Forum > Off-Zone

krat radio

(62 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
8-5-2007 22:28
Het begint me nu echt op te vallen dat er veel mensen hier op het forum iets met scouting te maken hebben!
Zal wel met het soort mensen te maken hebben, denk dat er hier minder voetballers zitten om maar iets te noemen!

Uiteraard ken ik ook al dit soort radio's. Ik heb altijd het idee dat ze relatief duur zijn voor hetgeen je ervoor terugkrijgt. Ook zijn ze door de accu best wel zwaar. Ik denk dat je voor het geld wat je hieraan spendeert drie van die goedkope radio's kan kopen (die je natuurlijk ook op een accu kan aansluiten (8*1.5v = ook 12v)) en ik vraag me af hoelang deze dingen meegaan!

Die kist die hierboven genoemd is kan wel spatwaterdicht zijn, je speakers worden van water natuurlijk ook niet beter!

Aan de andere kant heeft het natuurlijk wel wat en kan ik me best voorstellen dat je aan het maken en aan het geluid van deze dingen veel plezier kan hebben!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
8-5-2007 22:40

vanniekerk schreef:

Het begint me nu echt op te vallen dat er veel mensen hier op het forum iets met scouting te maken hebben!
Zal wel met het soort mensen te maken hebben, denk dat er hier minder voetballers zitten om maar iets te noemen!

Uiteraard ken ik ook al dit soort radio's. Ik heb altijd het idee dat ze relatief duur zijn voor hetgeen je ervoor terugkrijgt. Ook zijn ze door de accu best wel zwaar. Ik denk dat je voor het geld wat je hieraan spendeert drie van die goedkope radio's kan kopen (die je natuurlijk ook op een accu kan aansluiten (8*1.5v = ook 12v)) en ik vraag me af hoelang deze dingen meegaan!

Die kist die hierboven genoemd is kan wel spatwaterdicht zijn, je speakers worden van water natuurlijk ook niet beter!

Aan de andere kant heeft het natuurlijk wel wat en kan ik me best voorstellen dat je aan het maken en aan het geluid van deze dingen veel plezier kan hebben!
De rede waarom ik voor zo'n kist heb gekozen is dat het veel degelijker is. Het kan tegen een stoot en apparatuur gaat erg lang mee. Ik gebruik nog steeds mijn clarion radio/cd speler en speakers van mijn vorrige set in een andere boot. Is inmiddels al 7 jaar oud. Een JVC gettoblaster koop je ook pas rond de 300 euro, dus zo duur vind ik dit niet.
En de throw van zulk soort speakers is ook veel beter, je kan over lange afstanden nog prima je muziek horen.
De kist is dan ook niet gebouwd om elke mee te gaan sjouwen. Alleen van boot naar tent.

De speakers die ik nu gebruik zijn gewoon geheel waterafstotend. Iets wat vroeger anders was met carhifi.
Speakerranden zijn gewoon rubber en als je goed op de foto kijkt zie je dat de speakers van een soort gevlochten kevlar zijn.
Ze zijn dus prima spatwater dicht, kleine regenbui overleven ze dus prima. Dit is ook het enigste wat nat kan worden. En anders trek ik er een hoes overheen ofzo.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-5-2007 23:08

vanniekerk schreef:

Het begint me nu echt op te vallen dat er veel mensen hier op het forum iets met scouting te maken hebben!
Zal wel met het soort mensen te maken hebben, denk dat er hier minder voetballers zitten om maar iets te noemen!
Niet zo gek, scouting telt meer leden dan dat er mensen lid zijn van een voetbal club wink ;).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Remco dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 10-1-2021
Berichten: 9
9-5-2007 01:04
Hartstikke bedankt iedereen voor de reacties!Veel dingen worden mij langzamerhand duidelijk.

Ook komen er weer nieuwe vragen bij. Iemand had het over de kast berekenen met WINSID of zoiets. Is dit niet vooral om te bepalen wat de speaker doet als hij flink aangestuurd wordt? of juist hoeveel watt je op een speaker mag zetten of dat soort zaken? Ik heb het idee (ken de materie niet goed genoeg dus meld het maar als ik fout zit) dat je bij lage volumes niet echt overdreven veel extra profijt hebt van een uitgerekende kist.

Het is namelijk (ander punt van iemand) zeer zeker niet de bedoeling om het geheel heel hard te laten gaan, ik wil alleen zorgen dat ik met weinig vermogen toch een net geluid heb.

Op mijn slaapkamer heb ik onlangs mijn oude (20 jaar oud, maar waren nog goed en toen zeer prijzig) speakers vervangen door 2x dap k112, toen viel het me al erg op dat de volumeschuif nog niet half zover open hoeft voor hetzelfde volume. Dat heeft me tot dit idee gebracht.

qua versterker zoek ik eigenlijk een degelijk klein licht ding, met een niet al te hoog vermogen (15 watt ofzo kan goed al genoeg zijn als ik hoor wat ik met 45 watt in een k112 kan aanrichten aan volume). Ik denk dat ik gewoon uitkom bij een autoradio + cd speler, dat is het makkelijkst in gebruik. Echter ik heb wel gehoord dat die weer aardig stroom lusten, weer een nadeel dus. Nog aardig wat keuzes te maken dus, hebben jullie nog meer tips?

