Forum > Geluid

subwoofer trilt raar

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
3-6-2007 21:47
Hoi,

Ik heb 2 phonic 18SB subwoofers.
volgens de handleiding:
800watt program.
1600watt peak.
Impendantie 4 ohm

Ik stuur deze aan via een DAP palladium 1600 vintage (2 x 800watt op 4 ohm dus)
Nu heb ik dit weekend een feest gehad waar ik alles eens op de proef heb gesteld, en nu is me bij toeval na 4 uur draaien opgevallen dat 1 van de 2 subwoofers als je het volume 'opschroeft' een erg rare geluid gaat maken.
Je hoort zeg maar wel de bas gewoon, maar hoe harder je hem zet, hoe gekker je een soort "trrrr trrr trrr trrrr" erdoorheen krijgt bij elke basstoot (alsof de speaker niet goed vastzit en dan bij goede trillingen doet trillen op het hout)

Wat is dit? en hoe komt dit?
Ik heb nog nooit eerder voluit kunnen draaien omdat dit feest het eerste feest was waar ik de subs op de proef heb gesteld. verder hoor ik het alleen als ik tijdens het draaien me hoofd voor de subwoofer hou, want als ik gewoon in de zaal ga staan hoor ik niks en klinkt alles perfect.
Ik hoor het ook als ik op de crossover alles uitzet en alleen die subwoofer laat spelen, dan hoor je het heel goed trillen zeg maar. Als ik dus het volume opschroef dan hoor je het steeds erger en als ik gewoon zachtjes tot gemiddeld volume heb hoor je niks. Ook als ik de crossover freq afstel naar onder (dus laten we zeggen 60hz) dan moet het geluid veel harder staan om het trillen te horen. Als ik de crossover afstel op 200hz dan hoor je het bij veel zachter volume ook al meteen.

Kan er wat opgeblazen zijn? lijkt me sterk.. want hij is 800watt program en 1600watt peak en word aangestuurd door een versterker die 'maar' 800watt leverd...

Help!

Mvg,
Mick
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-6-2007 21:56
Niets opgeblazen, zeker niet druk maken (zou ik even van uit gaan). Klinkt als resonantie op hoog niveau. Ik zou even de roosters nalopen (vaak willen die gaan meetrillen) en eventueel andere dingen die niet 'compleet' vast zitten. Als de eigen frequentie van een vlak namelijk gelijk is aan de frequentie van de sub op een bepaald moment dan krijg je dat het mee gaat trillen en als dat geluid maakt ga je dat dus horen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
3-6-2007 21:59
oef..
gelukkig.. denk ik dan.
Ik had al extra een versterker gepakt die evenveel vermogen leverde als de program vermogen van de speaker zodat ik al het gevoel had dat ik tenminste niks kon slopen en kon opblazen, tevens had ik al limiters aanstaan zodat overbelasting ook niet kon plaatsvinden. vind het wel gek dan, beide speakers zijn nieuws gekocht... en 1 van de speakers heeft er last van, de andere niet?

**EDIT:
Roosters erafgehaald, maakt nogsteeds hetzelfde geluid.. kan het zijn dat de subwoofer zelf niet (meer) goed vast zit?
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
3-6-2007 22:40
1 x bewerkt. Laatst door DJ Delay op 3-6-2007 22:41
Gebruik je echt maar één nummer om te testen, of meerdere (ivm resonantie). Aan de andere kant, een 800watt sub niet "op kunnen blazen" met een 800watt versterker? Dacht het wel he! sneaky :V

Als de sub nog nieuw is, dan neem ik aan dat je er nog garantie op hebt? Ik zou er mee terug gaan in jouw geval. Anders openschroeven en goed kijken wat er los zit / anders zit dan bij je andere sub.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-6-2007 22:40
In principe kan alles wat los zit of kan meetrillen een probleem vormen. Mijn zelfbouw subs hebben die problemen ook tijdelijk gehad, heb toen met gaffa wat gefrot tot het werkte.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
3-6-2007 22:55
Wellicht het passieve filter wat meetrilt... Komt vaker voor, beter om hem direct eruit te slopen wink ;) Soms wil een bracing balkje welleens loszitten.
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
3-6-2007 22:57
1 x bewerkt. Laatst door Mick-X op 4-6-2007 18:44

DJ Delay schreef:

Gebruik je echt maar één nummer om te testen, of meerdere (ivm resonantie). Aan de andere kant, een 800watt sub niet "op kunnen blazen" met een 800watt versterker? Dacht het wel he! sneaky :V

Als de sub nog nieuw is, dan neem ik aan dat je er nog garantie op hebt? Ik zou er mee terug gaan in jouw geval. Anders openschroeven en goed kijken wat er los zit / anders zit dan bij je andere sub.
Subs zijn 3 maanden oud.
Probleem 1, ofja niet echt een probleem... ze zijn via internet gekocht (webshop) en ik had met een andere apparaat ook al problemen en daar deed ie al wat moeilijk over met garantie, dat ik dat met de fabrikant moest uitzoeken etc.

