idee wat het kan zijn?.. heb de subs eens van kast verwisselt en maakt nog steeds hetzelfde geluid.. het is dus echt de woofer zelf en niks anders..

Wat zijn mijn mogelijkheden?
Optie 1:
Ik heb net de 'factuur' (de order bevestiging) nog eens bekeken omdat ik meer nooit gekregen heb.
Ik heb het op 3 maart 2007 besteld, heb ik nog recht op garantie?
Tevens staat er op de order bevestiging de 15" modellen van phonic, omdat ik die in eerste instantie besteld had. Nu bleek naderhand dat het bijna anderhalve maand duurde voordat de leverancier die op voorraad zou hebben, dus heb ik maar besloten ruim 230 euro bij te betalen, zodat ik de 18" modellen kreeg (die waren wel op voorraad)
Nu is hier geen enkel bewijs van, behalve het bankafschrift waar 2 keer een betaling voor een bepaald ordernummer gedaan word... hoe kom ik dan aan mijn garantie? dat ik die subwooferkast dan opstuur en hij me een nieuwe stuurd?

Optie 2:
Ik laat de subwoofer repareren? maar die wie.. en waar.. en wat kost dat?

Optie 3:
Ik koop 2 nieuwe 18" subs van een goed aantal RMS'jes omdat ik gehoord heb dat als je 1 subwoofer vervangd je de andere ook moet vervangen omdat het geluid gek gaat klinken oid.

mvg,
mick
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
4-6-2007 20:45
Je belt de zaak op waar je deze speakers hebt gekocht, legt het uit en vraagd wat de volgende stap is/gaat worden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)