Zit ik wel op een goed spoor met mijn insteek van met een PA speaker ingebouwd heb je meer volume bij minder stroom? (omdat iemand ook zei van koop gewoon een stel autospeakers?)

Ik hoor het wel weer

groeten Remco

/// edit: ik heb nog eens rond lopen kijken, Heel erg compact hoeft het allemaal niet te zijn. Misschien dat ik 2 kratten op elkaar ga lijmen, dan kan ik gewoon 2x 8 inch speaker er in bouwen. en dan 1 as van een steekwagentje ofzo eronder: kun je ermee rondrijden. Zoiezo wordt wat je ook bouwt erg zwaar om een eind (lees: naar het strand) te sjouwen, al hou je het op 1 krat. Eerst dacht ik 2 x een dap mc8 te kopen en die onderdelen te gebruiken, echter dit is een drie weg systeem, dan moet ik in totaal dus 4 tweeters (of hoorns, wat het ook zijn) inbouwen.
Nu zie ik dat je een dap mb-8 woofer kunt kopen voor 10 euro! geen geld natuurlijk, alleen moet daar nog (als ik het goed heb) een filter en een tweeter bij. Hoe zou ik dat dan aan moeten pakken? of zeggen jullie van met 2x mc8 ben je beter af?
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
11-5-2007 23:37
Wat dacht je van 2 kratten. Één met de radio, de accu en eventueel wat andere dingen, en één met de speaker(tjes) er in. makkelijk draagbaar, en kan je ze op elkaar zetten, zodat je gelijk wat hoger komt (is mogelijk verder).

Denk dat als je het splitst, dat je er het verste mee komt.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
27-5-2007 16:28
Hier ook een scouting ganger ;-) Kom net vervroegd (leren) terug van NPK (groot kamp voor het noorden +/- 3500 man hadden ze het over) En dit jaar onze "draagbare" radio weer mee. Ik kan alleen niet een foto er van vinden. Is gewoon een simpele kist met 2 6x9" speakers en 2 ronde 13cm auto speakers en een radio. Op de boven kant hebben we een kussen gemaakt zodat je er ook op kan zitten (lukt net met z'n 2en) Zit een rolstoel accu in. Je kan net de kist in je eentje tillen.

Een andere groep had een bier krat met 2 6/9" speakers aan de korte zijden en een de voor kant een auto radio en vermoedelijk een scooteraccu. Daar komt genoeg geluid uit !. En is ook nog eens redelijk compact. Zit er over na te denken er ook een in een bier krat te maken. Handig compact en goed vervoerbaar ook op fiets/scooter, en is redelijk goedkoop te maken.

Persoonlijk zou ik gewoon gaan voor wat jou het handigst uit komt qua vervoer/gewicht. Als je redelijke geluids kwaliteid voor lief neemt. Ga je echt voor geluids kwaliteid, kan dat zijn logheid met zich mee brengen.
ja...
Zero_bitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2006
Laatste: 27-11-2007
Berichten: 27
6-6-2007 16:28
ben zelf geen scouting ganger, maar heb wel een draagbare K112 in elkaar geknutseld. laugh :D

mooiste is als je de banden van een (stevige) rugzak aan een k112 speakerhoes vastmaakt, k112 erin auto versterker boven op de tas monteren, er niet in. versterkertje wordt namelijk aardig heet. mp3tje eraan, auto accu in de fietstas. en blazen maar.
V-power
Zero_bitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2006
Laatste: 27-11-2007
Berichten: 27
6-6-2007 16:31
ben zelf geen scouting ganger, maar heb wel een draagbare K112 in elkaar geknutseld.

mooiste is als je de banden van een (stevige) rugzak aan een k112 speakerhoes vastmaakt, k112 erin auto versterker boven op de tas monteren, er niet in. versterkertje wordt namelijk aardig heet. mp3tje eraan, auto accu in de fietstas. en blazen maar, op vol vermogen kun je hem op een metertje wel voelen.
heb hem ook meegenomen naar een barbeque van wat vrienden, ze dachten eerst dat er een carnavals wagen aankwam laugh :D
V-power
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
6-6-2007 16:52

zero_bit schreef:

ben zelf geen scouting ganger, maar heb wel een draagbare K112 in elkaar geknutseld.

mooiste is als je de banden van een (stevige) rugzak aan een k112 speakerhoes vastmaakt, k112 erin auto versterker boven op de tas monteren, er niet in. versterkertje wordt namelijk aardig heet. mp3tje eraan, auto accu in de fietstas. en blazen maar, op vol vermogen kun je hem op een metertje wel voelen.
heb hem ook meegenomen naar een barbeque van wat vrienden, ze dachten eerst dat er een carnavals wagen aankwam laugh :D
Of je doet het makkelijk en gebruikt een K112A laugh :D
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
6-6-2007 17:12
Heb je ook wat foto's? Lijkt me wel een vet project wink ;) laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)