Maar hoe kan het dan eventueel opgeblazen zijn? als de sub is opgeblazen dan maakt ie toch geen geluid meer? ik hoor nu nog gewoon goed de bas alleen hoe harder ik de sub zet hoe harder het geluid van het trillen word.

Hoe is het dan mogelijk dat de andere sub niks heeft en deze wel opeens?

Ik heb het trouwens met meerdere nummers.

**Update**
Het geluid lijkt trouwens van de randen te komen, zeg maar het ronde gedeelte waar de schroeven etc zitten, als ik me oor gewoon bij het midden van de speaker hou (dat gedeelte wat een beetje bol omhoog staat precies in het midden) dan hoor ik eigenlijk helemaal niks trillen, maar ga ik met mijn hoofd/oren op 1 of 2 meter afstand zitten dan hoor je alles wel weer goed.
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
3-6-2007 23:02
denkjewel om je gehoor??

en heb je al schroeven/bouten al nagelopen?

daarnaast heb jij gewoon recht op je garantie.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
3-6-2007 23:11
Er kunnen gewoon zoveel dingen los zitten. Heb zelf wel eens gehad dat een weerstand op het filter los zat, zodra je muziek dan harder gaat, valt het hoog af en toe weg, en hoor je de meest verschrikkelijke geluiden... dan schrik je pas! shocked 8O

Maar even ter zake: als ze pas 3 maanden oud zijn, dan heb je nog het volste recht op garantie, en kun je dat zelfs wettelijk verhalen. Wil je niks meer met de verkoper te maken hebben, dan zul je met een imbussleutel en een schroevendraaier alles wat op en in de kast zit langs moeten gaan, om te kijken wat er niet goed vast zit en trilt... (en haal dan gelijk het passieve filter er uit, als je toch bezig bent wink ;)). Hopelijk los je daarmee het probleem op.

En wat opblazen betreft, als jij een versterker flink laat clippen (of hij nou 10 of 800 watt is), hier kun je schade mee aanrichten. Waarschijnlijk niet het geval bij jou, maar wel interssant om op te zoeken in het forum.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 34
3-6-2007 23:16

DJ Delay schreef:

Er kunnen gewoon zoveel dingen los zitten. Heb zelf wel eens gehad dat een weerstand op het filter los zat, zodra je muziek dan harder gaat, valt het hoog af en toe weg, en hoor je de meest verschrikkelijke geluiden... dan schrik je pas! shocked 8O

Maar even ter zake: als ze pas 3 maanden oud zijn, dan heb je nog het volste recht op garantie, en kun je dat zelfs wettelijk verhalen. Wil je niks meer met de verkoper te maken hebben, dan zul je met een imbussleutel en een schroevendraaier alles wat op en in de kast zit langs moeten gaan, om te kijken wat er niet goed vast zit en trilt... (en haal dan gelijk het passieve filter er uit, als je toch bezig bent wink ;)). Hopelijk los je daarmee het probleem op.

En wat opblazen betreft, als jij een versterker flink laat clippen (of hij nou 10 of 800 watt is), hier kun je schade mee aanrichten. Waarschijnlijk niet het geval bij jou, maar wel interssant om op te zoeken in het forum.
Ik zal morgen eens alles nalopen, ik neem aan dat je garantie niet vervalt als je gewoon de schroefjes van de sub losdraait om de binnenkant van de kast e.d. te kunnen bekijken?
Tevens heeft de versterker die avond géén één keer geclipt, en heeft hij niet eens op vol vermogen gedraaid.

Bedankt voor alle tips!
Wat is het nut van het passief filter dan eigenlijk? is het niet schadelijk als (perongeluk) op de crossover de kantelfreq word aangepast naar bijv 400hz terwijl de sub maar tot 300hz kan als de passieve filter eruit is gehaald?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)